پنجشنبه , ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » انتشار جزییاتی درباره اتهام جاسوسی وزیر اسرائیلی برای ایران!

انتشار جزییاتی درباره اتهام جاسوسی وزیر اسرائیلی برای ایران!

گونن سگو، وزیر پیشین انرژی اسرائیل، اتهام جاسوسی برای ایران را رد کرده است

۳۰/خرداد/۱۳۹۷ – رسانه‌های اسرائیل و برخی از مقامات کنونی و پیشین اطلاعاتی و امنیتی این کشور جزییات بیشتری را در مورد گونِن سِگِو، وزیر پیشین اسرائیلی که به جاسوسی برای جمهوری اسلامی ایران متهم و دستگیر شده است، منتشر کردند.

گونن سگو که بیش از ۲۳ سال پیش در دولت‌های اسحاق رابین و سپس شیمون پرز به مدت یک سال و نیم وزیر انرژی بود، دوشنبه این هفته رسما به خیانت به اسرائیل متهم شد.

گزارشی که شباک و پلیس اسرائیل دوشنبه ۲۸ خرداد در اختیار رسانه‌های این کشور گذاشتند، اذعان می‌داشت که دکتر سگو، از ماه گذشته به اسرائیل «انتقال» یافته و در این مدت زیر بازجویی بازجویان سازمان امنیت داخلی اسرائیل بود و کیفرخواست علیه او بر اساس بازجویی‌های صورت گرفته از وی تنظیم شده است.

این کیفرخواست می‌گوید که او از زمان برقراری نخستین تماس‌ها با ماموران اطلاعاتی ایرانی در سال ۲۰۱۲، «برای دشمن در زمان جنگ جاسوسی کرد و اطلاعاتی از منابع انرژی و ساختمان‌ها و محافظت‌ها و تصمیمات اسرائیلی را در اختیار ایران گذاشت».

گزارش شباک و پلیس اسرائیل گفته بود که گونن سگو به دلیل پرونده بزهکاری که پیش‌تر در اسرائیل داشته ماه گذشته نتوانست از نیجریه به گینه استوایی سفر کند و سپس در اختیار اسرائیل قرار گرفت.

رسانه‌های اسرائیل خبر دادند که ماموران موساد، سازمان جاسوسی و ماموریت‌های ویژه اسرائیل، گونن سگو را از گینه استوایی به اسرائیل «انتقال دادند» و در اختیار بازجویان شباک گذاشتند.

گونن سگو به نمایندگی از حزب کوچکی به نام «سومت» در دولت‌های ائتلافی رابین و پرز وزیر بود و حزب او همان دو دهه پیش از بین رفت. زمانی که او وزیر انرژی بود، اسحاق رابین بخاطر تلاش‌های صلح با فلسطینی‌ها به دست یک اسرائیلی افراطی مسلح ترور شد و شیمون پرز در دولت موقتی که با مرگ رابین تشکیل داد، گونن سگو را در مقام وزارت انرژی ابقا کرد اما عمر دولت پرز کوتاه بود و بنیامین نتانیاهو در انتخابات همان سال ۱۹۹۶ نخست وزیر شد.

گونن سگو در این سال‌ها که از سیاست کناره گیری کرد، به آفریقا رفت و همانند گروه بزرگی از اسرائیلی‌هایی که پس از پایان کارشان در نهادهای مختلف کشورشان برای بازرگانی و دادن مشورت، اکثرا در امور عمرانی و حتی امنیتی به آفریقا می‌روند، ساکن نیجریه شده بود.

بر اساس گزارش رسانه‌های کشور او، با وجود آن که دولت اسرائیل سال ۲۰۰۵ مجوز پزشکی دکتر سگو را به خاطر پرونده بزهکاری در انتقال ۳۰ هزار قرص روانگردان از هلند به اسرائیل و جعل تمدید اعتبار گذرنامه دیپلماتیک باطل کرد، اما مجوز طبابت او در کشورهای خارج اعتبار داشت و در نیجریه یک کلینیک پزشکی موفق داشت.

رسانه‌های اسرائیل نوشته‌اند، دکتر سگو پزشک بسیاری از اسرائیلی‌ها و جامعه یهودیان نیجریه در شهر ابوجا، پایتخت این کشور، بود و مقامات سیاسی اسرائیلی و خانواده‌هایشان برای امور پزشکی به کلینیک او می‌رفتند.

تخصص پزشکی او در رشته کودکان و جراحی آنها بود اما بر اساس این گزارش‌ها، دکتر سگو یک بار محافظ سفارت اسرائیل در ابوجا را که دچار مرگ بالینی شده بود، نجات داد و بخاطر زنده کردن این عضو امنیتی سفارت مورد تقدیر قرار گرفت.

