جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » حقوق بشر » تمدید تحریمهای حقوق بشری پارلمان اروپا علیه رژیم ایران

تمدید تحریمهای حقوق بشری پارلمان اروپا علیه رژیم ایران

 

در پی تلاشهای شبانه روز نهادهای حقوق بشری از جمله «انجمن جهانی پاسداشت حقوق بشر» که گزارش جزء به جزء موارد نقض حقوق بشر در ایران را ماهیانه تقدیم نمایندگان اتحادیه اروپا می کند، پارلمان اروپا تحریم‌های حقوق‌بشری علیه رژیم ایران را در ۱۲آوریل ۲۰۱۸تمدید کرد و به ذکر نمونه‌هایی از بازداشتهای خودسرانه در ایران پرداخت و نقض حقوق‌بشر در ایران را محکوم کرد.

تلویزیون اسکای نیوز در ارتباط با نقش رژیم ایران در منطقه به اجلاس پارلمان اروپا پرداخت و گفت:

بار دیگر نقش مخرب رژیم ایران بر روی خودش آوار می‌شود ولی این بار صحبت از حکومت ایران در راهروهای پارلمان اروپا در بروکسل به میان می‌آید.

جنگهای نیابتی نظام حاکم بر ایران

جنگهای نیابتی رژیم ایران و بی‌ثبات کردن خاورمیانه و جهان موضوع گفتگوهایی با عنوان « نقش رژیم ایران در خاورمیانه پرتنش» بود.

شرکت کنندگان در این اجلاس در مورد موضع اروپا نسبت به پرونده اتمی رژیم ایران بعد از لغو برجام توسط آمریکا صحبت کردند. جدال برانگیزترین موضوع در این اجلاس دخالتهای بی‌شمار این رژیم و نقش آن در جنگهای نیابتی در خاورمیانه از طریق حمایت از شبه‌‌نظامیان تروریستی و در صدر آنها شبه‌‌نظامیان حزب‌الله لبنان و حوثی‌ها در یمن بود که در گوشه و کنار این منطقه فساد می‌کنند.

در این اجلاس هم‌چنین در مورد سرکوب تظاهرات مردمی در ایران و نقض افزاینده حقوق‌بشر علیه مردم ایران صحبت شد.

شکست توافق اتمی به‌خاطر نقض حقوق بشر

آقای تونه کلام عضو پارلمان اروپا در مورد سیاستهای توسعه ‌طلبانه حکومت ایران در منطقه گفت:

پارلمان اروپا بر روی یک موضوع ریشه‌ای انگشت گذاشت. این موضوع ارتباط دادن هر گونه رابطه تجاری و اقتصادی و سیاسی با بهتر شدن وضعیت حقوق‌بشر در کشورهاست ولی متأسفانه این شرط در ایران اجرا نشده و به این دلیل توافق اتمی شکست خورده است.

هم‌چنین رمضان ابوجزر مدیر مرکز پژوهشهای حقوق‌بشر خاورمیانه گفت: در آینده شاهد تغییر بزرگی در موضع اروپا نسبت به رژیم ایران خواهیم بود.

او گفت طی روزها و هفته‌های آینده شاهد تغییرات بزرگی در موضع اروپا نسبت به رژیم ایران خواهیم بود و خواسته خواهد شد که در مورد نقض حقوق‌بشر در ایران کمیته‌های تحقیق تشکیل شود.

اجلاس بروکسل چیزی نیست مگر شروع سلسله اقدامات برای برخورد با نقض مستمر و گسترده حقوق بشر در ایران. شرکت کنندگان در این اجلاس عقیده دارند که برای برطرف کردن این تهدیدات، رژیم ایران مجبور خواهد بود تا در آینده با بسیاری تغییرات روبه‌رو شود.

گروه‌های زیادی از کارشناسان و سیاست سازان و طرفهای فعال در مجتمع مدنی رابطه میان اتحادیه اروپا و رژ