سه شنبه , ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
صفحه اول » بین المللی » انتقاد شدید ژنرال ارشد آمریکایی از اقدامات قاسم سلیمانی و نیروی قدس سپاه

انتقاد شدید ژنرال ارشد آمریکایی از اقدامات قاسم سلیمانی و نیروی قدس سپاه

رئیس ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا، قاسم سلیمانی و نیروی قدس سپاه پاسداران را مسئول «کارزار توسعه‌طلبانه و پرهزینه» جمهوری اسلامی در منطقه دانست.

ژنرال جوزف ووتل در اظهاراتی که صفحه توئیتر فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا روز یکشنبه ۲۱ مرداد بازتاب داد، گفته است: «روشن است که قاسم سلیمانی و نیروی قدس سپاه پاسداران در مرکز کارزار پرهزینه و توسعه‌طلبانه فعالیت‌های مخرب در منطقه، از جمله در سوریه، عراق، لبنان، بحرین و یمن است».

این فرمانده ارشد ایالات متحده افزوده است: «این نوع فعالیت‌های مخرب و بی‌ثبات‌کننده، امنیت و ثبات منطقه‌ای را برهم می‌زند و منافع مردم ایران را تامین نمی‌کند».

آمریکا و متحدانش در منطقه بارها از سیاست های ایران در منطقه بخصوص در حمایت از رژیم بشار اسد در سوریه و حوثی‌های یمن انتقاد کرده و جمهوری اسلامی را به تامین مالی و تسلیحاتی سازمان‌های تروریستی متهم کرده‌اند.

نیروی قدس سپاه پاسداران و قاسم سلیمانی، فرمانده آن، همواره به عنوان بازوی اجرایی سیاست‌های جمهوری اسلامی در منطقه معرفی شده‌اند.

قاسم سلیمانی روز چهارم مرداد به صراحت ارتش آمریکا را تهدید کرد و گفت که «دریای سرخ دیگر برای حضور آمریکایی‌ها امن نیست». وی همچنین خطاب به دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، گفت: «من خودم به تنهایی در مقابلت می‌ایستم».

گفته‌های آقای سلیمانی یک روز پس از حملات شورشیان حوثی یمن به دو نفتکش عربستان سعودی در باب‌المندب، در جنوب دریای سرخ، بیان شد.

خبر این اتفاق پس از تهدید مقامات جمهوری اسلامی مبنی بر بستن تنگه‌های منطقه و همچنین گزارش‌ها درباره افزایش تولید نفت عربستان پس از تحریم‌های آمریکا علیه ایران برای کنترل بازار نفت منتشر شد.

درهمین حال ناصر شعبانی، رئیس مرکز پژوهش‌های دفاعی امنیتی دانشگاه جامع امام حسین، روز ۱۵ مرداد در اظهار نظری جنجالی گفته بود که جمهوری اسلامی از شورشیان یمن خواسته که به دو نفتکش عربستان سعودی حمله کنند و آنان هم این کار را کرده‌اند.

پس از انتشار این گزارش اما رمضان شریف، سخنگوی سپاه پاسداران، سخنان آقای شعبانی را تکذیب کرد و مدعی شد که آقای شعبانی در این نهاد «مسئولیتی ندارد».

آمریکا نام نیروی قدس سپاه پاسداران را در زمره «گروه‌های حامی تروریسم» قرار داده و قاسم سلیمانی، نیز مشمول تحریم‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا است.

‎ژنرال جوزف وتل روز ۱۷ مرداد نیز مانور دریایی ایران را پیامی به ایالات متحده دانسته و گفته بود: «پیام ما به ایران این است که ما از آنچه که می‌گذرد آگاه بوده و آماده دفاع از خود هستیم».

این مانور دریایی در خلیج فارس، آبراه هرمز و دریای عمان برگزار شد که رسانه‌های ایران خبر آغاز آن را منتشر نکردند و این شبکه تلویزیونی آمریکایی سی‌ان‌ان بود که به نقل از مقام‌های نظامی آمریکا از برگزاری این رزمایش نظامی خبر داد.

با این حال رسانه‌های ایران به نقل از سخنگوی سپاه پاسداران خبر پایان این مانور دریایی را منتشر کردند.

در همین حال یک مقام آمریکایی روز ۱۹ مرداد به رویترز گفته بود که ایران در مانور دریایی اخیر خود یک موشک کوتاه برد ضد ناو را آزمایش کرده است.