در همین حال سفارت اسرائیل در نیجریه ارتباط رسمی اعضای خود با گونن سگو را رد کرد و اعلام کرد افرادی به خواسته خود به کلینیک او می‌رفته‌اند و او «پزشک معرفی شده به عنوان «امین سفارت» نبوده است.

رسانه‌های اسرائیل اما می گویند که بسیاری از سفارت‌خانه‌های خارجی در نیجریه نیز دکتر سگو را به عنوان یک پزشک موفق و مجرب می‌شناختند و در این چارچوب، برای نخستین بار، مقامات سفارت ایران در ابوجا نیز ظاهرا برای درمان فرزند یکی از اعضای سفارت او را دعوت کردند.

گزارش رسانه‌های اسرائیل مدعی است که دعوت دکتر سگو جهت درمان فرزند یکی از مقامات سفارت ایران، ظاهرا گستردن «دام» ایران علیه وی بود تا با او آشنا شوند، و این مراوادات بعدا ادامه یافت.

دکتر سگو در زمان اقامت در نیجریه، با یک زن آلمانی که او نیز ساکن این کشور بود، آشنا شد که به ازدواج انجامید و به این دلیل از گذرنامه آلمانی برخوردار شد و با این گذرنامه بود که ظاهرا دو بار به ایران سفر کرد.

با گذشت سه روز از رسانه‌ای شدن این ماجرا، رسانه‌های اسرائیل در گزارش‌ها و گفت‌وگوهای متعدد با کسانی که این سیاستمدار، دولتمرد، پزشک و بازرگان را می‌شناخته‌اند، به آنچه که «شخصیت مشکل آفرین»، «ذهن ماجراجو» و «فردی که همیشه جذب بزهکاری می‌شد» اشاره کرده و او را همزمان «نابغه دیوانه» که خود را «برتر از هر کس دیگری می‌دانست» به تصویر کشیده‌اند.

این رسانه‌ها همچنین این امر را بررسی کرده‌اند که بخاطر دو محاکمه دهه‌های گذشته و دوره حدودا سه ساله‌ای که دهه گذشته در اسرائیل زندانی شده بود، چقدر دلخوری او از وطنش، ممکن است که وی را به سوی ارتباط با ایران سوق داده باشد. اما پاسخ‌های افرادی که مورد مصاحبه قرار گرفته‌اند، در حد گمانه‌زنی است.

رسانه‌های اسرائیل در همین حال خبر می‌دهند که دکتر سگو در بازجویی‌ها همه اتهام‌های وارده را رد کرده و گفته است که می‌خواسته با کسب اطلاعاتی از ایران، آن را در اختیار اسرائیل بگذارد.

او در این گزارش‌ها تاکید کرده است که نیازی به این ارتباط‌ها نداشته، پولی نگرفته و خیانتی نکرده و مبنای اعتقادی برای خیانت نداشته و از پول هم بی‌نیاز بوده و همیشه در دورانی که با شرمساری از اسرائیل رفته بود، می‌خواسته کاری کند که با سربلندی به اسرائیل بازگردد.

این گزارش‌ها مدعی است که او به بازجویانش گفته است که «ایرانی‌ها را گمراه کرده بود»؛ میزان درستی یا نادرستی اظهارات و عملکرد منتسب به او، در دادگاه معلوم خواهد شد.

یک ربای جوان از یهودیان نیجریه که ارتباط نزدیک با دکتر سگو داشته، او را «بسیار بسیار مهربان، بخشنده و آماده خدمت در هر ساعت برای هر فرد، پزشک زبردستی که تلفن همه را شخصا و سریعا، حتی در نیمه شب جواب می‌داد و همیشه در دسترس بود، و مردی دلپذیر که بودن در کنار او لذتبخش بود، توصیف کرده و گفته است هربار که از او می‌پرسیدم کی به اسرائیل می‌روی، می‌گفت زمانی که سربلند باشم.

رسانه‌های اسرائیل فیلم هایی از دکتر سگو را نیز که ماه گذشته در جشن هفتاد سالگی استقلال اسرائیل در نیجریه شرکت کرده و در کنار دیگر اسرائیلی‌ها و یهودیان بسیار شادمان بوده است، منتشر کرده‌اند.

گزارش‌های رسانه‌های اسرائیل تاکید دارد که یهودیان نیجریه و جامعه اسرائیلی‌های ساکن این کشور از ماجرای دکتر سگو «شوکه شده‌اند».

این گزارش‌ها در همین حال در مورد اینکه چه چیزی باعث دستگیری دکتر سگو شد، می‌‌گویند که او از یک مقام اسرائیلی خواست با ایرانیانی که آنها را «بازرگان عادی» نامید آشنا کند. اما این فرد موضوع را به کشورش خبر داد.

