سه شنبه , ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » آخرین تحولات خاورمیانه!

آخرین تحولات خاورمیانه!

نامه محرمانه دبیر کل سازمان ملل به شورای امنیت با متهم کردن ایران/تایید انهدام ناوچه اماراتی در ساحل الحدیده از سوی پنتاگون/راه اندازی شعب دانشگاه آزاد در سوریه!

نامه محرمانه دبیر کل سازمان ملل به شورای امنیت با متهم کردن ایران، دعوت نخست‌وزیر عراق از احزاب سیاسی برای توافق بر سر «برنامه‌ اداره کشور»، راه اندازی شعب دانشگاه آزاد در سوریه! و معرفی دولت جدید اردن از جمله مهم ترین و آخرین خبرها و رویدادهای خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، تایید انهدام ناوچه اماراتی در ساحل الحدیده از سوی پنتاگون نیز اشاره کرد.

به گزارش تابناک، مسئولان در وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) انهدام یک فروند ناوچه متجاوز اماراتی در سواحل یمن با دو فروند موشک را تایید کرد.

خبرنگار شبکه تلویزیونی “سی ان ان” به نقل از مسئولان در پنتاگون تایید کرد که نیروهای ارتش و کمیته های مردمی یمن یک فروند ناوچه اماراتی را با دو موشک هدف قرار دادند که دچار آتش سوزی شد.

در همین راستا، دولت امارات به کشته شدن چهار نظامی خود در جریان نبردهای جاری با نیروهای ارتش و کمیته های مقاومت مردمی در استان الحدیده یمن اذعان کرد.

نامه محرمانه دبیر کل سازمان ملل به شورای امنیت با متهم کردن ایران/تایید انهدام ناوچه اماراتی در ساحل الحدیده از سوی پنتاگون/راه اندازی شعب دانشگاه آزاد در سوریه!

بیانیه فرماندهی کل نیروهای مسلح امارات اعلام کرد که چهار نظامی یاد شده در جریان ادای وظیفه در به اصطلاح “عملیات بازگرداندن امید در چارچوب ائتلاف عربی تحت فرماندهی سعودی” کشته شدند.

دولت دست نشانده سعودی در یمن صبح دیروز چهارشنبه آغاز حمله به استان الحدیده را با پشتیبانی ائتلاف متجاوز اعلام کرد.

نامه محرمانه دبیر کل سازمان ملل به شورای امنیت با متهم کردن ایران

«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل در نامه‌ای محرمانه به شورای امنیت، مدعی شد که بررسی بقایای موشک‌هایی که یمنی‌ها به عربستان شلیک کرده‌اند، نشان می‌دهد که بخش‌هایی از این موشک‌ها، ساخت ایران بوده است.

این خبر را رویترز به نقل از منبعی که ظاهراً به نامه‌های محرمانه سازمان ملل متحد دسترسی داشته منتشر کرده است.

در گزارش گوترش همچنین آمده که طراحی موشک‌های شلیک‌شده به سمت عربستان، بسیار شبیه «یکی از موشک‌های معروف ایرانی» بوده است.

این ادعا در متن گزارشی که دبیرکل سازمان ملل به مناسبت دومین سال اعمال تحریم‌های تسلیحاتی علیه یمن نوشته، طرح شده و البته گوترش گفته نمی‌داند که آیا این تجهیزات و قطعات موشکی، از ایران به یمن رفته یا نه؛ در صورتی که این قطعات از ایران به یمن رفته باشد، تحریم مذکور نقض شده است.

جمهوری اسلامی ایران پیش از در نامه‌ای مستقیم، خطاب به گوترش گفته بود که این کشور «نه سیاست ارسال سلاح به یمن و یا ساخت تسلیحات در داخل این کشور را دارد و نه در پی چنین کاری رفته است.»

در گزارش دبیرکل همچنین به پهپاد مسلح کشف‌شده توسط نیروهای اماراتی و تسلیحات مکشوفه در بحرین هم اشاره و ادعا شده که هر دو مورد، نشانه‌هایی از «ساخت ایران» بودن دارند.

دبیرکل در گزارش خود نوشته: «در هر دو مورد، دبیرخانه سازمان ملل مطمئن است که بخشی از تسلیحات و تجهیزات مورد بررسی، ساخت ایران بوده است. با این حال مدرکی در دست نیست که این اقلام پس از ۱۶ ژانویه ۲۰۱۶ به یمن منتقل شده باشند.»

تاریخ مذکور، تاریخ شروع تحریم‌های تسلیحاتی یمن است.

دعوت نخست‌وزیر عراق از احزاب سیاسی برای توافق بر سر «برنامه‌ اداره کشور»

«حیدر العبادی» نخست وزیر عراق در آستانه حلول عید فطر، ضمن تبریک این مناسبت به مردم، از احزاب سیاسی کشورش دعوت کرد تا برای تدوین برنامه‌ای برای اداره کشور بعد از تعطیلات عید، گرد هم آیند.

