جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » اخبار ویژه روزنامه‌ها

اخبار ویژه روزنامه‌ها

فوت یک زندانی به خاطر «شوکر برقی»

روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند.

*****

کیهان

سازندگی: زمزمه نامزدی عارف برای ریاست مجلس مانور سیاسی است

یک روزنامه اصلاح‌طلب نوشت: زمزمه نامزدی عارف برای ریاست مجلس، یک مانور سیاسی صرف است و اگر فراکسیون امید کرسی‌های خود در هیئت‌رئیسه را از دست ندهد، هنر کرده است.

روزنامه سازندگی درباره انتخابات هیئت‌رئیسه مجلس و تحرکات فراکسیون امید نوشت: برخی از اعضای فراکسیون امید از احتمال ارائه لیست مستقل امیدی‌ها در انتخابات هیئت‌رئیسه و کاندیداتوری عارف برای ریاست مجلس و رقابت با علی لاریجانی سخن می‌گویند. این درحالی است که در بهترین حالت فراکسیون امید یک فراکسیون 110 نفره است که بعید است بدون ائتلاف با یک فراکسیون دیگر بتواند به اهدافش برسد و این یعنی با این دست فرمان نه‌تنها دستش به ریاست مجلس نخواهد رسید که بعید نیست همین سه کرسی مهم خودش (نواب رئیس و کارپرداز) را هم از دست بدهد. درحالی‌که موقعیت محمدرضا عارف در جایگاه ریاست فراکسیون امید و سیاست سکوت عارفانه او در آستانه ورود به سومین سال کار مجلس دهم آماج حمله منتقدان است، بهرام پارسایی به ایسنا گفته که «مراجعات مکرری ازسوی اعضای این فراکسیون برای کاندیداتوری آقای عارف در انتخابات ریاست مجلس وجود دارد.»

انسجام فراکسیون امید در حالی ‌از سوی عارف مطرح می‌شود که با آغاز به کار مجلس دهم، محمدرضا عارف برای انتخابات هیئت‌رئیسه مجلس به عنوان نامزد ریاست موقت با علی لاریجانی رقابت کرد اما با کسب 103 رای دربرابر 173 رای لاریجانی ازمجموع 279 رای، نتوانست به ریاست دست یابد. نهایتا بعد از شکست از لاریجانی و اعلام دلخوری از افرادی که عضو فراکسیون امید هستند و به ریاست لاریجانی رای دادند، دیگر در انتخابات هیئت‌رئیسه مجلس شرکت نکرد.

حالا بعد از گذشت دو دوره از ریاست علی لاریجانی بر مجلس دهم، ظاهرا فراکسیون امید و محمدرضا عارف از لزوم تغییرات اساسی در هیئت‌رئیسه مجلس سخن می‌گویند و اصرار دارند تا با هویت مستقل اصلاح‌طلب در انتخابات هیئت‌رئیسه شرکت کنند. رویکردی که یک سال مانده به انتخابات مجلس یازدهم می‌تواند با شکستی دیگر برای امیدی‌ها، نارضایتی بدنه رای آنها را دوچندان کند.

امیدی‌ها هنوز نگفته‌اند که استراتژی آنها برای مقابله با حذف علی مطهری از هیئت‌رئیسه چه خواهد بود؟ درشرایطی که انتقادها به مدیریت عارف در فراکسیون امید و همینطور حضورش در راس شورای عالی اصلاح‌طلبان بالا گرفته است، صحبت از کاندیداتوری او برای ریاست مجلس است. امری که به اعتقاد برخی بیشتر از یک مانور سیاسی برای فراکسیون امید نخواهد بود و علی لاریجانی باز هم رئیس سومین سال کاری مجلس خواهد بود.
در همین حال روزنامه شرق با وجود انتقاد از عملکرد و اختیارات علی لاریجانی در ریاست مجلس، اذعان کرد که تحرکات و اعتراضات فراکسیون امید و اصلاح‌طلبان در بیرون مجلس برای مذاکره است. شرق می‌نویسد «آقای لاریجانی باید بیشتر مذاکره کند»!

ستاد ضدتحریم به دستور رهبری یک ماه قبل تشکیل شده است

ستاد ضدتحریم، حدود یک ماه پیش با حضور سران قوا و به دستور رهبر انقلاب تشکیل شده است.

