سه شنبه , ۲۸ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » حمله متقابل اسرائیل به مواضع نظامی سوریه و مقر نیروهای سپاه قدس ایران

حمله متقابل اسرائیل به مواضع نظامی سوریه و مقر نیروهای سپاه قدس ایران

روزنامه اسرائیلی هاآرتص خبر داد ارتش اسرائیل در واکنش به حمله بامداد پنجشنبه از خاک سوریه به بلندیهای جولان، ارتش اسرائیل نیز مواضعی در خاک سوریه را هدف حمله موشکی قرار داد.

رسانه‌های اسرائیل ساعت ۰۴:۳۰ بامداد پنجشنبه به وقت محلی گزارش دادند ارتش این کشور اطراف دمشق را هدف قرار داد.

در پی این حملات شبکه خبری اسکای‌نیوز از قطع برق در دمشق خبر داد. العربیه هم نوشت دو فرودگاه نظامی در دمشق هدف قرار گرفته‌اند.

خبرگزاری سانای سوریه نوشت یک رادار سوری در حملات اسرائیل هدف قرار گرفته است. تلویزیون سوریه هم گزارش داد موشک‌های اسرائیل مقر تیپ ۱۵۰ ارتش سوریه و همچنین فرودگاه «الخلخله» در نزدیکی «السویداء» در جنوب سوریه را هدف قرار دادند.

ارتش اسرائیل اشاره ای به عملیات پنجشنبه صبح نکرده است اما به نظر می رسد واکنشی به حمله نیمه شب چهارشنبه به شمال اسرائیل از خاک سوریه باشد.

وزارت دفاع اسرائیل اعلام کرد نیروهای سپاه قدس ایران حدود ۲۰ راکت به خاک اسرائیل در بلندی‌های اسرائیل شلیک کرده اند. چهارشنبه شب آژیر خطر در بلندی‌های جولان در خاک اسرائیل به صدا در آمد. ساعتی بعد وزارت دفاع اسرائیل اعلام کرد ۲۰ راکت توسط نیروهای قدس ایران به خاک اسرائیل شلیک شد.

این وزارتخانه اعلام کرد این راکت ها توسط سامانه گنبد آهنین اسرائیل ردگیری شد و به رغم خسارت به اماکن، خسارت جانی نداشته است.

در نخستین واکنش آمریکا، چهارشنبه شب یک مقام رسمی ایالات متحده به جروزالم پست گفت شلیک راکت توسط نیروهای ایرانی در سوریه به بلندی های جولان تصمیم پرزیدنت دونالد ترامپ برای خروج از توافق هسته ای ایران را «تقویت» می کند.

همچنین سخنگوی کاخ سفید در مصاحبه‌ای با فاکس‌نیوز گفت: اسرائیل حق دارد از خودش دفاع کند. این حمله نشان می‌دهد نمی‌توان به ایران اعتماد کرد.

این مقام همچنین گفت همانطور که هفته پیش مایک پمپئو وزیر خارجه ایالات متحده در اورشلیم اعلام کرد، آمریکا در کنار اسرائیل مقابل فعالیت های نظامی ایران می ایستد و ما حق اسرائیل را برای دفاع از حاکمیت خود را به رسمیت می شناسیم.

وی افزود اگر این حمله واقعا توسط ایران روی داده باشد، تصمیم ما را برای خروج از برجام تقویت می کند.