پنجشنبه , ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » آخرین تحولات خاورمیانه!

آخرین تحولات خاورمیانه!

ائتلاف العامری، مالکی و العبادی در عراق، جزئیات نامه محرمانه روسیه به آمریکا در مورد سوریه، سفر بشار اسد به اوستیای جنوبی و ساخت 850 کیلومتر دیوار بتنی در مرز ترکیه و سوریه، از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به اظهارات ترامپ در مورد مذاکره با ایران نیز اشاره کرد.

رئیس جمهوری آمریکا با تکرار ادعاهای خود درباره ایران و وضعیت اقتصادی این کشور، گفت: دیدار وی با همتای ایرانی اش بستگی به تصمیم طرف مقابل دارد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در پیامی توئیتری نوشت: ایران و اقتصادش بسیار بد و سریع پیش می رود! این که من دیدار کنم یا نه، مهم نیست، بستگی به آن ها دارد!

ترامپ: دیدار با روحانی بستگی به ایران دارد/جزئیات نامه محرمانه روسیه به آمریکا در مورد سوریه/ساخت 850 کیلومتر دیوار بتنی در مرز ترکیه و سوریه /ائتلاف العامری، مالکی و العبادی در عراق

ترامپ دوشنبه گذشته در نشست خبری مشترک با جوزپه کونته نخست وزیر ایتالیا از آمادگی خود برای مذاکره با مقامات ایران خبر داد و گفت: اگر آنها آمادگی داشته باشند، حاضرم بدون هیچ پیش شرطی این کار را انجام دهم.

ائتلاف العامری، مالکی و العبادی در عراق

یک منبع سیاسی آگاه از به نتیجه رسیدن مذاکرات ائتلاف های انتخاباتی الفتح، دولت قانون و النصر برای تشکیل فراکسیون بزرگ که مسئولیت تشکیل دولت جدید عراق را به عهده دارد، خبر داد.

خبرگزاری الغدپرس عراق روز شنبه به نقل منبع یاد شده آورده است: ائتلاف های الفتح (هادی العامری)، دولت قانون (نوری المالکی) و النصر (حیدرالعبادی) با نیروهای سیاسی سنی و دو حزب کردستان عراق برای تشکیل فراکسیون بزرگ در پارلمان به توافق اصولی رسیده اند.

به گفته این منبع، بنا بر توافق میان گروه های یاد شده، وزارتخانه های کشور و نفت به گروه های شیعه، وزارت دفاع به گروه های سنی و یکی از وزارت های دارایی یا امور خارجه در دولت جدید به ائتلاف های کرد عراق تعلق می گیرد.

ترامپ: دیدار با روحانی بستگی به ایران دارد/جزئیات نامه محرمانه روسیه به آمریکا در مورد سوریه/ساخت 850 کیلومتر دیوار بتنی در مرز ترکیه و سوریه /ائتلاف العامری، مالکی و العبادی در عراق

این منبع افزود، پیام اخیر مرجعیت عالی عراق گروه های سیاسی عراق را به بازگشت به گفت وگوها برای تشکیل هر چه سریعتر دولت جدید واداشت.

منبع یاد شده گفت، به نظر می رسد ائتلاف های الحکمه (سید عمار حکیم)، سائرون (سید مقتدا صدر) و الوطنیه (ایاد علاوی) نیز جبهه اپوزیسیون را تشکیل دهند.

جزئیات نامه محرمانه روسیه به آمریکا در مورد سوریه

خبرگزاری رویترز انگلیس به تازگی گزارش داد، روسیه از طریق یک کانال ارتباطی محرمانه از آمریکا خواسته است در بازسازی سوریه و کمک به بازگشت آوارگان همکاری کند.

این درخواست در نامه نوزدهم ژوئیه (28 تیر ماه) توسط «والری گراسیموف» فرمانده ارتش روسیه به «جوزف دانفورد» رئیس ستادمشترک ارتش آمریکا مطرح شده است.

یادداشتی که دولت آمریکا درباره این نامه تهیه کرده، به رویت رویترز رسیده است.

رویترز در ادامه گزارش خود نوشته است، طرح روسیه در واشنگتن با سردی مواجه شد، چون این پیشنهاد نشان می دهد روسیه، واشنگتن و سایر کشورها تحت فشار برای بازسازی مناطق تحت کنترل خود در سوریه قرار دارند و از این طریق، باعث تقویت بیشتر بشار اسد رئیس جمهوری سوریه می شود.

در ادامه گزارش این رسانه انگلیسی آمده است: این پیشنهاد برای آن مطرح شد که «نظام سوریه فاقد تجهیزات، سوخت، سایر مصالح و بودجه لازم برای بازسازی کشور در راستای بازگشت و پذیرش آوارگان است.»

در یادداشت دولت آمریکا نیز آمده است: آمریکا تنها در صورتی از بازگشت آوارگان حمایت می کند که این بازگشت، امن، داوطلبانه و همراه با حفظ شأن آنها باشد.

آمریکا گفته، بازسازی سوریه باید مشروط به روندی باشد که در آن انتخاباتی آزاد زیرنظر سازمان ملل برگزار شود تا شاهد انتقال قدرت سیاسی در سوریه باشد.

دفتر دانفورد از اظهارنظر در خصوص نامه گراسیموف خودداری کرد؛ اما «پائولا دان» یکی از سخنگویان ارتش آمریکا گفت: ژنرال ها توافق کردند که طبق روال گذشته جزئیات گفت وگوهایشان محرمانه بماند.