این جلسه هشت اردیبهشت ماه برگزار شده است. به گزارش روزنامه صبح نو، در 18 اردیبهشت ماه بود که ترامپ از برجام خارج شد و همزمان فرمانی برای تشدید تحریم‌ها به ویژه تحریم‌های اقتصادی علیه ایران را امضا کرد. در همان زمان رئیس‌جمهوری در دستوری به وزارت امور خارجه دکتر ظریف را مکلف کرد که ظرف چند هفته در مذاکره و رایزنی باکشورهای اروپایی و دو کشور بزرگ دیگر یعنی روسیه و چین رایزنی‌ها، به این نتیجه برسد که آیا می‌توانیم با همکاری پنج کشور آنچه را در برجام خواست ملت ایران بوده به دست آوریم؟ اما همزمان با این مذاکرات هم بسیاری از شرکت‌های اروپایی به‌خاطر تحریم‌های آمریکا از ادامه همکاری با ایران صرف‌نظر کردند. علاوه بر این وزارت خزانه‌داری آمریکا نیز طرح‌هایی بیشتر برای تحریم ایران پیشنهاد می‌دهد و هر روز افراد بیشتر و شرکت‌های بیشتری را به فهرست تحریم آمریکا می‌افزاید.

در این میان اما رهبر معظم انقلاب اسلامی با آینده‌نگری و نگرانی برای معیشت مردم، در هشتم اردیبهشت ماه جلسه‌ای با حضور سران قوا و مسئولان اقتصادی برگزار کرده و دستور تشکیل ستاد مقابله با تحریم را اعلام کردند. همچنان که ایشان در دیدار با مسئولان وکارگزاران نظام – که روز چهارشنبه برگزار شد – جزییاتی از آن جلسه را بیان داشتند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درباره این جلسه فرمودند: «ما اینجا دو، سه هفته پیش یک جلسه‌ای تشکیل دادیم درباره مسائل اقتصادی کشور؛ روسای محترم سه قوه حضور داشتند، مسئولان فعال اقتصادی در بخش‌های دولت ومجلس و قوه قضاییه حضور داشتند، بحث نسبتا خوبی در آنجا شد. حرف‌هایی زده شد. البته بنده اقتصاددان نیستم؛ حرف‌ها متکی به حرف‌های کارشناس‌ها بود؛ مطالبی را گفتیم، یک ترتیبات شکلی‌ای قرار شد که انجام بگیرد. دوستان همین‌ها را باید دنبال کنند؛ الان من توصیه می‌کنم – روسای سه قوه تشریف دارند، همان آقایانی که در آن جلسه حضور داشتند. الان همه اینجا هستند –  [اگر] همان چیزهایی را که آن شب صحبت شد و تصمیم‌گیری شد و تاکید شد، با جدیت دنبال کنید، قطعا مسائل اقتصادی پیش خواهد رفت؛ ما تردید نداریم. من، بعد اطلاع پیدا کردم که دوستان اقتصاددان دولت هم تایید کردند همان چیزی را که آن شب اینجا صحبت شد وگفته شد و در جلسه به صورت تصمیم اعلام شد.»

سید امیر حسین قاضی‌زاده هاشمی، عضو هیئت‌رئیسه مجلس دهم درباره جلسه رهبری با مسئولان اقتصادی و سران قوا گفت: دولت باید ستادی برای مقابله با تحریم‌ها تشکیل می‌داد اما با بی‌توجهی دولت، رهبری روسای سه قوه و مسئولان اقتصادی کشور را دعوت و ضمن آنالیز شرایط اقتصادی کشور، راه‌های برون‌رفت از تحریم‌های آمریکا را تبیین کردند. وی ادامه داد: همانطورکه در وزارت خزانه‌داری آمریکا ستادی برای تحریم علیه جمهوری اسلامی تشکیل شده است، باید در اقتصاد و سامانه‌های اقتصادی کشور ستادی برای دفاع و مقابله با آمریکا تشکیل شود. رهبری در آن جلسه بر لزوم تشکیل ستاد مقابله با تحریم‌ها تاکید کردند و راهکارهایی کاملا اجرایی در آن جلسه ارائه فرمودند.

