پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » حقوق بشر » سی و هشتمین نشست جانبی شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد

سی و هشتمین نشست جانبی شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد

روز پنجشنبه ، ۷ تیرماه یکهزار و سیصد و نود و هفت خورشیدی ، ٣۸ اُمین نشست جانبی شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در شهر ژنو سوئیس برگزار شد.

به گزارش اینفوصوفی ، هیأتی از انجمن جهانی پاسداشت حقوق بشر ، در این نشست حضور بهم رسانده و گزارشی جامع از آخرین وضعیت دراویش گنابادی در ایران ارائه کردند.

نشست امروز با همت «نهاد شهروندان جهان» و با حضور امجد حسین پناهی برادر رامین حسین پناهی زندانی کرد محکوم به اعدام ، ژاله تبریزی بعنوان فعال حقوق تنوعهای قومی بویژه مردم شریف آذربایجان ، زارا نورانی فعال حقوق بشر و از اعضاء انجمن جهانی پاسداشت حقوق بشر جهت ارائه گزارش نقض حقوق درویشان گنابادی در ایران ، میلاد بهاریان فعال حقوق مسیحیان در ایران برگزار می شود.

خلاصه ای از آنچه خانم زارا نورانی در این نشست به آن اشاره کرد :

خانم زارا نورانی فعال حقوق بشر در این نشست به اشاره به مفاد اعلامیه جهانی حقوق بشر ماده  ۱۲ که جمهوری اسلامی بعنوان یکی از امضاءکنندگان متعهد به آن است یادآور شد : «هیچ احدی نباید در قلمرو خصوصی ، خانواده ، محل زندگی ، مکاتبات شخصی تحت کنترل و مزاحمت قرار گیرد.»

این عضو انجمن جهانی پاسداشت حقوق بشر با اشاره به حبس خانگی دکتر نورعلی تابنده اظهار داشت : «علی رغم این تعهدات می بینیم اکنون بیش از چهار ماه است که این حقّ بنیادین از آقای دکترنورعلی تابنده قطب طریقت نعمت اللهی گنابادی که پیروان کثیری در ایران و در اقصی نقاط دنیا دارد نقض شده است.»

دکتر نورعلی تابنده ، از تاریخ ۱۹ فوریه ۲۰۱۸ میلادی مقارن با ٣۰ بهمن ماه ۱٣۹۶ خورشیدی تحت فشار نیروهای امنیتی در منزل خود در حبس بسر می برند.

در سحرگاه یکم اسفندماه ۱٣۹۶ خورشیدی ، پیروان دکتر نورعلی تابنده با اطلاع از تحرکات نیروهای خودسر امنیتی با حضور در برابر منزل ایشان واقع در گلستان هفتم خیابان پاسداران و با تشکیل زنجیره های انسانی و تحصن در محل خواستند مانع برخورد و تعرض نیروهای امنیتی با دکترنورعلی تابنده شوند. با اینحال ، دراویش گنابادی صلح جو مورد حمله ، ضرب و شتم و خشونت نیرهای لباس شخصی قرار گرفتند.

تعداد زیادی از آنها پس از وارد آمدن جراحات سنگین بازداشت شدند؛ یکی از این درویشان که از سرداران هشت ساله جنگ نیز بود و به مسلک درویشی در آمده بود ، در اثر شکنجه های قرون وسطایی جان خود را در بازداشتگاه های مخوف جمهوری اسلامی از دست داد و شبانه جسدش را بدون برگزاری مراسم به خاک سپردند.

پس از آن در پی یک توطئه شوم و از پیش طراحی شده ، مقدمات صدور حکم قصاص از طریق اعدام برای یکی دیگر از دراویش بیگناه بنام محمدثلاث را فراهم آورده و در تاریخ ۱۸ ژوئن ۲۰۱۸ میلادی  مقارن با ۲۸ خرداد ۱٣۹۷ در اقدامی عجولانه ۲ روز پیش از موعد مقرّر وی را از طریق چوبه دار اعدام کردند.

لازم بیادآوری است که توطئه طراحی شده و مشکوک نیروهای امنیتی با طراحی سناریوهای سابقه دار اتوبوسی توسط رژیم اینبار با سناریوی «اتوبوس مرگ» منجر به شهادت مظلومانه یک درویش گنابادی گردید.

