جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » فضای سایبری » مرجع متقاضی مسدود کردن پیام‌رسان «تلگرام» قوه قضاییه است

مرجع متقاضی مسدود کردن پیام‌رسان «تلگرام» قوه قضاییه است

دادسرای فرهنگ و رسانه تهران با صدور دستور مسدودسازی پیام‌رسان تلگرام٬ از ارائه‌دهندگان خدمات اینترنتی در ایران خواست این دستور را اجرا کنند.

به گزارش رادیو فردا ، بازپرس شعبه دوم دادسرای فرهنگ و رسانه تهران این دستور قضایی را منتشر کرده و از کلیه ارائه‌دهندگان خدمات دسترسی به اینترنت ایران٬ به ویژه شرکت ارتباطات زیر ساخت و اپراتورهای تلفن و دارندگان پروانه ارائه خدمات ارتباطات ثابت٬ خواسته است که از روز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت این دستور را اجرا کنند.

پیش از این نیز «شرکت ارتباطات زیرساخت» در ایران خبر داده بود که «دبیر شورای عالی فضای مجازی» و «رئیس مرکز ملی فضای مجازی» به این شرکت اعلام کرده‌اند مجوز مربوط به استقرار سِرورهای شبکه توزیع محتوای پیام‌رسان تلگرام در ایران لغو شده و از همین رو، این شرکت سِرورهای مذکور را از مدار خارج کرده است.

بنابر اطلاعیه «شرکت ارتباطات زیرساخت»، با اجرای این دستور، تبادل داده در تلگرام از این پس «تنها از طریق ارتباطات بین‌الملل کشور» راهیابی می‌شود و «ممکن است کاهش کیفیت استفاده از اين پيام‌رسان را در پی داشته باشد».

همزمان شماری از کاربران شبکه‌های اجتماعی در ایران از صبح پنج‌شنبه هفته گذشته٬ از کندی و کیفیت پائین انتقال پیام در شبکه تلگرام خبر داده‌ و گفته بودند با وجود کندی تلگرام، ترجیح می‌دهند به پیام‌رسان‌های داخلی اعتماد نکنند.

اتهام‌های وارده به تلگرام

دادسرای فرهنگ و رسانه اعلام کرده که تصمیم مسدودسازی تلگرام٬ به علت «اخلال در وحدت ملی…از طریق طرح مسائل نژادی، قومی و تحریک و اغوای مردم به شورش و آشوب»٬ «اقدام علیه امنیت کشور از طریق گروهک‌های تروریستی» و «تبلیغ علیه» جمهوری اسلامی اتخاذ می‌شود.

مواردی چون «جمع‌آوری اطلاعات مردم و کشور و دسترسی بیگانگان به حریم خصوصی و داده‌های شهروندان ایرانی و جاسوسی به نفع اجانب»٬ «اهانت به مقدسات و ارزش‌های اسلامی و تبلیغ به نفع فرقه‌های منحرف و مخالف اسلام» و «انتشار، توزیع و تجارت انواع محتوای مستهجن و خلاف عفت عمومی و گسترش فساد و فحشاء در جامعه» از دیگر علت‌های اتخاذ این تصمیم عنوان شده است.

بر اساس اعلام دادسرای فرهنگ و رسانه٬ «نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی و لطمه به آسایش عمومی»٬ «قاچاق کالا و ارز و مواد مخدر و سایر کالاهای غیرمجاز»، «کلاهبرداری، نقض مالکیت معنوی و سایر جرائم مالی» و «هتک حیثیت اشخاص» نیز از دیگر عوامل موثر در اتخاذ این تصمیم بوده‌اند.

بازپرس شعبه دوم دادسرای فرهنگ و رسانه تهران همچنین گفته که «شکایات متعددی» علیه شبکه اجتماعی تلگرام به دادسرای عمومی و انقلاب تهران ارسال شده و ادعا کرده که «تقاضاهای فراوانی» نیز از سوی «شهروندان»٬ برای جلوگیری از فعالیت شبکه مذکور به این دادسرا واصل شده است.

«درخواست ضابطان و سایر نهادهای ذی‌ربط مبنی بر برخورد قانونی و اتخاذ تصمیم نسبت به جلوگیری از ادامه فعالیت بدون ضابطه و غیر قابل کنترل پیام­رسان تلگرام» و خودداری مدیران این شبکه از «پایبندی» به قوانین ایران نیز از جمله موارد مورد اشاره در دستور قضایی دادسرای فرهنگ و رسانه است.

این دادسرا مدعی شده که تلگرام «بستر» فعالیت‌های گروه‌های «معاند» از جمله داعش در حمله به ساختمان مجلس شورای اسلامی و آرامگاه روح‌الله خمینی در خرداد سال ۹۶ و نیز اعتراضات گسترده دی‌ماه سال گذشته بوده است.

