جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » سرلشکر سلیمانی: سعودی‌ها ۲۰۰ میلیون دلار در انتخابات لبنان خرج کردند و شکست خوردند!

سرلشکر سلیمانی: سعودی‌ها ۲۰۰ میلیون دلار در انتخابات لبنان خرج کردند و شکست خوردند!

قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه با اشاره به انتخابات اخیر لبنان تاکید کرد: حزب‌الله برای اولین بار 74 کرسی از 128 کرسی پارلمان لبنان را مال خود کرد و از یک حزب مقاومت به دولت مقاومت لبنان تبدیل شد و این پیروزی خیلی بزرگی است.

جوان آنلاین: سردار سرلشکر قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه طی سخنانی درباره انتخابات اخیر لبنان، اظهار کرد: انتخابات اخیر لبنان یک رفراندوم بود. این انتخابات در شرایطی صورت گرفت که همه حزب‌الله را در دخالت در امور سوریه، لبنان، عراق، یمن و منطقه متهم می‌کنند.کشورهای عربی و شورای همکاری، سعودی و کشورهای نادان که نادان‌ها و نابخردها بر آنها حاکم هستند، نظیف‌ترین و با افتخارترین جریان اسلامی را جزو لایحه تروریسم قرار دادند و اسم‌هایی که نشاط در قلب مسلمان‌ها ایجاد می‌کند، مثل نام سیدحسن نصرالله، را در کنار تروریست‌ها قرار دادند، کسی که در دفاع از عالم عربی مهم‌ترین دشمن عالم عربی را شکست داد.هرکس که با جریان حزب‌الله بود، اعم از سنی و غیرسنی را مزدوران ایران، نامیدند. این انتخابات زیر بار این آوار و ۲۰۰ میلیون دلار پولی که سعودی صرف کرد برگزار شد.کرمان خودمان ۱۰، ۱۵ برابر بزرگ‌تر از لبنان است و خرج کردن ۲۰۰ میلیون دلار در یک محیط کوچک در یک محدوده زمانی کوتاه، کار ساده‌ای نیست. اما نتیجه چه شد؟ نفر اول شهر بیروت برای اولین بار در تاریخ لبنان یک شخصیت منتسب به حزب‌الله و البته شیعه شد.حزب‌الله برای اولین بار 74 کرسی از 128 کرسی پارلمان لبنان را مال خود کرد و از یک حزب مقاومت به دولت مقاومت لبنان تبدیل شد و این پیروزی خیلی بزرگی است.

منبع: فارس

نخست‌وزیر لبنان اظهارات قاسم سلیمانی را «تأسف‌بار» خواند
۲۲/خرداد/۱۳۹۷-  رادیو فردا

نخست‌وزیر لبنان اظهارات قاسم سلیمانی، فرمانده شاخه برون‌مرزی سپاه پاسداران دربارهٔ انتخابات پارلمانی اخیر این کشور را «دخالت در امور داخلی» لبنان خواند.

قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس، از موفقیت گروه حزب‌الله در جریان انتخابات پارلمانی اخیر در لبنان تقدیر کرده‌است.

این گروه که از سوی جمهوری اسلامی حمایت می‌شود، در انتخابات پارلمانی که ششم ماه مه سال جاری، پس از ۹ سال در لبنان برگزار شد، توانست بیش از نیمی از ۱۲۸ کرسی پارلمان را از آن خود کند.

آقای سلیمانی گفته موفقیت این گروه در حالی رخ داده که برخی از کشورهای عربی تلاش می‌کند به حزب‌الله و رهبران آنها اتهام فعالیت «تروریستی» وارد کنند.

سعد حریری در واکنش، این اظهارات سلیمانی را «تأسف‌بار» و «دخالت» در امور داخلی لبنان خوانده که به گفته او، نه به نفع «آنها» و نه به نفع «منطقه» است.

آقای حریری افزوده که اگر جمهوری اسلامی در عراق «باخته»، این بدان معنی نیست که آنها می‌توانند باختشان را در جای دیگری «جبران کنند.»

اشاره وی به انتخابات پارلمانی اخیر در عراق است که مقتدی صدر و متحدان وی بیشتر کرسی‌های پارلمان را بدست آوردند. آقای صدر خواستار فاصله گرفتن عراق از ایران است.

حزب‌الله لبنان از سوی آمریکا و اسرائیل، گروهی «ترویستی» شناخته می‌شود و وزارت خزانه‌داری آمریکا به تازگی عبدالله صفی‌الدین، نماینده حزب‌الله لبنان در ایران را تحریم کرده‌است.

به‌دنبال انتخابات پارلمانی ماه مه در لبنان، سعد حریری که از مسلمانان سنی‌مذهب و نزدیک به عربستان سعودی است، بار دیگر به عنوان نخست‌وزیر و میشل عون، از مسیحیان لبنان، به عنوان رئیس‌جمهور معرفی شد.

نظام سیاسی لبنان بر پایه تقسیم قوا میان گروه‌های مختلف بنیان‌گذاری شده‌است. رئیس‌جمهوری از میان مسیحیان، نخست‌وزیر از میان مسلمانان سنی و رئیس پارلمان از میان مسلمانان شیعه انتخاب می‌شود.

کرسی‌های پارلمان و مناصب دولتی هم به‌طور مساوی میان مسلمانان و مسیحیان تقسیم شده‌است.

افزایش تنش‌ها میان ایران و عربستان سعودی در منطقه، باعث شده سعد حریری که به ریاض نزدیک است، بیش از گذشته نسبت به سیاست‌های ایران در لبنان انتقادات صریحی مطرح کند.

حزب‌الله لبنان در کنار ایران در جنگ داخلی سوریه، در کنار بشار اسد ایستاده و پس از درخواست‌ها برای خروج آنها از سوریه، با این موضوع مخالفت کرده‌اند.

حسن نصرالله، رهبر این گروه گفته که نیروهای حزب‌الله تا هر زمانی که رئیس‌جمهور سوریه بخواهد در این کشور خواهند ماند. مقام‌های جمهوری اسلامی نیز اظهارات مشابهی را بیان کرده‌اند.