محمد ثلاث در حالی به چوبه دار آویخته شد که در شب حادثه ، ساعاتی پیش از بروز حادثه تصادف اتوبوس مرگ با نیروهای ناجا که منجر به جان باختن آنها شد بازداشت و زیر ضربات سهمگین ، جمجمه سرش از ۱۷ ناحیه مورد آسیب جدی قرار داشت و در حالیکه در حالت اغماء روی برانکارد بیمارستان بستری بود طی مصاحبه ای مشکوک و منقطع و هدفمند مورد سوء نیت دستگاههای اطلاعاتی – امنیتی قرار گرفت.

ویدئوی پخش شده از صدا و سیما، بعدها بعنوان اقرار و اعتراف در جریان محاکمه ناعادلانه محمد ثلاث در دادگاه منجر به صدور حکم سه بار قصاص برای وی شد.

قاضی محمدی کشکولی ، در جریان سومین جلسه دادگاه که جلسه نخست آن علنی بود ، اظهار داشت که اقرار متهم دلیل اصلی صدور حکم علیه وی بود. اگرچه بعدها محمد  ثلاث با ارسال دو فایل صوتی از زندان ، اظهار داشت که اظهارات مطرح شده بر روی تخت بیمارستان متأثر از ضرب شکنجه و اقرار و اعتراف ساختگی بیان شده اما در جریان سه دادگاه ، آقای ثلاث از حق برخورداری از وکیل تعیینی محروم بود و در سومین جلسه در حالیکه تنها یکساعت وقت باقی مانده بود تا رأی دادگاه اعلام گردد ، وکیل تسخیری ایشان زمان کافی برای مطالعه پرونده نداشت.

خانم زینب طاهری، پس از صدور رأی دادگاه با ملاقات در زندان از سوی محمد ثلاث وکالت داشت تا درخواست اعاده دادرسی را به دیوان عالی کشور تقدیم کند.

علی رغم ارائه بیش از ۲۰ مورد نقض در آیین دادرسی ، درخواست اعاده دادرسی از سوی مقامات قضایی در دیوان عالی کشور پذیرفته نشد و محمد ثلاث ۲ روز پیش از موعد مقرر اعدام شد.

در حالیکه تنها ۲۴ ساعت از اعدام محمد ثلاث نگذشته بود وکیل مدافع ایشان خانم زینب طاهری توسط نهادهای امنیتی بازداشت به زندان قرچک ورامین انتقال داده شد. ایشان از همان لحظه بازداشت اعلام کرد که دست به اعتصاب غذا خواهد زد و بر اساس آخرین اخبار دریافتی ، در همان شب بازداشت بعلت شدت جراحات و ضرب وشتم به بهداری زندان منتقل گردید.

فعالان حقوق بشر نسبت به وضعیت سلامت خانم طاهری ابراز نگرانی جدی کرده اند.

از سوی دیگر درویشان گنابادی بازداشتی از حضور در دادگاههای فرمایشی خودداری کرده و جملگی به حبسهای طویل المدت و شلاق و تبعید محکوم شده اند.

٣۰۰ درویش گنابادی در روز حادثه در تهران بازداشت شده اند و حدود ۴۰۰ درویش دیگر در سایر شهرهای ایران که مجموع آنها به  ۷۰۰ تن می رسد.

بر اساس اخبار دریافتی شرایط نگهداری زنان زندانی بشدت نگران کننده عنوان شده و تعدادی از آنها در اعتراض به بیعدالتی علیه دراویش گنابادی و حبس خانگی دکترنورعلی تابنده دست به اعتصاب غذا زده اند.

علی رغم هشدارهای مکرر انجمن جهانی پاسداشت حقوق بشر به مقامات جمهوری اسلامی و جامعه بین الملل «توطئه ای خطرناک» علیه پیروان تنوعهای عقیدتی – مذهبی در ایران بویژه درویشان گنابادی در شرف وقوع است.

حاکمیت جنگ طلب ، علی رغم آنکه جامعه درویشان گنابادی به آرام و صلحجو بودن معروفند اما حضور آنها را برنمی تابد و در دکترنورعلی تابنده قطب ۹۱ ساله این طریقت صوفیانه را در بازداشت خانگی نگاه داشته و رابطه ایشان را با جامعه درویشان و مردم ایران قطع کرده است.

فعالان حقوق بشر بطور جدی نگران «جان دکترنورعلی تابنده» هستند.

در آخرین اقدامات و تحرکات علیه دکتر نورعلی تابنده عده ای ، اقدام به شعار نویسی بر روی دیوارهای خیابانهای نزدیک به محل سکونت دکترنورعلی تابنده واقع در خیابان پاسداران تهران کرده اند.

در این شعارنویسی ها آمده است : «نورعلی تابنده اعدام باید گردد.»