جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » آخرین تحولات خاورمیانه » درخواست نهاد حقوق بشری برای پایان اعتصاب غذای دراویش زندانی

درخواست نهاد حقوق بشری برای پایان اعتصاب غذای دراویش زندانی

پس از انتشار گزارش‌ها دربارهٔ «ضرب و شتم» دوباره تعدادی از دراویش زن زندانی در زندان قرچک، دختر محمد راجی، درویش فوت شده در بازداشتگاه نیروی انتظامی، از «احضار تلفنی» خود به وزارت اطلاعات خبر داد.

در همین حال «انجمن جهانی پاسداشت حقوق بشر»، یک گروه فعال در زمینه حقوق دراویش، روز جمعه اول تیر در اطلاعیه‌ای خواستار پایان اعتصاب غذای تعدادی از دراویش زندانی شد.

به گزارش وب‌سایت مجذوبان نور، مصطفی آزمایش، مسئول روابط عمومی این گروه، در اطلاعیه‌ای خواستار پایان اعتصاب غذای دراویش گنابادی شد تا به گفته او، «پس از تجدید قوا، با استفاده از شیوه‌های مؤثر و بدون خشونتِ دیگر به مقابله با دسیسه‌ها و فشارهای این دستگاه قضایی درویش‌کُش» بپردازند.

روز شنبه، ۱۹ خرداد، وب‌سایت مجذوبان نور از اعتصاب غذای هشت تن از دراویش مرد زندانی در زندان تهران بزرگ خبر داده بود.

اعتصاب‌کنندگان خواستار پایان دادن به حصر خانگی نورعلی تابنده، قطب دراویش گنابادی، و آزادی «۳۶۰ درویشی» شده‌اند که از زمان وقایع خیابان گلستان هفتم پاسداران در بازداشت موقت به سر می‌برند.

در همین حال ۱۰ زن درویش زندانی در زندان قرچک، در اعتراض به «ضرب و جرح» و «خشونت سازمان‌یافته» به دست گارد این زندان، از روز جمعه، ۲۵ خرداد، اعتصاب غذا کرده‌اند.

صدیقه خلیلی، مادر سپیده مرادی، یکی از این زنان، در مصاحبه با رادیو فردا گفته بود که روز چهارشنبه ۲۳ خرداد، زنان درویش در اعتراض به عدم تحویل کارت تلفن دست به اعتراض زده بودند که مسئولان زندان «از تعدادی از زندانیان با جرائم قتل و قاچاق خواسته‌اند آنان را ضرب و شتم کنند».

به گفته خانم خلیلی، پس از آن نیز گارد زندان «با شوکر و باتوم» به زنان درویش حمله و آنان را از یکدیگر جدا کرده و به بندهای مختلف منتقل کرده‌اند.

در همین حال وب‌سایت مجذوبان نور خبر داد که روز ۲۶ خرداد نیز زنان درویش زندانی در زندان قرچک بار دیگر «با تحریک مسئولین زندان و با هدف شکستن اعتصاب غذای آنان، مورد هجوم و ضرب و شتم شدید زندانیان جرائم عمومی قرار گرفته‌اند».

بر اساس این گزارش، در این روز «مسئولین زندان، دوربین‌های داخل زندان را خاموش و زندانیان محکوم به حبس ابد و اعدام را وادار می‌کنند که به درویشان زن زندانی حمله‌ور شده و با وحشیانه‌ترین حالت ممکن آنها را مورد ضرب و شتم قرار دهند».

به گفته فعالان حقوق دراویش، این زنان بر خلاف آئین‌نامه سازمان زندان‌ها مبنی بر تفکیک جرائم، «در بندهای عمومی» زندان قرچک نگهداری می‌شوند.

سازمان عفو بین‌الملل پیش از این گزارش داده بود که دراویش زن در زندان قرچک «مورد تمسخر و آزار گفتاری از جمله دشنام‌های جنسی قرار می‌گیرند و دسترسی به خدمات درمانی مناسب ندارند».

تجمع اعتراضی دراویش گنابادی در روز ۳۰ بهمن پارسال در اطراف خانه نورعلی تابنده، قطب این سلسله، با دخالت نیروهای امنیتی و لباس‌شخصی‌های موتورسوار به خشونت کشیده شد.

بر اساس گزارش‌ها، ۵۰۰ درویش در این درگیری‌ها بازداشت شدند که ۳۶۰ نفر از آنان زندانی هستند.

محمد راجی، از دراویش گنابادی بازداشت‌شده در درگیری‌های خیابان پاسداران، در اسفند ماه ۹۶ و چند روز پس از بازداشت فوت کرد.

در حالی که وب‌سایت مجذوبان نور از مرگ این درویش گنابادی در «بازجویی» خبر داده بود، مقام‌های قضائیه کشته شدن آقای راجی در بازداشتگاه پلیس را تکذیب کرده و می‌گویند وی در جریان درگیری‌ها کشته شده‌است.

در همین حال وب‌سایت مجذوبان نور خبر داد که طیبه راجی، دختر محمد راجی، صبح روز پنج‌شنبه ۳۰ خرداد «به صورت تلفنی به وزارت اطلاعات» احضار شده‌است.

خانم راجی در واکنش به این اقدام وزارت اطلاعات در توئیتر خود نوشت: «پدرم را سلاخی کردید حرف نزنم؟ به والله که بمیرم بهتر است تا با ذلت زندگی کنم».

محمد ثلاث، درویش زندانی نیز که متهم به زیر گرفتن سه مأمور نیروی انتظامی و قتل آنان بود، صبح روز دوشنبه ۲۸ خرداد اعدام شد.

در جریان محاکمه این درویش گنابادی، خبرگزاری‌های داخلی به نقل از آقای ثلاث گفتند که او «عمدی بودن قتل مأموران انتظامی را رد کرده‌است».

اما زینب طاهری، وکیل او و فرزندانش، گفته‌اند که آقای ثلاث «سه ساعت پیش از حادثه بازداشت شده و راننده اتوبوس نبوده‌است».

همچنین در یک فایل صوتی که از محمد ثلاث منتشر شده، وی می‌گوید که راننده این اتوبوس نبوده و به دلیل «چند ساعت شکنجه» در کلانتری به این موضوع اعتراف کرده‌است.

زینب طاهری، وکیل محمد ثلاث در توئیترش نوشته بود که قصد دارد «اسناد بی‌گناهی» موکلش را منتشر کند.

پس از این نوشته گزارش‌هایی دربارهٔ بازداشت خانم طاهری در روز سه‌شنبه، ۲۹ خرداد، منتشر شد و یک روز بعد نیز دادستان تهران از «تعقیب قضایی» وی خبر داد.( رادیو فردا )