روز شنبه، وزارت دفاع روسیه در بیانیه ای ارسال نامه «والری گراسیموف» (Valery Gerasimov) رئیس ستادکل ارتش این کشور به «جوزف دانفورد» فرمانده ستاد مشترک ارتش آمریکا درباره بازسازی زیرساخت‌ های سوریه و همچنین بازگشت آوارگان سوری به کشورشان را تأیید کرد.

ترامپ: دیدار با روحانی بستگی به ایران دارد/جزئیات نامه محرمانه روسیه به آمریکا در مورد سوریه/ساخت 850 کیلومتر دیوار بتنی در مرز ترکیه و سوریه /ائتلاف العامری، مالکی و العبادی در عراق

وزارت دفاع روسیه در این خصوص اعلام کرد: همچنین در این نامه پیشنهاد شده است تا مسائل مرتبط با اقدامات بشردوستانه به ویژه در الرقه، تسریع استقرار زندگی توأم با آرامش در سراسر سوریه و نیز از بین رفتن تلاش ها در راستای جذب تروریست ها در این کشور مورد هماهنگی طرفین قرار گیرد.

در بیانیه وزارت دفاع روسیه از این که طرف آمریکایی توافق های دوجانبه درباره افشای محتویات تماس ها را رعایت نمی کند، ابراز ناامیدی شده است.

وزارت دفاع روسیه گفته است: کانال موجود ارتباطی بین ستاد کل نیروهای مسلح روسیه و کمیته رؤسای ستادهای ارتش آمریکا، امکان جلوگیری از حوادث بین نیروهای مسلح دو کشور و راه حل های قابل قبول برای دو طرف را فراهم می کند.

سفر بشار اسد به اوستیای جنوبی

«آناتولی بیبیلوف»، رئیس جمهوری اوستیای جنوبی اعلام کرد، بشار اسد همتای سوری اش قصد سفر به این کشور را دارد و اقدامات لازم برای آن در حال انجام است.

وی در ادامه افزود: ما توافق کردیم که در اوستیای جنوبی با یکدیگر ملاقات کنیم اما هنوز زمان این سفر مشخص نشده است.

بیبیلوف همچنین به افتتاح سفارت کشورش در دمشق و حضور هیأت دیپلماتیک سوری در اوستیای جنوبی در آینده نزدیک اشاره کرد.

به تازگی نیز «ولید معلم» وزیر خارجه سوریه و «دیمیتری مدویف» وزیر خارجه اوستیای جنوبی در دمشق توافق نامه ای درخصوص ازسرگیری روابط دیپلماتیک بین دو کشور امضا کردند.

ساخت 850 کیلومتر دیوار بتنی در مرز ترکیه و سوریه

کشور ترکیه با هدف کنترل تردد در امتداد مرز خود با سوریه، 850 کیلومتر دیوار بتنی احداث کرده است.

هم اکنون 850 کیلومتر از مرز 911 کیلومتری بین ترکیه و سوریه با استفاده از دیوار بتنی مسدود شده و تنها گذرگاه های رسمی بین دو کشور باز است.

رسانه های ترکیه امروز اعلام کردند که دولت این کشور تا پایان سال جاری میلادی 61 کیلومتر باقی مانده از مرز خود با سوریه را نیز با احداث دیوار بتنی مسدود می کند.

ترامپ: دیدار با روحانی بستگی به ایران دارد/جزئیات نامه محرمانه روسیه به آمریکا در مورد سوریه/ساخت 850 کیلومتر دیوار بتنی در مرز ترکیه و سوریه /ائتلاف العامری، مالکی و العبادی در عراق

بنا به اعلام شبکه خبر ترک، در طول دیوار احداث شده در امتداد مرز ترکیه و سوریه، برجک های دیده بانی به ارتفاع 15 متر و نیز دروازه های خاص برای تردد مرزبانان تعبیه شده است.

ساخت دیوارهای مرزی در سرحدات جنوبی ترکیه از حدود دو سال پیش آغاز شده است و عملیات ساخت این دیوار را اداره انبوه سازان ترکیه (توکی) بر عهده دارد.

دیوار مرزی ترکیه با همسایگان دو متر عرض، سه متر ارتفاع و هر یک از قطعات بتنی آن نیز هفت تن وزن دارد.

ارتفاع دیوار مرزی ترکیه با سیم خاردار نصب شده بر روی آن به چهار متر می رسد و علاوه بر این، قطعات دیوار بتنی احداث شده قابلیت حمل و انتقال دارد.

دولت ترکیه در خصوص هزینه احداث این دیوار اطلاعاتی منتشر نکرده است، ولی کارشناسان هزینه احداث هر کیلومتر از این دیوار بتنی را بین 1.5 تا 2 میلیون دلار برآورد می کنند.

ترکیه هدف از احداث دیوار در مرزهای خود را کنترل تحرکات روزافزون گروه های تروریستی و جلوگیری از عبور و مرور غیرقانونی از مرز اعلام کرده است.

ترکیه احداث دیوار در مرزهای عراق و ایران را نیز شروع کرده و عملیات احداث آن ادامه دارد.

دیوار حائل مرزی بین ترکیه و ایران در استان های ایغدیر و آغری ترکیه و به طول 144 کیلومتر در حال احداث است که در مراحل نهایی ساخت قرار دارد.