جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » آیا اعتراضات گسترده عراق، احزاب و نظامیان طرفدار رژیم ایران را هدف قرار گرفته است؟

آیا اعتراضات گسترده عراق، احزاب و نظامیان طرفدار رژیم ایران را هدف قرار گرفته است؟

 

روزنامه جروسلم پست در گزارشی نوشت: فرودگاه نجف تخلیه شده است. مرز کویت توسط معترضین اشغال شده و راه های منتهی به میدان های نفتی بزرگ در جنوب عراق مسدود شده است.

بغداد، در واکنش، دسترسی به اینترنت و رسانه های اجتماعی را قطع کرده و برای فرونشاندن اعتراضات دست به اعزام واحدهای ویژه ضد تروریسم و همچنین نیروی زمینی زده است.

با گذشت یک سال از آزادی موصل از دست داعش، تصور عمومی این است که عراق باید بر روی پای خود ایستاده باشد. ماه فوریه، قدرت های خاورمیانه شامل عربستان سعودی و ترکیه به عراق قول دادند ۸۰ میلیارد دلار خط اعتباری و کمک را که برای بازسازی احتیاج دارد تامین می کنند. ایالات متحده ۲۵۰ میلیون دلار به صورت کمک مالی خارجی نظامی، ۸۵۰ میلیون دلار به صندوق تعلیم و تجهیز نظامی و ۱۵۰ میلیون دلار به برنامه ثبات و توسعه اختصاص داده است.

اما مردم عراق از این کمک ها نصیبی نبرده اند.

در انتخابات ماه مه در عراق، رای دهندگان به حزب مقتدی صدر روی آوردند. ائتلافی از احزاب مورد حمایت شبه نظامیان شیعه دوم شد و نخست وزیر پیشین عراق در جایگاه سوم قرار گرفت.

اما از زمان انتخابات تا کنون هنوز دولتی شکل نگرفته و حملات داعش در شماری از استان های مرکزی عراق افزایش یافته است.

در بصره نیروهای امنیتی به مردم معترض شلیک کرده و چند نفر را به قتل رسانده و مجروح کردند. اعتراض ها بالا گرفته و به دیگر نقاط کشیده شده است. معترضان دفاتر احزاب شیعه عراقی مورد حمایت ایران را هدف حمله گرفته اند.

مردم عراق از قطع برق، آب، اینترنت و نبود فرصت های شغلی به خشم آمده اند و گروه های سیاسی را به اتلاف سرمایه های کشور در روابط با ایران متهم می کنند. عراقی ها با دور جدیدی از خشونت در کشوری روبرو هستند که دهه ها جنگ و مناقشه را تجربه کرده است.

* برگردان فارسی این گزارش تنها به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آن الزاماً بازتاب دیدگاه صدای آمریکا نیست.