جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » هشدار آمریکا به اسد درباره نقض‌ آتش‌بس در مناطق کاهش‌تنش

هشدار آمریکا به اسد درباره نقض‌ آتش‌بس در مناطق کاهش‌تنش

ایالات متحده آمریکا روز جمعه ۱۵ ژوئن به سوریه هشدار داد که چنانچه رژیم اسد به مناطق «کاهش تنش» حمله کند، تدابیری قاطع علیه دمشق اتخاذ خواهد کرد.

هشدار واشنگتن پس از انتشار گزارش‌هایی درباره احتمال از سرگیری قریب الوقوع عملیات نظامی رژیم اسد در مناطق «کاهش تنش» در جنوب غربی این کشور است، به بشار اسد نسبت به گسترده‌تر کردن درگیری هشدار داد.

وزارت خارجه آمریکا شامگاه جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرد ایالات متحده به عنوان یکی از تضمین‌کننده‌های مناطق «کاهش تنش» با روسیه و اردن، تدابیر قاطع و مناسبی را در واکنش به “نقض‌های رژیم بشار اسد اعمال خواهد کرد.

ایالات متحده ۶.۶ ملیون دلار به بخش «دفاع مدنی سوریه» معروف به «کلاه سفید» و مکانیسم بین المللی مستقل و بیطرف سازمان ملل متحد مبنی بر جمع آوری و تجزیه و تحلیل شواهد نقض حقوق بین الملل حقوق بشر محول خواهد کرد.

گفتنی است که مناطق جنوب غرب سوریه که مجاور مرز اردن و ارتفاعات جولان است، یکی از بخش‌هایی است که بعد از هفت سال جنگ، هنوز از کنترل رژیم اسد خارج است، اگر چه رژیم بخشی از این منطقه را با کمک نیروهای روسی و گروه های مورد حمایت ایران بازیافت کرده است.

سال گذشته توافقی میان آمریکا، روسیه، سوریه و اردن به امضا رسید که به موجب آن برخی از مناطق جنوب غرب سوریه در دایره مناطق موسوم به «کاهش آتش بس» تبدیل شود.

مخالفان اسد هنوز دو منطقه بزرگ در شمال غرب و جنوب غرب سوریه را در دست دارند. شبه‌نظامیان کرد و متحدان عرب آن نیز با پشتیبانی آمریکا یک چهارم شرق فرات در سوریه را در دست دارند.