جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » ترامپ: آماده‌ام بدون هیچ پیش‌شرطی با ایرانی‌ها دیدار کنم/ پامپئو: اگر ایران متعهد به تغییر رفتارش باشد گفتگو می‌کنیم

ترامپ: آماده‌ام بدون هیچ پیش‌شرطی با ایرانی‌ها دیدار کنم/ پامپئو: اگر ایران متعهد به تغییر رفتارش باشد گفتگو می‌کنیم

رئیس‌جمهور آمریکا بار دیگر با تکرار ادعاهای گذشته علیه ایران، مدعی شد حاضر است بدون هیچ پیش شرطی با مقامات ایران گفتگو کند. اما بلافاصله، وزیر خارجه‌اش شروط این «مذاکره بدون پیش‌شرط» را اعلام کرد.

ترامپ تهدید - نمایه

به گزارش مشرق، «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا روز دوشنبه در کنفرانس خبری مشترک با نخست‌وزیر ایتالیا بار دیگر ادعاها درباره ایران را تکرار کرد.

ترامپ که بعد از دیدار با نخست‌وزیر ایتالیا صحبت می‌کرد گفت: «من و نخست‌وزیر موافقیم که به حکومت بی‌رحم ایران هرگز نباید اجازه دستیابی به سلاح هسته‌ای داده شود. هرگز.»

بیشتر بخوانید:

آمریکا هر روز نشان می‌دهد که قابل اعتماد نیست

او در ابتدای این نشست خبری با تکرار ادعاهای همیشگی گفت: «من و نخست‌وزیر موافقیم که به حکومت بی‌رحم ایران هرگز نباید اجازه دستیابی به سلاح هسته‌ای داده شود. هرگز.»

رئیس‌جمهوری آمریکا گفت: «ما همه کشورها را تشویق می‌کنیم ایران را برای توقف همه فعالیت‌های شرورانه‌اش تحت فشار قرار بدهند.»

ایران و پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) به علاوه آلمان در تیرماه سال 1394 به توافقی دست یافتند که قرار بود در ازای ایجاد محدودیت در بخش‌هایی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران، همه تحریم‌های بین‌المللی و یکجانبه مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران را رفع کند.

دولت آمریکا از نخستین روزهای اجرایی شدن این توافق، کارشکنی‌ها در اجرای آن و تلاش برای کاستن از مزایای اقتصادی ایران از آن را آغاز کرد. با روی کار آمدن «دونالد ترامپ» به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا این کارشکنی‌ها شدت گرفت و او بارها تهدید کرد کشورش را از توافق هسته‌ای خارج خواهد کرد.

ترامپ سرانجام سه‌شنبه 8 می (18 اردیبهشت‌ماه) به طور یکجانبه آمریکا را از برجام خارج کرد و فرمانی را برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران پس از دوره‌های زمانی 90 و 180 روزه امضا کرد.

رئیس‌جمهور آمریکا در کنفرانس خبری روز دوشنبه در پاسخ به سوال یک خبرنگار مبنی بر اینکه آیا تمایل دارد با «حسن روحانی»، رئیس‌جمهور ایران دیدار کند گفت: «من آماده‌ام با هر کسی دیدار کنم. من به ملاقات اعتقاد دارم.»

ترامپ گفت: «اگر چیزی را حل کنیم، معنادار خواهد بود نه مثل توافق قبلی که اتلاف کاغذ بود. مطمئناً من مایل به دیدار خواهم بود.»

رئیس‌جمهور آمریکا در پاسخ به سوالی دیگر درباره اینکه آیا پیش‌شرطی برای این دیدار دارد گفت: «هیچ پیش‌شرطی (ندارم). آنها می‌خواهند با من دیدار کنند، هر موقع بخواهند (حاضرم).»

او در حالی این اظهارات را مطرح کرد که دولتش بعد از خروج از برجام کارزاری همه‌جانبه برای اعمال فشار علیه ایران به راه انداخته است.

چندی پیش رسانه‌های صهیونیستی گزارش دادند دولت ترامپ به همراه رژیم صهیونیستی کارگروهی مشترک برای ناآرام کردن ایران و براندازی تشکیل داده‌اند.

وزیر خارجه آمریکا بازهم شرط گذاشت!

به گزارش فارس؛ مایک پامپئو وزیرخارجه آمریکا در گفتگو با سی ان بی سی تاکید کرد که او از درخواست دونالد ترامپ برای دیدار با مقامات ایران حمایت می‌کند.

مایک پامپئو اظهار داشت که او با صحبتهای ترامپ که گفته آماده است با مقامات ایرانی دیدار و رایزنی کند، همراه است.

با این حال پامپئو همانند گذشته که شروطی 12 گانه را برای ایران لیست کرده بود ادامه داد؛ ما قبلا هم گفتیم، رئیس جمهور میخواهد مشکلات را حل کند. اگر ایرانیها نشان دهند که متعهد به تغییرات اساسی در نحوه رفتار با مردم خود هستند، رفتارهای خشونت آمیز را متوقف کنند، و اینکه می‌توانند توافق کنند که وارد یک توافق هسته‌ای ارزشمند شوند که واقعا از تکثیر سلاحهای هسته‌ای جلوگیری کند، خب رئیس جمهور همانطور که گفت آماده است بنشیند و با آنها مذاکره کند.

سی ان بی سی با اشاره به این اظهارات همچنین گزارش داد که خیلی دور از ذهن است که ایران با اینها موافقت کند.

استقبال بی درنگ اصلاح طلبان از مذاکره با ترامپ!

تنها با گذشت ساعتی پس از انتشار اظهارات ترامپ درباره آنچه او «مذاکره بدون پیش شرط» خوانده است، برخی رسانه ها و کانال های جریان اصلاحات به استقبال از این اظهارات رفتند تا جایی که روزنامه آفتاب یزد، مصاحبه ای که به نظر می رسد از مدتها قبل برای چنین روزی تدارک دیده بود، روی نیم صفحه اول خود برد. حسین موسویان دیپلمات سابق وزارت خارجه که هم اکنون مقیم آمریکاست، از درخواست مذاکره ترامپ با روحانی و جزئیات آن گفته است.

حالا با روشن‌تر شدن جریانی که از چندی قبل با ارسال نامه از سوی چهره های اصلاح طلب به ترامپ آغاز شد و همزمان با افزایش فشارهای اقتصادی با چراغ سبز ترامپ بار دیگر به داخل بازگشته است، در روزهای پیش‌ِ رو به کجا منتهی می‌شود و آیا مسیر مذاکره با «اوبامای مودب» برای گفتگو با «ترامپ قمارباز» تکرار خواهد شد؟