چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » گزارش «واشنگتن فری بیکن» از هشدار شدید آمریکا به اروپا: با ایران تجارت کنید، تحریم می‌شوید

گزارش «واشنگتن فری بیکن» از هشدار شدید آمریکا به اروپا: با ایران تجارت کنید، تحریم می‌شوید

گزارش «واشنگتن فری بیکن» از هشدار شدید آمریکا به اروپا: با ایران تجارت کنید، تحریم می‌شوید

گزارشی از ادم کردو در واشنگتن فری بیکن

چند مقام ارشد آمریکا درباره تلاش های دیپلماتیک برای تحت فشار گذاشتن اروپا بر سر ایران می گویند، کنگره و دولت ترامپ هشداری جدی با این مضمون به شرکای اروپایی داده اند: به تمام روابط تجاری با رژیم ایران پایان بدهید یا طی ماه های پیش رو با تحریم های جدید سخت روبرو شوید.

تحریم های جدید می تواند بر مناسبات بازار مالی بین المللی و بانک های آمریکایی مرتبط با نهادهای پولی خارجی اثر بگذارد.

دولت ترامپ و بسیاری در کنگره، به اتفاق، در حال همکاری در اعمال فشار بر شرکای اروپایی، بر سر روابط مالی جاری شان با ایران، پیش از بازگشت کامل تحریم های آمریکا، هستند. این فشارها به خصوص شامل بخش سودآور نفت و نظام بانکی است.

شرکای اروپایی عمده در ماه های اخیر با تحریم های جدید آمریکا مخالفت کرده و یک رشته ملاقات هایی با مقام های ارشد ایران داشته اند تا تاکتیک هایی را برای پرهیز از تحریم های جدید آمریکا به بحث بگذارند.

تنش های دیپلماتیک در آستانه تحریم های جدید در آبان ماه اوج گرفته است. دولت ترامپ انتظار دارد تحریم ها روابط تجاری ایران با اروپا را فلج کرده و بیش از پیش ذخایر نقدی ایران را زیر فشار بگذارد.

ریچارد گرنل، سفیر آمریکا در آلمان، می گوید: «رژیم ایران به استفاده از تروریسم در اروپا، به مثابه یک سلاح، ادامه می دهد. ما باید در کشف نقشه هایشان و متوقف کردن آن ها پیش از موفقیت هوشیار باشیم.»

گرنل می گوید او و دیگر دیپلمات های آمریکا «از شرکای ما می خواهند در متوقف کردن جریان پول به این رژیم کمک کنند، زیرا از آن برای تامین فعالیت های مخرب استفاده می شود».

ده سناتور آمریکایی اخیرا در نامه ای به بریتانیا، آلمان و فرانسه نسبت به سرپیچی از تحریم های جدید آمریکا هشدار دادند.

منابع ارشد در کنگره آمریکا می گویند تصمیم روشن است: اروپا باید میان ایالات متحده و ایران انتخاب کند.

یک مقام ارشد کنگره می گوید: «ایران تهدید به توقف صادرات انرژی از خلیج فارس می کند، جنگ فرقه ای در سراسر خاورمیانه ترویج می دهد و به فعالیت های تروریستی در جهان و حتی اروپا دست می زند. غیر قابل توجیه و غیرقابل قبول است که اروپایی ها ایران را به ما ترجیح بدهند.»

به رهبران آمریکایی و اروپایی در «سوییفت» گفته شده است که اگر به تسهیل تجارت با ایران ادامه بدهند، در برابر تحریم های جدید مصون نخواهند بود.