پنجشنبه , ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » آخرین تحولات خاورمیانه؛

آخرین تحولات خاورمیانه؛

 

امضای توافق میان آمریکا و ترکیه در مورد منبج سوریه، عدم اجازه ترکیه به آمریکا برای حمله به ایران از پایگاه اینجرلیک، ادامه حملات جنگنده‌های ترکیه‌ به شمال عراق و تشدید تدابیر امنیتی در مصر در پی افزایش قیمت بنزین و مواد سوختی، از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به تکذیب اشغال فرودگاه الحدیده یمن توسط ائتلاف سعودی نیز اشاره کرد.

به گزارش «تابناک»؛ معاون فرودگاه های سازمان هواپیمایی یمن گفت: خبر اشغال فرودگاه بین المللی الحدیده به دست کشورهای متجاوز و مزدوران آن ها صحت ندارد.

به گزارش خبرگزاری رسمی یمن (سبا) محمد الشریف شنبه شب افزود: تصاویر منتشر شده از داخل فرودگاه الحدیده در سال 2016 توسط نهادهای یمنی برای گزارش نقض قوانین بین المللی توسط کشورهای متجاوز به سازمان ملل و سازمان بین المللی هوانوردی ICAO تهیه شده بود.

وی در گفت وگو با سبا افزود: دیواری که رسانه های متجاوزان تصاویر آن را به عنوان دیوار فرودگاه الحدیده منتشر کرده اند، دیوار محوطه املاک یکی از نمایندگان مجلس یمن در نزدیکی میدان الدریهمی است و ارتباطی با فرودگاه الحدیده ندارد.

عدم اجازه ترکیه به آمریکا برای حمله به ایران از پایگاه اینجرلیک/تشدید تدابیر امنیتی در مصر در پی افزایش قیمت بنزین و مواد سوختی/ تکذیب اشغال فرودگاه الحدیده یمن توسط ائتلاف سعودی

مدیر فرودگاه الحدیده نیز تسلط کشورهای متجاوز بر این فرودگاه را تکذیب کرد.

احمد طارش گفت: فرودگاه الحدیده ویران است و از ابتدای تجاوز به یمن با وجود غیرنظامی بودن آن، به خاطر بمباران ها، همه بخش های آن از مدار خدمات رسانی خارج شد.

برخی رسانه های منطقه و رسانه های کشورهای ائتلاف متجاوزان به یمن، روز شنبه خبر تسلط بر فرودگاه الحدیده در غرب یمن و تصاویری در این باره منتشر کردند.

امضای توافق میان آمریکا و ترکیه در مورد منبج سوریه

رئیس جمهوری ترکیه در تماس تلفنی با همتای فرانسوی خود اعلام کرد: درباره منبج با آمریکا توافقی امضا شده است.

به گزارش حریت، رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه و امانوئل ماکرون همتای فرانسوی وی امروز شنبه در گفت وگویی تلفنی بر همکاری در مسائل منطقه ای تأکید کردند.

رؤسای جمهوری ترکیه و فرانسه در این گفت وگوی تلفنی همچنین درباره مسائل دو جانبه و بین المللی نیز تبادل نظر کردند.

طرفین در این رایزنی، درباره مسائل مربوط به سوریه، مبارزه با تروریسم و پناهجویان گفت وگو و بر لزوم همکاری گسترده در موضوعات منطقه ای تأکید کردند.

اردوغان با اشاره به مسأله منبج گفت، توافق همکاری میان ترکیه و آمریکا به امضای طرفین رسیده است.

نخست وزیر ترکیه: اجازه نمی‌دهیم آمریکا از اینجرلیک به ایران حمله کند

بنعلی ایلدریم نخست‌وزیر ترکیه روز گذشته در اظهاراتی اعلام کرد: اجازه نمی‌دهیم آمریکا از پایگاه اینجرلیک به ایران حمله کند.

نخست‌وزیر ترکیه در پاسخ خبرنگاری درباره اجازه آنکارا به آمریکا برای استفاده از پایگاه هوایی اینجرلیک در حمله به ایران تأکید کرد: فقط برای مبارزه با تروریست ها در اختیار آن ها قرار داده ایم.

عدم اجازه ترکیه به آمریکا برای حمله به ایران از پایگاه اینجرلیک/تشدید تدابیر امنیتی در مصر در پی افزایش قیمت بنزین و مواد سوختی/ تکذیب اشغال فرودگاه الحدیده یمن توسط ائتلاف سعودی

وی ادامه داد: برای حمله به یک کشور، پایگاه های ما هرگز مورد استفاده قرار نخواهد گرفت. همچنین از زمان پیمان «قصر شیرین» (Kasir Şirin) یعنی ۶۰۰ سال پیش تا کنون هیچ جنگی میان ایران و ترکیه روی نداده است. تصور قرار گرفتن در صف مقابل همسایه مان در یک جنگ احتمالی، محال بوده و امکان ندارد.

