سه شنبه , ۲۸ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » حقوق بشر » مصاحبه مائده سلطانی با شبکه جهانی «در تی وی» در ارتباط با کنفرانس جامعه بین الملل حقوق بشر آلمان در مونیخ

مصاحبه مائده سلطانی با شبکه جهانی «در تی وی» در ارتباط با کنفرانس جامعه بین الملل حقوق بشر آلمان در مونیخ

روز پنجشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۷ ، شهر مونیخ آلمان میزبان کنفرانسی بین المللی در ارتباط با نقض گسترده حقوق بشر در ایران با تمرکز بر «حمایت از وکلا ، فعالان و مدافعان حقوق بشر» بود.

این کنفرانس با همکاری دو نهاد حقوق بشر بین المللی برگزار شد : «انجمن جهانی پاسداشت حقوق بشر» (IOPHR) و «جامعه بین الملل حقوق بشر آلمان» (IGFM)
هلموت قابل از «انجمن جهانی پاسداشت حقوق بشر»، مارتین لسن تین از «جامعه بین الملل حقوق بشر آلمان» و مائده سلطانی فرزند عبدالفتاح سلطانی وکیل و مدافع حقوق بشر زندانی از جمله سخنرانان این کنفرانس بودند.

در این نشست به وضعیت برخی از زندانیان سیاسی در ایران پرداخته شد.
بازداشت خانگی دکتر نورعلی تابنده قطب طریقت گنابادی و وضعیت عبدالفتاح سلطانی وکیل زندانی و «پرونده سازی برای زینب طاهری» وکیل مدافع محمدیاور ثلاث از موضوعات بحث در این نشست بود.

خانم مائده سلطانی در گفتگویی اختصاصی با شبکه جهانی «در تی وی» گفت؛ این کنفرانس کمپین مدافعان حقوق بشر برای حمایت از اشخاصی است که به دلیل فعالیتهای حقوق بشری و یا بخاطر عقیده و مذهب تحت تعقیب حاکمیت قرار گرفته اند. سوال این است که چرا حکومت فعالین حقوق بشر و فعالان اجتماعی معترض را بر نمی تابد؟ هدف از این کنفرانس به تصویر کشیدن بیوگرافی فعالان و مدافعان حقوق بشر و شاخصه ها و ویژگی های نحوه فعالیتشان و فعالیتهای حقوق بشری است که زندگی برخی از این مدافعان را به مخاطره می اندازد.

مائده سلطانی با اشاره به سخنان مارتین لسن تین «سخنگوی جامعه بین الملل حقوق بشر آلمان» که در این نشست از ایجاد کمپینی برای آزادی آقای عبدالفتاح سلطانی وکیل و حقوقدان مدافع حقوق بشر و پایان بخشیدن به بازداشت خانگی آقای دکتر نورعلی تابنده قطب طریقت گنابادی خبر دادند گفت؛ این کمپین با عنوان «من یک انسان هستم» ویدئویی را از بیوگرافی و شرح آنچه بر فعالان و مدافعان حقوق بشر در ایران می گذرد به تصویر می کشد تا از طریق مشاهده این ویدئو ، جهت تنویر افکار بین المللی اقدام بشود.
این ویدئو در نظر دارد تا با یادآوری مسئولیت انسانی و اجتماعی تک تک افراد جامعه به مخاطبین بیان کند که این افراد فقط به جرم انسان بودن و انسان زیستن در زندان هستند. این افراد را فراموش نکنید. این افراد بخاطر فعالیتهای اجتماعی-مدنی بخاطر دفاع از حقوق والای انسانی در زندان هستند.

فرزند عبدلفتاح سلطانی با اشاره به پرونده سازی علیه سرکار خانم زینب طاهری وکیل محمد یاور ثلاث و متهم کردن وی به نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی گفت؛ بسیار غم انگیز است که وکلا و حقوقدانان که از قانون و کلام برای دفاع مولکینشان و دفاع از حقوق انسانی استفاده می کنند اینگونه به مخاطره می افتند تنها به دلیل اینکه پرونده متهمین عقیدتی – سیاسی را برعهده دارند. به نظر من ، وکلای حقوق بشری که شغلشان را برای دفاع از انسانها و آرمانهای انسانی و رسیدن به جامعه مدنی سالم بکار می گیرند باید مورد قدردانی واقع شوند. اینها کارهای زیادی برای دموکراسی و حقوق بشر و حقوق برابر انسانها انجام می دهند. بسیار غم انگیز است که این وکلا تنها به جرم دفاع از موکلینشان در دادگاه ، موکلینی که تنها به جرم داشتن عقیده یا نوشتن مطلبی یا اقدامی در مظانّ اتهام قرار می گیرند. من فکر می کنم اگر این وکلا حمایت شوند میتوانند وکلای جوانی که قصد برعهده گرفتن وکالت متهمین سیاسی – عقیدتی را دارند تشویق کنند.

عبدالفتاح سلطانی وکیل و حقوقدان مدافع حقوق بشر با اتهام‌هایی مانند «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به ۱۳ سال حبس تعزیری محکوم شده که این حکم به ۱۰ سال کاهش یافته است.

آقای سلطانی حدود هفت سال از دوران محکومیت خود را پشت سر گذاشته است.
برخی از موارد اتهامی عبدالفتاح سلطانی، مشارکت در تأسیس کانون مدافعان حقوق بشر در زندان، دریافت جایزه حقوق بشر نورنبرگ آلمان و اطلاع‌رسانی درباره پرونده موکلان خود بوده است.
در سال‌های گذشته تعدادی از جایزه‌های حقوق بشری از جمله جایزه سالانه اتحادیه کانون‌های بین‌المللی وکلای دادگستری و جایزه حقوق بشری شهر نورنبرگ آلمان به آقای سلطانی تعلق گرفته است.