پنجشنبه , ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » حوادث طبیعی » زمین‌لرزه ۵.۹ ریشتری در تازه‌آباد کرمانشاه؛ بیش از ۱۲۰ تن مصدوم شدند

زمین‌لرزه ۵.۹ ریشتری در تازه‌آباد کرمانشاه؛ بیش از ۱۲۰ تن مصدوم شدند

زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۵.۹ ریشتر بعد از ظهر یکشنبه ۳۱ تیر، «تازه‌آباد» از توابع شهرستان ثلاث باباجانی در استان کرمانشاه را لرزاند.

به گفته هوشنگ بازوند، استاندار کرمانشاه، تاکنون دستکم ۱۲۸ تن در این زمین‌لرزه مصدوم شده‌اند.

مرز لرزه‌نگاری کشور موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، مختصات این زمین‌لرزه را در عمق ۸ کیلومتری زمین و زمان وقوع آن را ساعت ۱۴:۳۷ اعلام کرده است.

سازمان زمین‌شناسی آمریکا مرکز این زمین‌لرزه را ۳۵ کیلومتری شمال شرقی سرپل ذهاب و قدرت آن را ۵.۹ ریشتر اعلام کرده است.

این زمین‌لرزه در مناطقی از استان‌های کردستان، ایلام، اذربایجان غربی و همدان نیز احساس شد.

صادق خدادادی، فرماندار شهرستان ثلاث باباجانی، نیز گفت: تیم‌های برآورد خسارت هم‌اکنون در منطقه هستند؛ به گفته او، به بخش‌های مسکونی و تجاری فرسوده ثلاث باباجانی خسارت وارد شده است.

رضا محمودیان، مدیر کل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه، هم اعلام کرد که تیم‌های برآورد خسارت به منطقه اعزام شده‌اند، راه‌های ارتباطی در این استان (بجز گردنه سیاه‌طاهر) باز است و قطی و آب و برق نیز در غرب استان رخ نداده است.

فرهاد فروزی، مسئول شبکه لرزه‌نگاری استان کرمانشاه، به خبرگزاری ایسنا گفت که بیش از ۲۰ پس‌لرزه پس از زمین‌لرزه ۵.۹ تازه‌آباد به ثبت رسیده است.

به گفته مسئول شبکه لرزه‌نگاری استان کرمانشاه، زمین‌لرزه ۵.۹ ریشتری تازه‌آباد بزرگترین زمین‌لرزه ثبت شده در ایران از زمان زلزله ۷.۳ ریشتری سال گذشته سرپل ذهاب است.

۲۱ آبان ماه سال گذشته زمین‌‌لرزه ۷.۳ ریشتری در ۳۲ کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب در غرب استان کرمانشاه ۶۲۰ کشته و بیش از ۱۲ هزار نفر زخمی شدند.

پیش از زمین‌لرزه کرمانشاه، در ساعت‌های ۹:۳۴ و ۹:۳۷ بامداد، دو زمین‌لرزه پیاپی به بزرگی ۴.۷ و ۵.۷ شهر رویدر در استان هرمزگان واقع در ۱۲۹ کیلومتری بندرعباس را لرزاند. از این زمین‌لرزه‌ها تلفاتی گزارش نشده است. گزارش شده که مرکز این زمین‌لرزه در منطقه‌ای خالی از سکنه بوده است.