تلاش «مسعود بارزانی» برای تشکیل یک جبهه متحد کُردی در عراق

حزب «جماعت اسلامی کردستان»، شنبه، اعلام کرد، «مسعود بارزانی» رئیس حزب دموکرات کردستان خواستار نشست احزاب کُرد برای تشکیل یک جبهه واحد و تدوین یک نقشه راه برای حل اختلافات داخلی شد.

به نوشته پایگاه خبری «المعلومة» عراق، «حمه امین» رئیس فراکسیون پارلمانی جماعت اسلامی کردستان اعلام کرد، زمزمه رفتن به صورت متحد به بغداد میان رهبران مختلف کُرد افزایش یافته و در شرایط کنونی چنین مسأله‌ای نیز نیاز است زیرا تفرقه کنونی، در خدمت طرف‌های سیاسی دیگر است.

وی افزود: رهبران قبیله‌ای کرد، وارد عمل شده‌اند و تلاش دارند تا شعار اختلافات ما را در داخل احیا کنند و در خارج ما متحد باشیم. مسعود بارزانی نیز خواستار نشست برادرانه میان رهبران کرد برای دستیابی به یک توافق سیاسی کردی یکپارچه و تدوین یک نقشه راه برای اختلافات داخلی در کردستان شده است.

حزب دموکرات کردستان، پیش از این با رد اختلافات میان احزاب کرد در منطقه کردستان، از وجود تلاش‌ها و نشست‌هایی میان احزاب کرد برای احیای دوباره ائتلاف کردستانی خبر داده بود.

ادامه حملات جنگنده‌های ترکیه‌ به شمال عراق

ارتش ترکیه از حمله جنگنده‌های این کشور به پایگاه‌ها و انبارهای مهمات حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) در شمال عراق و انهدام این مواضع خبر داد.

به گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه، ارتش ترکیه روز شنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد، در حمله جنگنده‌های ترکیه علیه مخفی‌گاه‌ها و انبارهای مهمات حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) در منطقه قندیل واقع در شمال عراق، این پایگاه‌ها نابود شدند.

عدم اجازه ترکیه به آمریکا برای حمله به ایران از پایگاه اینجرلیک/تشدید تدابیر امنیتی در مصر در پی افزایش قیمت بنزین و مواد سوختی/ تکذیب اشغال فرودگاه الحدیده یمن توسط ائتلاف سعودی

ترکیه در موضع‌گیری‌های خود پ.ک.ک را سازمانی تروریستی می‌داند. از مارس گذشته نیروهای ترکیه‌ای عملیاتی را علیه مناطق تحت کنترل این حزب در شمال عراق آغاز کرده‌اند.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه اخیرا تأکید کرده بود، کشورش «باتلاق‌های تروریسم» در قندیل را خواهد خشکاند.

تشدید تدابیر امنیتی در مصر در پی افزایش قیمت بنزین و مواد سوختی

دولت مصر در دومین روز از ایام عید فطر از افزایش قیمت بنزین و مواد سوختی به میزان ۱۷.۴ تا ۶۶.۶ درصد خبر داد.

طبق افزایش جدید قیمت ها، بنزین با اکتان ۹۲ با افزایش ۳۵ درصدی از لیتری ۵ پوند به لیتری ۶.۷۵ پوند، بنزین با اکتان ۸۰ با افزایش تقریباً ۵۰ درصد از ۳.۶۵ به ۵.۵۰ پوند افزایش یافت.

همچنین قیمت یک لیتر بنزین سوپر با اکتان ۹۵ با افزایش ۱۷.۴ درصدی از ۶.۶۰ به ۷.۷۵ پوند رسید. قیمت یک کپسول گاز مایع برای مصرف خانگی نیز از ۳۰ پوند به ۵۰ پوند و برای مصرف تجاری به ۱۰۰ پوند به میزان ۶۶.۶ درصد افزایش یافت.

عدم اجازه ترکیه به آمریکا برای حمله به ایران از پایگاه اینجرلیک/تشدید تدابیر امنیتی در مصر در پی افزایش قیمت بنزین و مواد سوختی/ تکذیب اشغال فرودگاه الحدیده یمن توسط ائتلاف سعودی

بر اساس این گزارش، همچنین میزان کرایه وسائط حمل و نقل نیز به میزان ۱۰ تا ۲۰ درصد در سطح ۲۷ استان مصر افزایش یافته است.

در همین حال، مقامات مصری از اتخاذ تدابیر امنیتی در جایگاه های سوخت و ایستگاه های وسائط حمل و نقل عمومی در پی افزایش قیمت بنزین و مواد سوختی خبر دادند.