به گزارش وبگاه خبری الفرات، العبادی عراقی‌ها را به حفظ کشور و امنیت آن دعوت کرد و خواستار ترجیح دادن منافع ملی و منافع کشور بر منافع شخصی و گروهی شد.

العبادی با اشاره به تخلفات صورت گرفته در انتخابات اخیر، اعلام کرد که پیمودن راه قانونی و تن دادن به قانون و قانون اساسی و همچنین حرکت به سوی تشکیل پارلمان جدید و دولت برآمده از آن، تنها راه حل مشکلات کنونی عراق است.

نخست‌وزیر عراق، پیروزی واقعی را حفاظت از کشور و دستاوردها و فداکاری‌های مردم عراق دانست و ضمن بیان اینکه باید در مقابل حفظ روند دموکراسی و سیاسی موضعی یکپارچه اتخاذ کرد، گفت که از همین رو خواستار دیدارهای برای توافق بر برنامه‌ای بر اداره کشور است.

العبادی گفت: دعوت می‌کنم تا ملاقات‌های مسئولانه‌ای جهت توافق بر برنامه‌ای انجام شود تا با آن کشور در سایه قانون و قانون اساسی اداره شود و این برنامه پاسخگوی نیازها و خواسته‌های مردم برای زندگی با عزت باشد.

العبادی «احزاب سیاسی» را به برگزاری دیداری در سطح عالی بعد از عید فطر در مکانی که بعدا تعیین می‌شود، دعوت کرد تا درباره مکانیزمی توافق شود که هر چه سریعتر نهادهای قانونی به بهترین شکل و بر اساس تصمیم‌های ملی کار خود را آغاز کند.

در همین خصوص، مقاماتی در عراق خبر دادند احتمالا بزودی ائتلاف‌های النصر (العبادی) و دولة القانون (المالکی) به ائتلاف سائرون (صدر) و الفتح (العامری) ملحق می‌شوند و در این راستا گفت‌وگوهای جدی برای جلب اعتماد و رفع موانع در مسیر پیوستن این گروه‌ها به منظور تشکیل ائتلاف بزرگ‌تر جریان دارد تا نسخه جدیدی از همپیمانی شیعی شکل بگیرد

راه اندازی شعب دانشگاه آزاد در سوریه!

علیرضا رهایی معاون رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در امور آموزش و تحصیلات عالیه گفت که این دانشگاه شعبه هایی در سوریه راه اندازی می کند.

رهایی در گفت وگو با خبرگزاری روسیا الیوم افزود: مجوز راه اندازی شعبه های دانشگاه آزاد در بسیاری از شهرهای سوریه در آینده نزدیک در دیدار اخیر علی اکبر ولایتی رئیس هیات مؤسس و هیات امنای این دانشگاه با بشار اسد رئیس جمهوری اخذ شده است.

وی یادآورشدکه دانشگاه آزاد در حال ارزیابی عملکرد شعبه های خود در سایر کشورها است.

نامه محرمانه دبیر کل سازمان ملل به شورای امنیت با متهم کردن ایران/تایید انهدام ناوچه اماراتی در ساحل الحدیده از سوی پنتاگون/راه اندازی شعب دانشگاه آزاد در سوریه!

معاون دانشگاه آزاد افزود: طرح های این دانشگاه در شعبه های خود در خارج کشور مبتنی بر جذب دانشجویان ایرانی و خارجی است و برخی از شعب در داخل ایران دارای رابطه همکاری با دانشگاه های شناخته شده در سایر کشورهای جهان هستند.

دانشگاه آزاد اسلامی در کشورهای لبنان، افغانستان، انگلستان و امارات متحده عربی شعبه دارد و اکنون همکاری‌های علمی با کشورهای آلمان، روسیه و آذربایجان به خصوص در حوزه‌های پزشکی آغاز شده است.

معرفی دولت جدید اردن

یک هفته پس از برکناری دولت اردن در پی اعتراض های سراسری به طرح های اصلاحات اقتصادی دولت، اعضای کابینه جدید معرفی شدند.

به نوشته روزنامه الغد اردن، شاه این کشور روز پنجشنبه در حکمی دستور تشکیل دولت جدید به ریاست عمر الرزاز را صادر کرده است.

طبق این گزارش رایزنی های وی برای اعضای کابینه به پایان رسیده است و دولت جدید امروز (پنجشنبه) سوگند یاد خواهد کرد.

نامه محرمانه دبیر کل سازمان ملل به شورای امنیت با متهم کردن ایران/تایید انهدام ناوچه اماراتی در ساحل الحدیده از سوی پنتاگون/راه اندازی شعب دانشگاه آزاد در سوریه!

در کابینه 28 نفری جدید رجائی المعشر معاون نخست وزیر، ایمن الصفدی وزیر امور خارجه و سمیر المبیضین وزیر کشور خواهند بود.

ناآرامی ها در اردن هفته گذشته و پس از آن آغاز شد که دولت قیمت سوخت را بالا برد و اعلام کرد قانون جدید مالیات بر درآمد را اجرا خواهد کرد.

این اعتراضات موجب سقوط دولت هانی الملقی نخست وزیر اردن شد.