حاجی دلیگانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز در گفت‌وگو با روزنامه «صبح نو» گفت: در 8 اردیبهشت ماه بود که حضرت آقا جلسه‌ای با سران قوا و مسئولان اقتصادی برگزار کردند و در آن جلسه محورهای اقتصادی مطرح شد.

مقام معظم رهبری در این جلسه بااعلام محورهای مورد بررسی فرمودند که از نمایندگان سه قوه انتظار دارند که برای رفع مشکلات اقتصادی تصمیمات همدلانه بگیرند و دستور تشکیل دبیرخانه این جلسات را صادر کردند و پیگیری‌ها را بر عهده رئیس‌جمهور گذاشتند. بعد از 10 روز آقای تاجگردون که یکی از افراد حاضر در این جلسه بود اعلام کرد که هنوز اقدامی در راستای منویات رهبری صورت نگرفته است و فرمایشات دوم خرداد رهبری فصل‌الخطابی شفاف به مسئولان بود و رهبری تکالیف را روشن کردند.

توضیح وزارت نفت و پاسخ کیهان:طرف ایران هستید یا شرکت فرانسوی؟!

روابط عمومی وزارت نفت ضمن ارسال جوابیه‌ای طولانی که بیشتر به طنز شبیه است، می‌گوید قرارداد با شرکت توتال، قرارداد جامع و خوبی بوده است!

در پی دومین بدعهدی شرکت توتال در دهه گذشته که همراه با خسارت‌های وسیع برای کشورمان است، اعتراض‌ها به وزارت نفت به خاطر اعتماد مجدد به این شرکت بدسابقه شدت گرفته است.

در پی انتشار خبری با عنوان «توتال، اطلاعات نفتی را دزدید و رفت» روابط عمومی وزارت نفت جوابیه‌ای ارسال کرد. در این جوابیه آمده است: «هدف از عقد قرارداد تیر ماه 1396 با کنسرسیوم متشکل از شرکتهای توتال فرانسه، سی‌ان‌پی‌سی چین و پتروپارس ایران جذب سرمایه‌گذاری خارجی جهت توسعه میدان گازی فاز 11 پارس جنوبی و انتقال تکنولوژی به ویژه در خصوص سکوهای عظیم تقویت فشار گاز در دریا که برای اولین بار در حوزه پارس جنوبی احداث می‌گردد، بوده است. دانش فنی طراحی و ساخت سکوهای مزبور در اختیار شرکتهای ایرانی نبوده و لاجرم احداث اولین سکوی آن به شرکت‌های بین‌المللی توانمند واگذار شده و براساس مفاد قرارداد بعد از ساخت اولین سکو، دانش فنی آن به پیمانکاران ایرانی منتقل می‌شود.

مزید اطلاع، قبل از عقد قرارداد فاز 11، موافقت مقام‌های عالی نظام وفق قانون نفت، یعنی هیئت عالی نظارت بر منابع نفتی اخذ شده است. در این هیئت، مقام‌های عالی رتبه قوای مجریه، قضائیه و مقننه حضور داشته و بر فرآیند ارجاع کار به کنسرسیوم پیمانکار نظارت کامل داشته و دارند. بنابراین، مصالح عالیه نظام از جانب هیئتی که قانون‌گذار اعضای آن را معین نموده است، رصد شده و ابهام‌های مطرح شده در مقاله کیهان از پیش، مورد عنایت هیئت مزبور بوده و پس از تدقیق لازم، اجازه عقد قرارداد صادر شده است.

خروج احتمالی توتال از قرارداد فعلی و نیز قرارداد سال 87 مورد اشاره کیهان، به دلیل اعمال تحریم‌های بین‌المللی بوده و در حقیقت این موضوع معلول این تحریم‌ها بوده و شایسته است آن جریده شریفه به جای معلول در مورد علل تحریم‌ها روشنگری نماید.

در رابطه با ادعای مطرح شده مبنی بر عدم توجه به رفع ایرادات ذکر شده از سوی دفتر مقام معظم رهبری، توضیحات و پاسخ‌های لازم به مقامات ذیصلاح و مسئول ارائه گردیده که به دلیل تخصصی بودن موضوع و ضرورت حفظ محرمانگی، انتشار عمومی آن امکان‌پذیر نبوده اما ذکر این نکته قابل توجه است که هیئت نظارت بر منابع نفتی در جریان موارد مطروحه قرار گرفته و با امعان نظر به پاسخ وزارت نفت، نسبت به صدور مجوز عقد قرارداد اقدام نموده‌اند. بنابراین، نگرانی روزنامه کیهان در این خصوص موضوعیت ندارد.