اما به نوشته وای.نت، گونن سگو ماجرا را به گونه‌ای متفاوت ارائه کرده و گفته است که او موضوع تماس خود با ایرانی‌ها را به یک «مقام بلندپایه در نهادهای امنیتی اسرائیل خبر داد».

شبکه ۲ تلویزیون اسرائیل نیز سه شنبه شب به نقل از وکلای آقای سگو، خبر داد که او در محاکمه همه اتهامات را رد خواهد کرد و خواهد گفت که می‌خواسته مثل «جاسوس دو جانبه عمل کند» و زمانی که خبر تماس‌های خود را به مقام اسرائیلی خبر داد، «منتظر گرفتن دستورات بیشتر از سوی او بود».

به نوشته وای.نت، در یک ماهی که او به اسرائیل «انتقال یافت»، در بازداشتگاه نیروهای امنیتی زیر نظر خود اعضای شباک بود تا تجربه «خودکشی» فرد موسوم به «زندانی ایکس» تکرار نشود.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل و جهان، «زندانی ایکس» یکی از نیروهای موساد بود که در یک پروژه در ارتباط با ایران کار کرد اما او نیز به خیانت مظنون شد و در زندانی که در آن در بی‌نام و نشانی و در انفرادی نگاهداری شد، «خودکشی کرد». بعدها معلوم شد که او مرد جوانی با نام «بن زیگییر» از یهودیان استرالیا بود.

شبکه‌های تلویزیونی اسرائیل گزارش داده‌اند که گونن سگو، در دوران بازجویی به خواسته سازمان امنیت داخلی، با استفاده از کلاه گیس و عینک، در ساعات شبانه و خلوت، به دادگاه شهر «ریشون لتسیون» برای تمدید قرار بازداشت برده شد و رییس قوه قضاییه اسرائیل خانم عینات رون تنها فردی بود که به عنوان رییس دادگاه حضور داشت و حتی از منشی دادگاه نیز صرفنظر شد و همه دوربین‌های امنیتی خاموش شد تا مبادا کسی او را بشناسد و یا خبر دستگیری و اتهام جاسوسی او برای ایران، زودتر از آنچه که باید به رسانه‌ها درز کند.

این گزارش‌ها می‌گوید، شباک فهرستی از وکلای اسرائیلی را که با نهادهای امنیتی کار می‌کنند و در حفظ اسرار امین هستند، در اختیار سگو گذاشت و او دفتر حقوقی دو وکیل را برای دفاع از خود انتخاب کرد.

پلیس، رسانه‌ها و وکلای او تنها در این مرحله بخش اندکی از کیفرخواست را منتشر کرده‌اند و بقیه آن محرمانه است.

پلیس اسرائیل اعلام کرد که گونن سگو رسما سه شنبه ۲۹ خرداد از بازداشتگاه موقت سازمان امنیت به زندان گیلبواع در شهر«بیت شه آن» انتقال یافت، زندانی که ویژه زندانیان امنیتی است. اما او در انفرادی نیست و در یک بند عمومی، در کنار زندانیان بزهکار، که تشخیص داده شده که به او آسیب نخواهند زد، قرار گرفته و این بند، تلفن عمومی و یک فروشگاه کوچک دارد.

در تازه‌ترین تحول، شبکه دولتی تلویزیون اسرائیل چهارشنبه شب ۳۰ خرداد گفت آقای سگو از بازجویی‌ها و دوران یک ماهه بازداشت در دست شباک به شدت شاکی است و او به زودی برای تمدید دوره بازداشت، این بار به طور آشکار، به دادگاه آورده می‌شود.

یک روزنامه‌نگار حقوقدان اسرائیلی به این شبکه گفت، «جاسوسی برای دشمن در زمان جنگ»، اتهامی که گونن سگو به آن متهم شده، می‌تواند مجازات اعدام داشته باشد اما در اسرائیل جز آدولف آیشمن، کسی اعدام نشده و اتهام سگو ممکن است به یک نزاع حقوقی بسیار جالب مبدل شود؛ زیرا طبق قانون خود اسرائیل، ایران هنوز «دشمن» نیست و وضعیت دو کشور رسما «زمان جنگ» نیست.

به نوشته وای.نت، «یک مقام ارشد امنیتی اسرائیل» سه شنبه شب گفت که گونن سگو «یک لاشه مفلوک است که اطلاعاتی را که داشته و اطلاعاتی را هم که نداشته، به پولی اندک فروخته است». اما این مقام در همین حال گفت که «آسیب ماهوی به اسرائیل وارد نشده بلکه یک زیان محدود بوده است».

به گزارش رسانه‌های ایران اما، محمد باقر نوبخت، سخنگوی دولت ایران، سه شنبه گفت که اسرائیل «از هر فرصتی برای اتهام افکنی علیه جمهوری اسلامی استفاده می‌کند، اما از اینکه این مورد چیست، من بی‌اطلاع و بی‌تقصیرم».