پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » نماینده اتحادیه اروپا: اعدام محمد ثلاث نباید بدون هزینه و عواقبی سنگین برای رژیم غیر انسانی ایران تمام شود

نماینده اتحادیه اروپا: اعدام محمد ثلاث نباید بدون هزینه و عواقبی سنگین برای رژیم غیر انسانی ایران تمام شود

 آقای تونه کلام نماینده استونی در اتحادیه اروپا در اجلاس کمیته سیاست خارجه پارلمان اروپا به موضوع اعدام ناجوانمردانه درویش محمد یاور ثلاث پرداخت و گفت؛ من از این اخبار وحشتناک شوکه و عمیقا متاثر شدم، شاید پیش از این کورسوی امیدی بود به رژیم ایران بود ولی به نظر می رسد که دیگر به این صورت نیست.

 

به گزارش شبتاب نیوز؛ روز گذشته ۳۰ خرداد ۹۷ در اجلاس کمیته سیاست خارجه پارلمان اوپا (AFET) که معاون وزیر خارجه ایران محمد کاظم سجاد پور  نیز در آن حضور داشت، آقای تونه کلام به عنوان نماینده حزب مردمی اتحادیه اروپا (EPP) صحبت خود را   با طرح موضوع اعدام ستمگرانه درویش محمد یاور ثلاث و رابطه آن با تعهدات بین المللی رژیم ایران آغاز کرد.

این نماینده اتحادیه اروپا گفت؛ دو روز پیش در ایران یک درویش گنابادی شناخته شده، علی رغم اعتراضات گسترده بین المللی، واکنش اعتراضی سازمان عفو بین الملل و تعداد زیادی از نمایندگان پارلمان اروپا اعدام شد.این درویش گنابادی در حین تظاهراتی مسالمت آمیز بازداشت و به شدت شکنجه شد و اسناد، مدارک و شواهدی که دال بر بیگناهی قطعی او بود به طور کامل از سوی دادگاه نادیده گرفته شد.

آقای کلام در بخش دیگری از سخنان خود گفت؛  همکاری کشورها با هم برای اتحادیه اروپا بسیار مهم است و نادیده گرفتن این اعتراضات از سوی رژیم ایران  یک مشکل اساسی است. هرگونه رابطه سیاسی و اقتصادی معتبر و پایدار باید همراه با تحول قانع کننده در ارتباط با رعایت و احترام به حقوق بشر و قانون باشد. روابط دوستانه بلند مدت تنها با ایجا اعتماد سازی در حوزه ارزشهای انسانی و  حقوق بشری میسر خواهد شد.

نماینده حزب مردمی اتحادیه اروپا پس از ایراد این سخنان در این اجلاس از معاون وزیر خارجه ایران محمد کاظم سجاد پور، درخواست کرد که با توجه به وخیم تر شدن روز به روز وضعیت حقوق بشر در ایران، در ارتباط با این تناقضات مستمر توضیح دهد، ولی آقای سجاد پور این سوالات آشکار و دقیق آقای کلام را به طور کامل مورد بی اعتنایی قرار داد و گفت در دنیا هیچ کشور ایده عالی وجود ندارد و پرونده های جنایی از هم دیگر متفاوت هستند به همین علت باید حتما قبل از قضاوت از جزئیات پرونده مطلع بود. حقوق بشر رابطه تنگاتنگی با امنیت و ثبات جامعه دارد، و با تمرکز بر این موضوع بدون در نظر گرفتن جزئیات پرونده می تواند منجر به تغییر نظام سیاسی شود.

آقای تونه کلام در ادامه افزود؛ تنها پیام مثبت، در جمله آخر آقای محمد کاظم سجاد پور مشاهده می شود، به این نحو که هراس و وحشت رژیم ایران از این است که پرداختن به موضوع حقوق بشر منجر به تغییر رژیم در ایران شود.

این نماینده اتحادیه اروپا در پایان گفت، بیایید تا متعهد شویم و حمایت خود را از کسانی که این سیستم ( رژیم ایران ) را به چالش می کشند ادامه دهیم، من فکر می کنم خیلی زود این رژیم غیر انسانی سقوط خواهد کرد. اعدام محمد ثلاث نباید بدون هزینه و عواقبی سنگین برای رژیم غیر انسانی ایران تمام شود.

 

سایت رسمی پارلمان اروپا: نظرهای کاظم سجادپور، معاون وزیر امور خارجه ایران 

https://multimedia.europarl.europa.eu/ro/sadjadpour-iranian-deputy-foreign-minister-meeting_I157172-V_v