جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » حقوق بشر » اظهارات یک استاد دانشگاه موجب ناآرامی در زاهدان شد

اظهارات یک استاد دانشگاه موجب ناآرامی در زاهدان شد

برخی از اهالی شهر زاهدان روز شنبه، پنجم اردیبهشت ماه در اعتراض به اظهارات یک استاد دانشگاه که بر علیه دانشجویان و نمازگزاران بلوچ ویدیویی منتشر کرده بود، در خیابان های این شهر تجمع کردند. دکتر «حمید صمصام»، عضو هیات علمی گروه ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان در این ویدیو می گوید: « پسرهای بلوچ را به این دلیل می اندازم که اینها نماینده مولوی ها هستند. اگر دستم به مولوی ها نمی رسد به اینها که می رسد چون اینها آخرش قرار است مولوی بشوند. سوالاتی برایشان طرح می کنم که آن سرش ناپیدا باشد. صبر کن. این ترم خون می ریزم از اینها. قلع و قمعی می کنم که تا به حال نکرده باشم.»

بخش دیگری از این ویدیو سخنان آقای صمصام در مورد حضور نمازگزاران در حاشیه خیابان و هنگام ادای نماز تراویح است. نماز «تراویح» نمازی است که مسلمانان اهل تسنن در شب های ماه رمضان و بعد از نماز مغرب به جماعت می خوانند و هر شب یک جزء قرآن در این نماز تلاوت می شود، به شکلی که در پایان ماه رمضان کل قرآن ختم شده باشد.

آن طور که مولوی عبدالمجید مراد زهی، یکی از محققان اهل تسنن ساکن منطقه به ایران وایر می گوید علت صف بستن مردم نمازگزار در حاشیه خیابان به این دلیل است که معمولا فضای مساجد منطقه، ظرفیت جمعیت نمازگزار شب های رمضان را ندارد و آنها به ناچار در کوچه یا حاشیه خیابان ها نماز تراویح را ادا می کنند.

دکتر صمصام در بخش دیگری از سخنانش در این ویدیو که صف نمازگزاران در خیابان را نشان می دهد می گوید: «روبروی مسجد آل رسول، نماز تراویح. می بینید این … ها به جای دولا راست شدن باید مقداری به فکر مسائل انسانی می بودند . یک مقدار از وحشی گری هایشان کم کنند به فکر بهداشت و سلامت باشند. فقط مثل …ها دولا و راست می شوند.»

«دوستین دهداری» دانشجوی دانشگاه آزاد زاهدان که از اهالی شهرستان خاش است، دراعتراض ها حضور داشته: « روبروی در ورودی دانشگاه آزاد جمع شدیم و دامنه اعتراض به سطح خیابان ها کشیده شد.  آقای سلطانعلی میر که سرپرست دانشگاه آزاد زاهدان است هم در جمع معترضان حاضر شد و اظهارات دکتر صمصام را محکوم کرد ولی یکی ازدانشجویان بلوچ تریبون را از دکتر میر گرفت و پرسید چرا وقتی امثال آقای صمصام دهها بار این حرف ها را کلاس مطرح و بچه ها هم گزارش های متعددی به مسئولین  دانشگاه داده اند، مسئولان دانشگاه واکنشی نشان ندادند؟»

او می گوید یک فضای ضد قومی و ضد بلوچی در فضای دانشگاه و ادارات شهر زاهدان حکمفرماست که از سوی مدیران غیر محلی تقویت می شود: «بخش ترسناک ماجرا اینجاست که این شیوه برخورد منحصر به این استاد دانشگاه نیست. آنها در داخل فضای دانشگاه و ادارات شهر زاهدان هم احساسات ضد قومی و بلوچی را ترویج می دهند.»

ساعتی پس از تجمع مردمی و بالا گرفتن اعتراضات قومی در شهر زاهدان، تلویزیون استانی شبکه سیستان و بلوچستان از بازداشت این استاد دانشگاه خبر داد. «علی موحدی راد»، دادستان عمومی و انقلاب زاهدان در گفت و گو با این شبکه تلویزیونی گفت این فرد متخلف به جرم تشویش اذهان عمومی و نشر اکاذیب بازداشت و به مراجع قضایی تحویل داده شده است.

دوستین دهداری اما می گوید مشکل مردم با یک شخص نیست و به عنوان یک دانشجو راضی به بازداشت هیچ فرد نیست بلکه به عنوان یک بلوچ مایل است به جای بازداشت یک شخص با تفکری که می خواهد قومیت ها را تحقیر کند مبارزه کنند: «آنها از اتحاد و انسجام شیعه و برادران اهل تسنن می گویند اما احساسات ضد بلوچی و ضد قومی را در منطقه ترویج می دهند. مردم ما در فقر زندگی می کنند و حتی در سطح مدیران میانی هم از مردم منطقه استفاده نمی شود. آنها را در اوج محرومیت و نداری و تحت فشارهای قومی نگه می دارند و تحقیر می کنند. این طبیعی است که انتشار یک ویدیو بتواند منجر به واکنش مردم بشود. مردم نمی دانند باید به جای متوجه کردن مطالباتشان به سمت حذف یک نفر، درخواست کنند عزت مردم بلوچ به آنها بازگردانده شود. در سطح استان از خود مردم همان منطقه برای مدیریت استان بهره ببرند و اجازه بدهند ما هم مثل بقیه قومیت ها احساس امنیت و توانایی کنیم.»

به گفته این دانشجو در حالی که در استان سیستان و بلوچستان به معلم ها و اساتید برجسته محلی و بلوچ اجازه کار نمی دهند، افرادی را که احساسات ضد قومی دارند جذب می کنند: «چرا باید افراد تحصیل کرده محلی و دکترهای ادبیات بلوچ بیکار باشند و در هیچکدام از مراکز دولتی برای استخدام پذیرفته نشوند؟ برادر من فوق لیسانس گیاه شناسی است اما دارد کارگری می کند. مردم از این رویه عصبانی هستند.»

«مولوی عبدالمجید مرادزهی»، استاد حوزه علمیه زاهدان، محقق و نویسنده اهل سنت در این مورد به ایران وایر می گوید تعجب کرده که فردی در جایگاه استاد دانشگاه آنهم رشته ادبیات از چنین کلمات سخفیفی استفاده کند. او می گوید این طور که از دانشجویان دانشگاه شنیده پیش از آنهم سابقه فحاشی به قوم بلوچ از سوی برخی اساتید دانشگاه وجود داشته است.

او  در مورد انگیزه این استاد دانشگاه می گوید احتمال دارد ایشان می خواسته کلیپی تهیه کند برای برخی دار و دسته های افراطی قم یا تهران تا به تعبیر خودش نشان بدهد که وهابیت منطقه را گرفته و ایشان به عنوان قهرمان دارند با وهابیت مبارزه می کنند، در حالی که مردم در این ویدیو فقط در حال ادای مراسم نمازشب و نیایش هستند.

مولوی مرادزهی هم سخنان دوستین دهداری را تایید می کند و می گوید که مشکلش با یک فرد نیست بلکه با یک تفکر است که نگاه نژآد پرستانه به قوم بلوچ دارد: « متاسفانه در برخی اداره ها به راحتی می بینید چنین طرز تفکر نژآد پرستانه ایی نسبت به قوم بلوچ  و مردم محلی وجود دارد. مسئله توهین یک شخص نیست در یک تفکر و یک اندیشه است.»

ایران وایر – ماهرخ غلامحسین پور