ارائه اطلاعات به طرف مقابل در کلیه قراردادهای بین‌المللی و حتی داخلی عرف رایجی است که پس از مبادله «موافقت نامه محرمانگی» صورت می‌پذیرد و براساس آن پیمانکار متعهد می‌شود از این اطلاعات فقط در رابطه با موضوع قرارداد استفاده نموده و در صورت هر گونه تخلف، موضوع از طریق مراجع ذیصلاح بین‌المللی قابل پیگیری است. چنانچه، آن جریده مستنداتی دال بر تخلف شرکت توتال در این زمینه در اختیار دارد، مقتضی است، مدارک مربوطه را جهت پیگیری‌های بعدی به وزارت نفت تسلیم نماید تا موضوع به طور جدی از طریق مراجع حقوقی و قضایی پیگیری شود.

قرارداد توسعه فاز 11 پارس جنوبی بر مبنای چارچوب مصوب هیئت دولت تدوین شده و در نهایت مفاد آن قبل از تنفیذ به تصویب هیئت نظارت بر منابع نفتی رسیده است. در این قرارداد هیچگونه جریمه‌ای جهت خروج هر یک از اعضای کنسرسیوم پیش‌بینی نشده و لیکن بازپرداخت کلیه هزینه کرد ایشان تا مقطع تولید از میدان معوق خواهد ماند. مضافاً اینکه، موضوع اخذ جریمه از شرکتی که قراردادی جهت سرمایه‌گذاری منعقد می‌کند ولی به دلایلی خارج از اراده‌اش قادر به ادامه کار نیست، نکته بدیعی است که روزنامه کیهان مطرح نموده و چنین موضوعی نه تنها در وزارت نفت بلکه در سطح بین‌الملل نیز مسبوق به سابقه نیست. البته اگر منظور نویسنده کیهان، جرایمی است که در قراردادهای اجرایی مانند طراحی، خرید و ساخت (EPC) علیه پیمانکار اعمال می‌شود باید گفت که ماهیت این قبیل قراردادها کاملاً با قرارداد مورد بحث متفاوت است.»

کیهان: دفاع از قرارداد فاقد ضمانت و فاقد مکانیسم اخذ خسارت در صورت بدعهدی طرف مقابل، در حالی که طرف مقابل هم سابقه بدعهدی دارد و هم مجدداً دست طرف ایرانی را سر بزنگاه در پوست گردو گذاشته و زیر تعهدش زده، تعجب‌آور است و بیم آن می‌رود که خسارت‌های زنجیره‌ای دیگری نظیر کرسنت (18 میلیارد دلار)، استات اویل، فروش گاز ارزان‌قیمت به ترکیه و… را در پی بیاورد!

سخن گفتن درباره «هدف از قرارداد با توتال» در حالی که قرارداد برای دومین بار هوا شده، حداقل نشان از سوء مدیریت و فقدان آینده‌نگری در مدیران مربوط در وزارت نفت و رؤیا اندیشی محض حکایت می‌کند. ضمن اینکه شرکت‌های معتبر ایرانی‌ بارها اعلام کرده‌اند اجرای 80 تا 90 درصد پروژه 11 پارس جنوبی، در توانمندی آنها بوده است.

ثانیاً فاکتور کردن دانش فنی‌ای که طبق قرارداد قرار بوده بیاید اما با عنایت به سابقه بدعهدی توتال معلوم بود عملی نخواهد شد، لاپوشانی خسارت حاصل از تعلل در سپردن پروژه به شرکت‌های دیگر و همچنین عدم پیش‌بینی اخذ جریمه و خسارت از شرکت فرانسوی در صورت بدعهدی است. اما وزارت نفت دراین‌باره کاملا سکوت اختیار کرده چون هیچ پاسخی ندارد و با هر قضاوت حقوقی محکوم است. انداختن مسئولیت قرارداد به گردن این هیئت و آن نهاد نیز، چیزی از بار مسئولیت و کوتاهی مدیران مربوطه در وزارت نفت کم نمی‌کند. بنابر برخی محاسبات توتال در 20 سال گذشته با بدعهدی‌هایش روزانه 15 میلیون دلار به ایران خسارت وارد کرده است.

