سه شنبه , ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
صفحه اول » بین المللی » گفت‌و‌گوی تلفنی ترامپ و مکرون درباره اوضاع خاورمیانه و ايران!

گفت‌و‌گوی تلفنی ترامپ و مکرون درباره اوضاع خاورمیانه و ايران!

رادیو فرداکاخ سفید جمعه ۱۹ مرداد اعلام کرده است که دونالد ترامپ، ­رئیس جمهوری آمریکا و امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه در تماسی تلفنی در خصوص تجارت، ایران و مسائل خاورمیانه گفت‌وگو کردند.

در همین زمینه، دونالد ترامپ نیز درتوئیتر خود نوشته است: گفت وگوی تلفنی خیلی خوبی با امانوئل مکرون، ­رئیس جمهوری فرانسه داشتم. در خصوص موضوع‌های مختلفی به ویژه مسائل امنیتی و تجاری بحث و گفت وگو کردیم.

کاخ سفید نیز در بیانیه خود تصریح کرده است : رهبران دو کشور در خصوص طیف گسترده ای از ­مسائل از جمله وضعیت در ایران و خاورمیانه در سطحی گسترده تر بحث و گفت‌وگو کردند.

از سوی دیگر کاخ الیزه نیز در بیانیه کوتاهی اعلام کرده است که رهبران دو کشور در خصوص سوریه، ایران و موضوع اسرائیل و فلسطین بحث و رایزنی کردند.

رویترز می گوید، در بیانیه دفتر ریاست جمهوری فرانسه به موضوع مذاکره در خصوص مسائل تجاری اشار‌ه‌ای نشده است.

دونالد ترامپ و امانوئل مکرون آخرین بار ماه گذشته میلادی در جریان در نشست سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، در بروکسل دیدار کردند. رئیس جمهور آمریکا در این نشست از اعضای ناتو به دلیل عدم پایبندی آنها به تعهدات بودجه دفاعی این ائتلاف انتقاد کرد.

رویترز می‌گوید، امانوئل مکرون و دونالد ترامپ در خصوص رویکرد دولت آمریکا برای خروج از توافق هسته‌ای با ایران، برجام، اختلاف نظر دارند.

دونالد ترامپ ۱۵ مرداد فرمان اجرایی را امضا کرد که براساس آن بخشی از تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی که پس از دستیابی به توافق هسته‌ای معلق شده بود، بار دیگر اجرایی شد.

با این حال، رئیس‌جمهور آمریکا همچنین یک روز بعد در پیامی در صفحه توئیتر خود با اشاره به بازگشت رسمی تحریم‌های ایران تصریح کرد که «هر کس با ایران دادوستد کند، با ایالات متحده معامله‌ای نخواهد داشت.»

آقای ترامپ در این پیام، ساعتی پس از بازگشت رسمی تحریم‌های ایران تأکید کرد که این تحریم‌ها «گزنده‌ترین» تحریم‌هایی است که تا کنون اعمال شده و در ماه نوامبر (آبان ماه) نیز مرحله‌ای دیگر جلو خواهد رفت.

دونالد ترامپ، در اردیبهشت امسال و پس از به پایان رسیدن ضرب‌الاجلش در مورد اصلاح معایب برجام، ضمن اعلام خروج ایالات متحده از توافق هسته‌ای، به بازگشت تحریم‌های ایران فرمان داد.

وزارت خرانه‌داری آمریکا بازگشت تحریم‌های ایران را در دو مرحله برنامه‌ریزی کرده و قرار است دور دوم تحریم‌ها که عمدتاً صنعت نفت ایران را هدف می‌گیرد، از ۱۳ آبان به اجرا گذاشته شود، مقام‌های آمریکایی می‌گویند که در تلاشند تا آن زمان، صادرات نفت ایران را به صفر برسانند.

شماری از شرکت مهم فرانسوی حاضر در ایران از جمله شرکت نفتی توتال و شرکت‌های خودروسازی پژو و رنو پیش از اجرایی شدن تحریم‌های آمریکا ایران را ترک کردند.