پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » حقوق بشر » بازرسان بین‌المللی استفاده از گاز کلر در حمله به سراقب در سوریه را تائید کردند

بازرسان بین‌المللی استفاده از گاز کلر در حمله به سراقب در سوریه را تائید کردند

 

سازمان منع کاربرد جنگ‌افزارهای شیمیایی تائید کرده‌است که در جریان حملات زمستان گذشته به شورشیان سوری در شهر سراقب در استان ادلب، از گاز کلر، در قالب سلاح شیمیایی، استفاده شده‌است.

بازرسان بین‌المللی، ۲۶ اردیبهشت ماه، جزئیات تحقیقات خود را در مورد استفاده از گاز کلر منتشر کرده‌اند، اما در این گزارش اشاره‌ای به این‌که چه کسی از این جنگ‌افزار استفاده کرده، نشده‌است. سازمان منع کاربرد جنگ‌افزارهای شیمیایی وظیفه‌ یا مسئولیتی در قبال معرفی عامل یا عاملان حملات شیمیایی ندارد.

دبیر کل این سازمان می‌گوید بازرسان بر اساس سیلندرهای یافت‌شده، شهادت افراد، نمونه‌‌برداری از خاک منطقه و همچنین آزمایش پزشکی آسیب‌دیدگان در مراکز درمانی، به این نتیجه رسیده‌اند که از سلاح شیمیایی استفاده شده‌است.

خبرگزاری اسوشیتدپرس می‌گوید نتایج تحقیقات در مورد حملات در شهر سراقب در حالی منتشر شده که بازرسان در حال انجام تحقیقات دیگری در مورد «حملات شیمیایی» در دوما هستند؛ گزارش‌ها در مورد «حملات شیمیایی» به دوما، دو ماه پس از گزارش‌های مربوط به شهر سراقب منتشر شد.

دوما در نزدیکی پایتخت سوریه، واپسین شهر در کنترل شورشیان در حومه دمشق بود که در نهایت تسلیم نیروهای دولتی شد. گزارش‌های مربوط به «حملات شیمیایی» علیه شورشیان در دوما بود که سبب شد آمریکا، فرانسه و بریتانیا، دست به حملات هوایی به مراکز مربوط به تحقیقات و تولید سلاح شیمیایی در سوریه بزنند.

دولت سوریه همواره اتهام‌های مربوط به استفاده از جنگ‌افزار شیمیایی را رد کرده‌است.

در ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ سازمان «دفاع غیرنظامی سوریه» موسوم به «کلاه سفیدها» اعلام کرد در حمله به سراقب، از سلاح شیمیایی استفاده شده و ۹ تن، از جمله سه داوطلب این سازمان، آسیب دیده‌اند.

اندکی بعد آمریکا در مورد حملات تازه «عمیقا» ابراز نگرانی کرد. سفیر آمریکا در سازمان ملل شدیدا از عملکرد روسیه در حمایت از بشار اسد انتقاد کرد و وزارت خارجه آمریکا نیز در بیانیه‌ای اظهار داشت «عمیقا نگران» استفاده از گاز کلر، در ادلب سوریه، است. سفیر روسیه اتهام‌ها به دولت اسد را رد کرده و گفته بود تنها هدف آمریکا به‌طور مشخص تهمت زدن به دولت سوریه در مورد استفاده از سلاح‌های شیمیایی‌ست؛ آن‌هم در حالی که هنوز هیچ متهمی در این زمینه شناسایی نشده‌است.

دبیرکل سازمان منع کاربرد جنگ‌افزارهای شیمیایی در بیانیه‌ای که روز چهارشنبه منتشر شده «استفاده از سلاح شیمیایی توسط هرکسی، به هر دلیلی، و تحت هر شرایطی را شدیدا محکوم» کرده‌است.(رادیو فردا)