سه شنبه , ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » بوریس جانسون وزیر خارجه بریتانیا در بروکسل گفت:”تاکید می کنم که ما در مورد فعالیتهای اخلالگرانه رژیم ایران در منطقه خاورمیانه هیچ توهمی نداریم اما معتقدیم که بجای ترک برجام، امکان حسابرسی نسبت به این رفتارها ی اخلالگرانه به شیوه های دیگر وجود دارد.”

بوریس جانسون وزیر خارجه بریتانیا در بروکسل گفت:”تاکید می کنم که ما در مورد فعالیتهای اخلالگرانه رژیم ایران در منطقه خاورمیانه هیچ توهمی نداریم اما معتقدیم که بجای ترک برجام، امکان حسابرسی نسبت به این رفتارها ی اخلالگرانه به شیوه های دیگر وجود دارد.”

از راست به چپ: بوریس جانسون، هایکو ماس، ژان ایو لودریان، محمد جواد ظریف و فدریکا موگرینی

فدریکا موگرینی گفت کمیسیون اروپایی روز چهارشنبه درباره استفاده از ماده ای به نام “انسداد تحریم ها” که قدمت آن به دهه ۱۹۹۰ برمی گردد بحث خواهد کرد. این راهکار قبلا به کار گرفته نشده اما ممکن است شرکت های اروپایی را در برابر مجازات های آمریکا مصون کند.

فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از دیدار با وزرای خارجه ایران، بریتانیا، فرانسه و آلمان برای بحث درباره چگونگی حفظ توافق اتمی پس از خروج آمریکا گفت که این گروه به کارشناسان خود ماموریت داده برای حفاظت از منافع تجاری اروپا در ایران چاره ای بیاندیشند و تدابیر مورد نظر خود را ظرف چند هفته اعلام خواهد کرد.

به گزارش بی بی سی فارسی این گروه قرار است هفته آینده جلسه ای در سطح معاونان وزارت خارجه در وین برگزار کنند که به درخواست ایران و در چارچوب برجام انجام می شود.

خانم موگرینی گفت: “ما برای یافتن راه حل های عملی تلاش می کنیم… به طوری که وقت زیادی نبرد. منظورم راه حل هایی است که توافق را زنده نگه می دارد. هدف این است به ایران اجازه داده شود صادرات نفتش را حفظ کند و در ضمن بانک های اروپایی بتوانند به معامله با ایران ادامه دهند… من نمی توانم از تضمین های حقوقی و اقتصادی صحبت کنم اما می توانم بگویم که اروپا در اقداماتش جدی و مصمم است و قصد اقدام فوری دارد.”

این واکنشی به اظهارات محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، است که در سفر اروپا خواهان تضمین “قدرت‌های اروپایی” برای تامین منافع ایران شد.

آقای ظریف در بروکسل به اروپایی‌ها هشدار داد که فرصت زیادی برای گرفتن تضمین‌های مورد نظر ایران وجود ندارد.

خوشبینی ظریف

آقای ظریف سه شنبه شب پس از دیداری با فدریکا موگرینی گفت که تلاش ها برای نجات برجام در “مسیر صحیح” حرکت می کند.

وزیر خارجه ایران در یک ارزیابی خوشبینانه از دیدار با خانم موگرینی گفت: “به عقیده من ما در مسیر صحیح در حرکت هستیم تا اطمینان حاصل کنیم منافع کلیه کشورهای باقی مانده در برجام به خصوص ایران حفظ و تضمین می شود.”

خانم موگرینی هم گفت که این دیدار “خیلی سازنده” بود اما نقطه شروع یک راه دراز است.

او گفت: “ما مشغول کار بر تدابیری هستیم که می توانیم در آینده به اجرا بگذاریم و محتویات چنین تدابیری را بررسی خواهیم کرد.”

او افزود: “یک چیز کاملا قطعی است: اینکه اتحادیه اروپا برای حفظ توافق مصمم است، توافقی که برای امنیت ما و امنیت منطقه ضروری است.”

بوریس جانسون وزیر خارجه بریتانیا هم در بروکسل گفت: “ما مجموعه تدابیری را بررسی خواهیم کرد که اروپا ممکن است بتواند تدوین کند و با کمک آن ایران را به ماندن در برجام قانع کند.”

او افزود: “ما گزینه های بالقوه برای حمایت از ادامه معافیت ایران از تحریم را بررسی خواهیم کرد تا تعهداتمان نسبت به توافق نقض نشود.”

اما هایکو ماس وزیر خارجه آلمان گفت روشن است که این کار “آسان نخواهد بود.”

آقای جانسون همچنین گفت: “تاکید می کنم که ما در مورد کارهایی که ایران در منطقه خاورمیانه می کند هیچ توهمی نداریم. هیچ توهمی درباره رفتار اخلال گرانه ایران نداریم اما بر این نظریم که امکان رسیدگی به این رفتارها به شیوه های دیگر وجود دارد.”

پنج کشور دیگری که برجام را امضا کرده‌اند می‌گویند ایران به تعهداتش پایبند بوده اما دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، که معتقد است ایران به روح توافق پایبند نبوده و منتقد “نقص‌های برجام” است امضای کشورش را از پای این توافق پس گرفت.

آقای ترامپ و اطرافیانش گفته‌اند که در گام بعدی می‌خواهند تحریم‌های هسته ای ایران را باز گردانند. آنها به کشورهای اروپایی هشدار داده‌اند که ممکن است تحریم‌ها گریبان آنها را هم بگیرد.

اروپایی‌ها که از ایران خواسته‌اند در برجام باقی بماند، باید به راه حلی برسند که هم کمک کنند ایران از “منافع برجام” بی نصیب نماند و هم خودشان از تجارت با آمریکا باز نمانند.

فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، هایکو ماس وزیر خارجه آلمان، ژان ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه و بوریس جانسون، وزیر خارجه بریتانیا پیش از دیدار با آقای ظریف، جلسه ای در میان خود داشتند.