پنجشنبه , ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » پمپئو در راهبرد جدید آمریکا، دو گزینە پیش روی رژیم ایران قرار دارد؛ بازگشت بە جامعە جهانی و تغییر بنیادین، یا تن دادن بە سقوط و سرنگونی

پمپئو در راهبرد جدید آمریکا، دو گزینە پیش روی رژیم ایران قرار دارد؛ بازگشت بە جامعە جهانی و تغییر بنیادین، یا تن دادن بە سقوط و سرنگونی

مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده در یک سخنرانی در یک اندیشکده آمریکایی راهبرد و استراتژی جدید آمریکا درباره رژیم ایران را شرح داد. آقای پمپئو ضمن اعلام خبر فشار بیشتر بر رژیم ایران، اعلام کرد ایالات متحده آماده مذاکره با تهران در صورت تغییر رفتار رژیم ایران است.

آقای پمپئو صبح دوشنبه ۳۱ اردیبهشت در بنیاد هریتیج در سخنرانی خود با عنوان «پس از توافق: یک راهبرد تازه در مورد ایران»، در چهار حوزه سخنرانی کرد. او اول گفت که فشارمالی بی‌سابقه بر حکومت ایران اعمال خواهد شد. دوم او گفت بین وزارت خارجه و وزارت دفاع آمریکا برای مقابله با هرگونه تجاوزگری ایران همکاری نزدیکی خواهد بود. سوم او از مردم ایران حمایت مشخصی کرد و در نهایت گفت آمریکا حاضر به مذاکره با آمریکا برای از سرگیری روابط دیپلماتیک و برابر در صورت تغییر رفتار جمهوری اسلامی است.

وزیر خارجه آمریکا، ابتدا در سخنانی به تهدیداترژیم ایران بخصوص بعد از توافق هسته ای سه سال پیش، گفت: پول پرداخت شده به جمهوری اسلامی برای مردم ایران استفاده نشد و رژیم ایران از آن پول برای تقویت نقش خود در جنگ های نیابتی استفاده کرد.

وی گفت ایران در زمان برجام حمایت از تروریسم را افزایش داده است. حزب الله لبنان توسط جمهوری اسلامی ایران بیشتر حمایت شده است. نیروی قدس سپاه پاسداران در سالهای اخیر تقویت شده و در قلب اروپا ترور می کند. رهبران القاعده در تهران حضور دارند.

وزیر خارجه آمریکا در بخشی از سخنان خود به برنامه جدید دولت ایالات متحده در قبال رژیم ایران اشاره کرد و گفت آمریکا با اعمال تحریم‌های جدید، فشار بی سابقه مالی بر ایران وارد خواهد کرد.

وزیر خارجه آمریکا در سخنان خود به حمایت از مردم ایران اشاره کرد و گفت بحران های مالی و زیست محیطی را شامل هستیم. فساد کشور را فرا گرفته است. رژیم از مردم خود می دزدد. مردان خشن رژیم ایران از زنان و اعتراض آنها می ترسند.

وی افزود: ایالات متحده آمریکا معتقد است که مردم ایران سزاوار وضعیت بهتری هستند. ما از مردم ایران حمایت می کنیم و مردم با اعتراض های اخیر نشان دادند از حکومت شان ناراضی هستند.

آقای پمپئو در ادامه افزود:

سپاه پاسداران در سوریه میادین کشتار راه انداخته است. ۶میلیون نفر در داخل سوریه آواره شدند و ۵میلیون نفر در خارج سوریه.

رژیم ایران در عراق شبه نظامیان را راه انداخت. در یمن دخالت رژیم ایران برای مردم این کشور گرسنگی به بار آورد. این‌ها همه بعد از برجام بوده است.

بزرگترین رهبران القاعده در تهران هستند… رژیم ایران تلاش می‌کند مرزهای خود را به دریای مدیترانه برساند.

برنامه برجام سلطه‌جویی و مداخلات رژیم ایران را مهار نکرد. به لطف وزارت خزانه ‌داری آمریکا تحریمها را علیه رژیم ایران گسترش دادیم.

رژیم ایران باید بداند این تازه اول کار است. این تحریمها بی‌سابقه‌ترین تحریمها در تاریخ خواهد بود.

من با وزارت دفاع و شرکای منطقه یی کار می کنم تا جلو تعرض منطقه یی رژیم ایران را بگیریم. جلو فعالیتهای سایبری رژیم ایران را می گیریم.

دنبال نیروهای نیابتی رژیم ایران در سراسر جهان می‌گردیم و آنها را تارو مار خواهیم کرد.

ایالات متحده آمریکا معتقد است که مردم ایران سزاوار وضعیت بهتری هستند.

اگر رژیم ایران مسیر خودش را عوض نکند، قوی ترین و محکم ترین تحریم ها علیه این رژیم آغاز خواهد شد. فشار مالی شدید و بی سابقه ای روی رژیم ایران می گذاریم.

باید حقوق انسانی تمامی مردم ایران رعایت شود. نباید این رژیم ثروت مردم ایران را هدر بدهد. رفتار رژیم ایران باید تحت نظر باشد.

مردم ایران از رژیم حاکم دلسرد هستند. اعتراضات و اعتصابات هر روز هست. ارزش ریال مستمر کاهش می یابد.

در ایران فساد (حکومتی) شدید است. رژیم ایران اموال مردم خودش را می‌دزدد و مردم ایران بسیار خشمگین هستند.

مردم ایران جویای آزادی هستند. رژیم ایران از اعتراضات مردم می‌ترسد. بسیاری زندانی شدند. سران رژیم ایران از زنان ایران می‌ترسند.

رژیم ایران باید اجازه بدهد که بازرسان از همه سایتهای آن بازدید کند.

باید برنامه موشکی رژیم ایران برچیده شود.

باید تمامی کسانی که در ایران به اتهام مسخره گروگان هستند آزاد بشوند.

رژیم ایران باید استقلال عراق را به رسمیت بشناسد و در این کشور دخالت نکند.

رژیم ایران باید تمامی نیروهایش را از سوریه خارج کند.

این رژیم باید کمک به شبه نظامیان حوثی را پایان دهد.

نیروی قدس در سراسر جهان هرج و مرج ایجاد می‌کند و باید به دخالت در سراسر جهان پایان دهد.

آمریکا حاضر است به مردم ایران کمک کند.

ما از همه متحدانمان می‌خواهیم علیه رژیم ایران به ما بپیوندند. ما استقبال می‌کنیم از هر کشوری که از تروریسم و موشکها و خشونت رژیم ایران بیزار است.

ما می‌خواهیم تهدید هسته‌یی رژیم ایران و دخالتهای آن را از بین ببریم.

سال آینده چهلمین سالگرد انقلاب است. رژیم ایران مرگ را در خاورمیانه و ایران می‌آفریند. جوانان در ایران دلسرد هستند. آنها نمی‌توانند با قرن ۲۱ همخوان بشوند.

خامنه‌ای تا ابد زنده نمی‌ماند. مردم ایران حکومت خودکامگان را تحمل نمی‌کنند. بیشترین سرکوب را مردم ایران تجربه کردند.

آمریکا از ماهیت این رژیم خبر دارد. ما دنبال منافع مردم ایران هستیم نه رژیم ایران.

ما با مردم ایران همبستگی خود را اعلام می‌کنیم. مردم ایران می‌خواهند کشورشان و تاریخ و تمدنشان را پس بگیرند.