در پی حمله تروریستی منجر به کشته شدن چهار گردشگر خارجی و زخمی شدن چند تن دیگر در تاجیکستان و اتهام تهران از سوی دوشنبه مبنی بر دست داشتن در این حمله، وزارت امور خارجه ایران شامگاه چهارشنبه یکم اوت سفیر تاجیکستان در تهران را احضار کرد.

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران ضمن تایید احضار سفیر تاجیکستان در تهران، گفت:«در این دیدار مراتب اعتراض شدید کشورمان نسبت به رفتار مقام‌های آن کشور درحادثه ترور دوچرخه سواران خارجی در تاجیکستان و وارد آوردن اتهام های کذب و بی اساس به ایران به وی ابلاغ شد».

در این حادثه که روز یکشنبه در منطقه‌ای واقع در جنوب دوشنبه پایتخت تاجیکستان، اتفاق افتاد یک خودرو، چهار دوچرخه‌سوار خارجی را عمداً زیر گرفت و سرنشینان خودرو سپس با چاقو به دوچرخه سواران حمله کردند.

به گزارش ایرنا، وزارت كشور تاجیکستان سه‌شنبه اعلام کرد که یکی از بازداشت شدگان این حمله اعتراف کرده که رهبر مهاجمان در ایران آموزش دیده و عضو حزب ممنوعه “نهضت اسلامى” است که محیی الدین کبیری آن را رهبری می‌کند.

این بیانیه عاملان حمله را گروهی به رهبری حسین عبدالصمدف و وابسته به حزب ممنوعه «نهضت اسلامی» معرفی کرده و گفته عبدالصمدف چهار بار در قم و مازندران آموزشهای عقیدتی و نظامی دیده است.

قربانیان، دو شهروند آمریکایی، یک هلندی و یک شهروند سوئدی هستند که سه نفر از آنها در دم جان باختند و نفر چهارم در بیمارستان درگذشت. دستکم سه شهروند خارجی دیگر از جمله یک فرانسوی نیز در این حمله زخمی شدهاند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران اما هرگونه ارتباط ایران با این حادثه و وجود هرگونه پایگاه جهت آموزش اقدامات خرابکارانه در خاک خود را به شدت تکذیب کرده است.