جالب اینجاست که روابط عمومی وزارت نفت در توجیه بدعهدی توتال به‌نحوی قلم زده که انگار روابط شرکت فرانسوی است و نه روابط عمومی وزارت نفت دولت جمهوری اسلامی ایران! راه انداختن بحث علت و معلول درباره تحریم‌ها درحالی است که دولتی‌ها و از جمله شخص وزیر با تاکید – و ضمن تحقیر و توهین به منتقدان- می‌گفتند تحریم‌ها هرگز باز نخواهد گشت و با همین توهم خودساخته، به توتال اعتماد کردند و بدون اخذ ضمانت، قرارداد مهم را واگذار کردند.

درباره انداختن مسئولیت حضور و تقصیرهای خود به گردن دفتر مقام معظم رهبری نیز به صراحت باید گفت مسئولیت عقد قراردادها و رعایت موازین قانونی، برعهده خود وزارت نفت است؛ ضمن اینکه در قبیل موضوعاتی نظیر برجام، IPC (قراردادهای جدید نفتی) و مورد توتال، دستگاه‌های دولتی ذی‌ربط و وزارت نفت اغلب به توجه‌ها و تذکرات مجلس و سازمان بازرسی و سایر مراجع نظارتی بی‌اعتنایی کرده اما هرگاه که کار به بن‌بست خورده، اقدام به سلب مسئولیت از خود و فرافکنی کرده‌اند.

اما درباره سرقت اطلاعات محرمانه مخزن مشترک با قطر توسط توتال – در حالی که توتال پیمانکار طرف قطری است – و ادعای وزارت نفت مبنی بر اینکه مدارک را برای پیگیری ارائه کنید؛ باید به حضرات خاطر نشان کرد: شما درباره قرارداد کرسنت نیز همین توجیهات را می‌تراشیدید و 10-15 سال زمان برد تا صدای فساد و زد و بند پرخسارت دربیاید. و موضوع خالی کردن مخزن مشترک (با اطلاعات کامل، به مصداق چو دزدی با چراغ آید، گزیده‌تر برد کالا) نیز احتمالا صدایش به زودی درخواهد آمد. (حکایت همان دزدی که بالای دیوار رفته بود اما گفت دارم ساز می‌زنم و صدایش  صبح درمی‌آید!).

و سرانجام اینکه باید پرسید چرا روابط عمومی وزارت نفت اصرار دارد بدعهدی چندباره توتال را به امری خارج از اراده این شرکت ربط دهد؟ توتال روزی که می‌خواست قرارداد ببندد، احتمال می‌داد که تحریم‌ها بازگردد و با این وجود قرارداد را امضا کرد. آیا این طرف، امضاکنندگان و پخت‌وپزکنندگان هیچ پیش‌بینی نمی‌کردند که چند سال  وقت‌کشی کردند و اطلاعات سری را به شرکت بدعهد سپردند؟

خراسان

تذکر امنیتی به مسئولان درباره خرید و فروش ارز

با توجه به سیاست های جدید دولت در حوزه مقابله با خرید و فروش غیرقانونی ارز، یک نهاد مسئول در روزهای اخیر با صدور ابلاغیه ای خطاب به تعدادی از سازمان ها و نهادهای دولتی به آن ها متذکر شده با توجه به این که هیچ کدام از واحدهای صنفی و بخش های مختلف، حق خرید و فروش ارز را ندارند، به بخش های مربوط ابلاغ کنند در صورت هرگونه مشاهده مبادلات ارزی، این موضوع بر اساس بند “خ” ماده 2 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، با برخورد نیروی انتظامی مواجه و پرونده به محاکم قضایی ارسال خواهد شد.

طرح مهم دولت برای حمایت از کشتیرانی داخلی

بر اساس ابلاغیه یک عضو کابینه به تعدادی از سازمان ها و شرکت های دولتی، با اشاره به این که با وجود محدودیت های ناعادلانه و اعمال شده از سوی کشورهای مختلف، خوشبختانه وضعیت ناوگان حمل و نقل دریایی ایران در موقعیت مناسبی قرار دارد، به همه مخاطبان ابلاغ شده است کلیه اقلام وارداتی و صادراتی کشور در حوزه دولتی باید توسط کشتیرانی های داخلی مانند کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران تا تکمیل ظرفیت کامل آن ها صورت پذیرد.

