پنجشنبه , ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » آخرین تحولات خاورمیانه » سفیر روسیه «توافق» برای خروج نیروهای ایرانی از جنوب غربی سوریه را تایید کرد

سفیر روسیه «توافق» برای خروج نیروهای ایرانی از جنوب غربی سوریه را تایید کرد

گزارش ها حاکی است که واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل متحد روز جمعه ۱۱ خرداد تایید کرد که اسرائیل و روسیه بر سر خروج نیروهای ایرانی و همپیمانان آنها از مرزهای سوریه با اسرائیل توافق کرده اند.

واسیلی نبنزیا در پاسخ به این پرسش که آیا گزارش رسانه ها در خصوص توافق روسیه و اسرائیل برای خروج نیروهای ایرانی از مرز با اسرائیل درست است، به خبرنگاران گفته است: بله، من هم خبرها را در خصوص توافق درباره ترک مخاصمه در جنوب غربی سوریه را دیده ام.

سفیر روسیه در سازمان ملل اضافه کرده است: آنچه می دانم این است که توافق حاصل شده است. نمی توانم بگویم که (این توافق) الان به اجرا در آمده است یا نه، اما می توانم بگویم طرف های این فرایند خشنود هستند. اگر تا الان در عرصه عملیاتی هنوز اجرا نشده باشد، در آینده نزدیک اجرا خواهد شد.

شبکه تلویزیونی «هداشوت» اسرائیل روز پنجشنبه گزارش داده بود که مقام های اسرائیلی و روسی در خصوص خروج نیروهای ایرانی از سوریه پیشرفت هایی داشته اند.

در همین حال، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل شامگاه پنجشنبه در تماسی تلفنی با ولادیمیر پوتین، در خصوص «نفوذ ایران در سوریه» مذاکره کرد.

کاخ کرملین در همین زمینه اعلام کرد که گفت وگوی ولادیمیر پوتین و بنیامین نتانیاهو بر حل و فصل جنگ در سوریه متمرکز بود. کرملین توضیح بیشتری در خصوص جزییات این گفت وگو ارائه نکرد.

از سوی دیگر آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع اسرائیل روز پنجشنبه در مسکو با ژنرال سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه دیدار و گفت وگو کرد.

آویگدور لیبرمن پس از این دیدار تاکید کرد، هدف اسرائیل جلوگیری از نفوذ ایران در سوریه است و روسیه به نیازهای امنیتی اسرائیل در سوریه اهمیت می‌دهد.

رسانه‌های اسرائیل و روسیه گزارش داده بودند که تدابیر امنیتی مورد نیاز اسرائیل مربوط به مناطق کاهش تنش در جنوب سوریه، مانند درعا و قنیطره است که اسرائیل تأکید دارد حضور نظامی ایران و حزب‌الله در آن را «تحمل نمی‌کند».

در همین حال، روز نامه الشرق الاوسط جمعه گزارش داده است، روسیه و اسرائیل توافق کرده اندکه نیروهای ایران و همپیمانان ان از جنوب سوریه خارج شوند. براساس این توافق اسرائیل چراغ سبز خواهد داشت که به هدف‌های ایرانی در سوریه حمله کند، در مقابل اسرائیل از حمله به نیروها و تجهیزات ارتش سوریه خودداری کند.

یک منبع روسی به شرق الاوسط گفته است: روسیه با این توافق به دنبال ایجاد توازن و تعادلی در روابط خود با اسرائیل و ایران است.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، چهارشنبه با اشاره به توافق مربوط به ایجاد مناطق امن در خاک سوریه گفته بود که نیروهای خارجی باید هر چه سریع‌تر از مناطق هم‌مرز با اسرائیل و اردن عقب‌نشینی کنند.