پنجشنبه , ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » ژنرال جوزف ووتل: حضور رژیم ایران، جنگ در سوریه را طولانی‌تر کرده و این رژیم «بزرگ‌ترین عامل بی‌ثباتی در منطقه است»

ژنرال جوزف ووتل: حضور رژیم ایران، جنگ در سوریه را طولانی‌تر کرده و این رژیم «بزرگ‌ترین عامل بی‌ثباتی در منطقه است»

ژنرال جوزف ووتل، فرمانده نیروهای مرکزی آمریکا در غرب آسیا، می‌گوید که حضور ایران، جنگ در سوریه را طولانی‌تر کرده و ایران «بزرگ‌ترین عامل بی‌ثباتی در منطقه است».

خبرگزاری رویترز پنجشنبه ۲۸ تیر به نقل از ژنرال ووتل نوشت که او پس از دیدار این هفته میان روسای جمهوری آمریکا و روسیه، دستورات تازه‌ای در مورد همکاری آمریکا با نیروهای روسیه در مورد سوریه نگرفته است.

دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا، دوشنبه این هفته در دیدار با همتای روس خود، ولادیمیر پوتین، در خصوص سوریه و بویژه حضور نظامی ایران در سوریه گفت‌وگو کرد.

ترامپ و پوتین در نشست خبری هلیسنکی تنها در خصوص تفاهم نظر خود در مورد حفظ امنیت اسرائیل در ارتباط با سوریه، به صراحت سخن گفتند.

با وجود این، الکساندر لاورنتیف، فرستاده ویژه رییس جمهوری روسیه در امور سوریه دوشنبه در هلسینکی گفت که مواضع واشینگتن و مسکو در خصوص سوریه یکسان است و هدف مشترک، حل و فصل اوضاع از راه‌های مسالمت جویانه است.

به گزارش رویترز، ژنرال ووتل پنجشنبه گفت که همکاری نیروهای تحت فرمان او در روسیه با قوای روسی، به پایان دادن به جنگ در سوریه محدود است و قوانین، مانع از همکاری‌های بیشتر است.

روسیه از شهریور ۱۳۹۴ با حضور در جنگ داخلی سوریه، به ارتش بشار اسد در کسب پیروزی‌های چشمگیر نظامی کمک کرده است؛ پیشروی نظامی سوریه در شکست شورشی‌ها در روزهای اخیر کماکان ادامه یافته است.

آمریکا نیز با حضور در بخش هایی از سوریه به همپیمانان خود کمک نظامی می‌کند؛ اما به نوشته واشینگتن پست، تمرکز نیروهای آمریکایی و روسی در بخش‌های مختلف سوری به درگیری‌هایی منجر شده است.

نیروهای آمریکایی پنج ماه پیش یک گروه از نیروهای فنی روسی را به آتش بستند زیرا به گفته مقامات آمریکایی این گروه از روس‌ها به سوی نیروهای آمریکایی و متحدین آن در شرق سوریه آتش گشوده بودند.

آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در واشینگتن، چهارشنبه این هفته گفت که پوتین در دیدار این هفته در هلسینکی «پیشنهادهای جالب و معینی» را برای همکاری روسیه و آمریکا در سوریه مطرح کرد.

اما به نوشته واشینگتن پست، «عدم شفافیت» بعد از ملاقات ترامپ- پوتین و مفاهیم آن برای کار پنتاگون، آنچه را که سفیر روسیه در واشینگتن پیشنهادهای جالب و معین نامیده، در ابهام باقی گذاشته است.

به گزارش رویترز، ژنرال ووتل در سخنان پنجشنبه خود با ویدیو کنفرانس از مقر نیروهای آمریکا برای خبرنگاران در واشینگتن، غیر از اشاره به نقش ایران در سوریه، گفت ایران حامی جنگجویان حوثی در یمن است که عربستان را با موشک می‌زنند.

فرمانده نیروهای آمریکا در آسیای غربی این را نیز گفت که ایران همچنان با مین‌گذاری در آب‌ها، خطری برای امنیت ناوگان دریایی آمریکا است.

دونالد ترامپ در دوره اخیر گفته است که ایران با احترام بیشتر برای آمریکا، مزاحمت‌های دریایی خود را به «صفر» رسانده است.

مقامات نظامی ایران اما در توجیه «به صفر رسیدن» مزاحمت‌های دریایی قایق‌های تندرو سایر شناورهای ایران برای ناوگان آمریکایی که در منطقه در رفت و آمد است، مدعی شده‌اند که «رفتار ناوگان آمریکا در خلیج فارس، حرفه‌ای‌تر شده است».