ایران

اتهام جدید نازنین زاغری، امنیتی است

رئیس دادگاه انقلاب گفت که پرونده جدید نازنین زاغری هنوز تعیین وقت نشده است. حجت‌الاسلام والمسلمین موسی غضنفر آبادی در گفت‌وگو با ایسنا گفت: پرونده جدید نازنین زاغری تبعه ایرانی- انگلیسی هنوز تعیین وقت نشده و باید وکیل انتخاب کند و پس از آن تعیین وقت می‌شود.  وی با اظهار بی‌اطلاعی از موضوع پرونده جدید نازنین زاغری گفت: اتهام وی امنیتی است.

نازنین زاغری شهروند ایرانی- بریتانیایی است که در ۱۵ فروردین ۱۳۹۵ هنگام خروج از ایران به مقصد انگلستان همراه با دخترش دستگیر و به زندان منتقل شد و دادگاه بدوی به ریاست قاضی صلواتی، نازنین زاغری را به اتهام «جاسوسی» به ۵ سال زندان محکوم کرد. غضنفر آبادی در گفت‌وگوی روز گذشته اش، همچنین در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا متهمان پرونده حمله تروریستی به مجلس و حرم مطهر(ره) به رأی دادگاه اعتراض کردند؟ گفت: تمامی این متهمان- ۸ نفر- به حکم دادگاه اعتراض کرده‌اند و پرونده با اعتراض متهمان برای رسیدگی در مرحله تجدیدنظر به دیوان عالی کشور ارسال شده است. وی افزود: پرونده ۱۸ نفر دیگر از این متهمان پس از رسیدگی به این بخش از پرونده، رسیدگی خواهد شد.

تکذیب فوت زندانی بیرجندی به خاطر «شوکر برقی»

درگذشت عبدالرحمان نارویی زندانی بیرجندی به‌دلیل شکنجه با شوکر برقی تکذیب شد. به‌گزارش میزان، در نامه اداره کل پزشکی قانونی استان خراسان جنوبی خطاب به مدیریت زندان مرکزی بیرجند در رابطه با علت مرگ عبدالرحمان نارویی آمده است: حسب مطالعه شرح معاینه ظاهری جسد، شرح کالبدگشایی و بررسی نتایج سم شناسی و آسیب شناسی و مطالعه پرونده بیمارستانی علت فوت نامبرده سکته حاد قلبی تعیین شد.

بر اساس تصویری که خبرگزاری میزان از اعزام عبدالرحمان نارویی زندانی بیرجندی به مرکز درمانی منتشر کرده است، اتهام وی نگهداری 70 سانت تریاک و 50 سانت کراک و اعتیاد، فرار(غیبت از مرخصی)، حمل و نگهداری معاونت مقدار 900/6 کیلوگرم تریاک، غیبت، حمل و نگهداری 98 گرم کراک، ضرب و جرح عمدی، غیبت پس از مرخصی به مدت 109 روز عنوان شده است. بنابراین تصویر وی به حبس، شلاق، جریمه و دیه محکوم شده بود. محل نگهداری وی اندرزگاه 112(سوئیت) عنوان شده است.

بازداشت یک استاد دانشگاه در زاهدان

حجت‌الاسلام والمسلمین موحدی راد از دستگیری یک استاد در زاهدان خبر داد و گفت: پس از آنکه یکی از استادان دانشگاهی در زاهدان به نام (ح. ص) اقدام به انتشار کلیپی با محتوای ضد وحدت کرد، پیگیری موضوع در دستور کار قرار گرفت.

حجت‌الاسلام والمسلمین موحدی راد در گفت‌وگو با میزان، ادامه داد: از آنجا که کلیپ پخش شده از سوی وی باعث ایجاد اختلاف میان اقوام سیستان و بلوچستان می‎شد، این فرد شامگاه جمعه بازداشت شد.  فرهاد رهبر  رئیس دانشگاه آزاد هم پس از دریافت اولین گزارش‌ها درباره حرمت شکنی یک مدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان از مقدسات برادران اهل سنت، دستور بررسی صادر کرده و پس از کسب اطمینان از صحت موضوع، خطاب به سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان سیستان و بلوچستان دستور داد هیأت رسیدگی به تخلفات اعضای هیأت علمی با سرعت تشکیل جلسه داده و تصمیم سریع برای برخورد با این فرد هتاک اخذ و اعلام شود. سلطانعلی میر سرپرست دانشگاه آزاد واحد زاهدان نیز گفت استادی که به مقدسات دینی اهل سنت زاهدان توهین کرده بود، تعلیق شده است.

