شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » عکس العمل رژیم ایران به تأکید روسیه بر خروج نیروهای ایرانی از خاک سوریه

عکس العمل رژیم ایران به تأکید روسیه بر خروج نیروهای ایرانی از خاک سوریه

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت که هیچ قدرتی نمی‌تواند ایران را مجبور به خروج از سوریه کند.

به گزارش خبرگزاری‌های داخلی ایران، قاسمی دوشنبه ۲۱ مه، در نشستی خبری در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه مقامات روس اعلام کردند که نیروهای خارجی در سوریه باید از این کشور خارج شوند و آیا ممکن است روسیه، ایران را مجبور کند که از سوریه خارج شود؟ گفت: «کسی نمی‌تواند ایران را مجبور به کاری کند. ایران کشوری مستقل است که سیاست‌های خود را بر اساس منافع ملی خود در منطقه و جهان تعیین می‌کند».

وی ادامه داد: «حضور ایران در سوریه بنا به دعوت دولت سوریه انجام شده است و هدف اصلی ما مبارزه با تروریسم و سرکوب تروریسم در این کشور است به نحوی که تمامیت ارضی این کشور حفظ شود».

وی افزود: «تا زمانی که نیاز باشد و خطر تروریسم در منطقه وجود داشته باشد و دولت سوریه از ایران بخواهد که به این دولت کمک کند، ایران به کمک‌های خود به دولت سوریه ادامه می‌دهد».

ایران متحد نظام حاکم بر سوریه به ریاست بشار اسد است. از زمان آغاز اعتراض‌ها در سوریه در سال ۲۰۱۱، ایران نیروها و شبه‌نظامیان وابسته به خود را برای دفاع از نظام اسد به سوریه اعزام کرد.

با وجود حمایت‌های ایران اما مخالفان مسلح پیشروی کرده و خود را به دروازه‌های دمشق پایتخت سوریه رساندند. اما در سال ۲۰۱۵ روسیه، مداخله نظامی خود را در سوریه آغاز کرد و نظام اسد را از سقوط نجات داد.

روز جمعه ۱۸ مه، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه پس از دیدار با بشار اسد، خواستار «خروج نیروهای خارجی» از سوریه شد.

در توضیح این سخنان الکساندر لاورنتینوف فرستاده رئیس‌جمهوری روسیه به سوریه گفت که مقصود پوتین از نیروهای خارجی که باید از سوریه خارج شوند، ایرانی‌‌ها، ترک‌ها، آمریکایی‌ها و نیروهای حزب‌الله است.