اعلام جرم علیه عامل انتشار خبر کذب مصرف گوشت گربه در روستاهای زابل

رئیس کل دادگستری سیستان و بلوچستان از اعلام جرم دستگاه قضایی این استان علیه فردی به‌دلیل تشویش اذهان عمومی و انتشار خبر کذب مصرف گوشت گربه در روستاهای زابل به‌دلیل فقر در ماه مبارک رمضان خبر داد.

به گزارش میزان در روزهای اخیر یکی از خبرنگاران فعال کشور در فضای مجازی، با انتشار تصویری در صفحه اینستاگرام خود مدعی شد مردم چند روستا در منطقه سیستان و بلوچستان به‌دلیل فقر و نداری با گوشت گربه شکم خود را سیر می‌کنند. انتشار این مطلب واکنش‌های زیادی را در پی داشت و موجب جریحه دار شدن افکار عمومی شد. اردشیر ارباب‌زهی، بخشدار قرقری ضمن تکذیب این خبر در گفت‌وگو با یکی از خبرگزاری‌ها اظهار داشت: تمام حرف‌های این خبرنگار کذب محض و ناشی از بی‌اطلاعی وی بوده است، مردم دارالولایه سیستان در دینداری شهره آفاق هستند پس چطور ممکن است در ماه رمضان با گوشت گربه افطار کنند؟!
حسن شمشادی خبرنگار صدا و سیما دیروز با انتشار یادداشتی در فضای مجازی از مردم زابل عذرخواهی کرد.

تعیین شعبه پرونده محمد ثلاث در دیوان عالی کشور

وکیل پرونده متهم حادثه خیابان گلستان هفتم درباره آخرین وضعیت پرونده موکلش گفت: پرونده محمد ثلاث به شعبه ۳۵ دیوان عالی کشوری ارجاع شده است. زینب طاهری در گفت‌وگو با ایلنا، درباره آخرین وضعیت پرونده محمد ثلاث گفت: پرونده موکلم جهت رسیدگی مجدد به شعبه ۳۵ دیوان عالی کشوری ارجاع شده است و تا آخر هفته هم لایحه تکمیلی به این شعبه ارائه خواهد شد.

ائتلاف سازی علیه ایران امکانپذیر نیست

دستیار وزیر امور خارجه پیشین امریکا گفت آرزوی «پمپئو» برای ایجاد ائتلاف بین‌‏المللی علیه ایران تحقق ناپذیر است و حرف‌های وی ثابت کرد که کاخ سفید راهبرد مشخصی در برابر ایران ندارد.‏ «تامس کانتریمن» در گفت‌وگو با ایرنا درباره ‏استراتژی جدید ترامپ علیه ایران که مایک پمپئو وزیر خارجه این کشور اعلام کرد، افزود: وی خواسته‌های حداکثری از ایران مطرح کرد که دست یافتنی نیست.‏ رئیس انجمن کنترل جنگ‌افزار در واشنگتن از پیامدهای شکاف میان امریکا و اروپا درباره تحریم‌های یکجانبه امریکا علیه ایران، اظهار کرد: از هنگام بحران کانال سوئز به این ‏سو، چنین شکافی میان ایالات متحده و اروپایی‌ها ندیده‌ام.‏

وطن امروز

تذکر بروجردی به تیم ‌مذاکره‌کننده با اروپا اتمام حجت کنید

رئیس کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس تاکید کرد تیم مذاکره‌کننده ایران باید با طرف اروپایی اتمام حجت کند. علاءالدین بروجردی در گفت‌وگو با تسنیم، با بیان اینکه اروپایی‌ها پس از خروج آمریکا از برجام برابر یک آزمون تاریخی بزرگ قرار دارند، گفت: تیم مذاکره‌کننده کشورمان  پس از ارائه مجوز از سوی شورای‌عالی امنیت‌ملی اقدام به مذاکره با طرف‌های اروپایی کرده است.

وی با بیان اینکه تیم مذاکره‌کننده کشورمان باید با طرف‌های اروپایی‌ اتمام حجت کند، ادامه داد: امروز پس از خروج آمریکا از برجام اقدامات عملی برای جمهوری اسلامی ایران مهم است و باید تضمین‌های لازم برای ادامه برجام از سوی آنها به ما داده شود. نماینده مردم بروجرد در مجلس با تاکید بر اینکه اروپایی‌ها باید در برابر زیاده‌خواهی‌های آمریکایی‌ها ایستادگی کنند، عنوان کرد: امروز ایران از اروپایی‌ها ضمانت‌های اجرایی می‌خواهد. رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه در مذاکره با اروپایی‌ها باید بر این نکته تاکید شود که شرکت‌های اروپایی در ایران حضور پیدا کنند، تصریح کرد: آنها باید به تعهدات خود عمل کنند و قراردادهایی را که در دوران برجام بسته‌اند، عملی کنند.

دولت عزمی برای پیشبرد صنعت هسته‌ای ندارد

به گفته کارشناس مسائل سیاسی، از زمان شروع دولت روحانی ضربه‌های جدی به صنعت هسته‌ای ایران وارد شده که جبران این صدمات براحتی امکان‌پذیر نیست. فواد ایزدی در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به اقدامات تضمینی کشورهای اروپایی در قبال برجام گفت‌: با توجه به سخنان صریح رهبر انقلاب در ارتباط با ادامه برجام، باید منتظر بود و دید آیا اروپایی‌ها متعهد به انجام تعهدات‌شان در برجام خواهند بود یا خیر.

وی با انتقاد از نحوه مواجهه دستگاه دیپلماسی با نقض عهدهای مکرر آمریکا پیش از خروج رسمی این کشور از برجام خاطرنشان کرد:‌ متاسفانه چه پیش از خروج آمریکا از برجام و چه پس از آن، بحث خروج از برجام و معاهده «ان‌پی‌تی» توسط ایران در صورت خروج آمریکا و دیگر کشورهای حاضر در این توافقنامه به خوبی از سوی دولت تبیین نشد و همین موضوع باعث شد دست دولت برای پایبند کردن  آمریکا به انجام تعهداتش خالی بماند. کارشناس مسائل سیاسی درباره  امکان بازگشت فعالیت‌های هسته‌ای به روال قبل از برجام گفت: در 5 سال گذشته و  از زمان شروع دولت یازدهم ضربه‌های جدی به صنعت هسته‌ای ایران وارد شده که جبران این صدمات براحتی امکان‌پذیر نیست. مشکل دوم نیز این است که متاسفانه  دولت اعتقادی به پیشرفت صنعت هسته‌ای کشور ندارد که این موضوع کار را بسیار سخت‌تر می‌کند.

نشست وزرای خارجه عضو اتحادیه اروپایی درباره راه‌های حفظ برجام

وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپایی روز دوشنبه در بروکسل نشستی درباره راه‌های حفظ برجام خواهند داشت. به گزارش تسنیم، پایگاه اینترنتی پارلمان اروپا خبر داد وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپایی دوشنبه آینده در بروکسل، پایتخت بلژیک گرد هم خواهند آمد تا درباره راه‌های حفظ توافق هسته‌ای با ایران گفت‌وگو کنند. بر اساس این گزارش، نشست روز 28 مه در ادامه نشست 16 مه ‌است که در صوفیای بلغارستان و با حضور سران اتحادیه اروپایی برگزار شد. وزارت خارجه فرانسه نیز در همین راستا تاکید کرد اتحادیه اروپایی بر حفظ منافع شرکت‌ها و سرمایه‌گذارانی که تحت تاثیر تحریم‌های آمریکا قرار خواهند گرفت مصمم است.

نشست وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپایی تنها 3 روز پس از نشست کمیسیون مشترک برجام خواهد بود که روز جمعه در وین برگزار شد و طی آن بار دیگر همه طرف‌های شرکت‌کننده در این کمیسیون بر حمایت مستمر و موثر از برجام تاکید کردند. تاکید اروپا بر حفظ برجام در حالی است که روز پنجشنبه، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای یازدهمین بار اعلام کرد ایران کاملا به تعهدات خود بر اساس برجام پایبند بوده است.