دادسرای فرهنگ و رسانه٬ پیام‌رسان تلگرام را «بستر امنی برای ارتکاب انواع جرائم» معرفی کرده که به همین دلیل٬ «هزاران پرونده» علیه آن در قوه قضائیه ایران تشکیل شده است.

در دستور قضایی دادسرای فرهنگ و رسانه به این نکته اشاره شده که «مدیران این شبکه نیز هیچ‌گونه همکاری با مقامات قضایی و ضابطان دادگستری در خصوص جمع آوری و ارائه ادله جرم بعمل نیاورده‌اند…{و} اجرای عدالت در کشور را نیز با موانع جدی مواجه» ساخته‌اند.

این دادسرا همچنین نوشته که مدیران تلگرام تصمیم گرفته‌اند «مستقیماً در حوزه اقتصادی و پولی کشور نیز وارد شده و یک نوع پول رمز پایه به نام گرام را طراحی و عرضه» کنند که در صورت فراگیرشدن آن٬ «ظرف مدت کوتاهی میلیاردها دلار ضرر اقتصادی به مردم و کشور» وارد خواهد شد.

در هفته‌های اخیر خبرهای ضدو نقیضی در مورد تصمیم برای مسدود شدن پیام‌رسان تلگرام منتشر شده بود. این خبرها پس از آن فراگیر شد که علاء‌الدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، روز ۱۱ فروردین اعلام کرد تلگرام تا پایان فروردین مسدود می‌شود.

خبرگزاری «خانه ملت» به نقل از علاء‌الدین بروجردی تصریح کرده بود که این تصمیم در «بالاترین سطح» حکومت و «با توجه به نقش مخرب تلگرام» اتخاذ شده است.

در اسفند ۹۶ برخی از کانال‌های تلگرامی خبر داده بودند که در یکی از جلسات شورای عالی فضای مجازی که با حضور رهبر جمهوری اسلامی برگزار شده بود، آیت‌الله علی خامنه‌ای «به شدت» از رفع فیلتر تلگرام انتقاد کرده بود.

با این حال حسن روحانی، رئیس‌جمهوری، و محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات گفته‌اند برنامه‌ای برای مسدود کردن این پیام‌رسان ندارند.

دی‌ماه سال گذشته و در روزهای آغازین اعتراض‌های سراسری در ایران، شبکه‌های تلگرام و اینستاگرام در ایران مسدود شد و نیروهای امنیتی چند نفر از دست‌اندرکاران شبکه‌های اجتماعی را بازداشت کردند. با این حال با پایان گرفتن ناآرامی‌ها این دو شبکه رفع فیلتر شدند.

پاول دوروف، مدیر تلگرام، پیش‌تر گفته بود که مقام‌های ایرانی به دلیل رد درخواست فیلترینگ کانال تلگرامی «صدای مردم» که جایگزین آمدنیوز شده بود، و چند کانال تلگرامی دیگر، دسترسی به این شبکه را مسدود کردند.

مدیر تلگرام همچنین وعده داده بود که در آینده نزدیک تغییراتی در این پیام‌رسان ایجاد کند که فیلتر کردن آن را غیر ممکن سازد.

دستور مسدودسازی تلگرام در حالی صادر شده که مقام‌های دولتی در روزهای اخیر گفته‌ بودند مسدودسازی تلگرام در دستور کار آنها نیست ولی باید انحصار آن شکسته شود و پیام‌رسان‌های داخلی تقویت شوند.

تلگرام از محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی در ایران است و بیش از ۴۰ میلیون کاربر ایرانی دارد.

وزیر ارتباطات ایران از احتمال بروز مشکل برای فیلترینگ «تلگرام» خبر داد

در حالی که به دنبال صدور دستور قضایی مسدودسازی پیام‌رسان «تلگرام» اخبار ضدونقیضی درباره استعفای وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران منتشر شده است٬ محمدجواد آذری جهرمی از احتمال بروز مشکل برای مسدودسازی این پیام‌رسان در ایران همچون روسیه خبر داد.

صبح روز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت خبری مبنی بر استعفای محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایرانT منتشر شد.

آن‌طور که رسانه‌ها نوشته‌اند آقای آذری جهرمی پس از اعلام استعفاء، «در دفتر» حسن روحانی٬ رئیس‌جمهوری «حضور یافته تا برای ادامه راهش از او کسب تکلیف کند».

آقای روحانی نیز قرار بود صبح امروز در مراسم افتتاح نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران سخنرانی کند که در این مراسم حضور نیافته است. هنوز مشخص نیست که حضور نیافتن وی در نمایشگاه با استعفای وزیر ارتباطات مرتبط باشد.

این خبر پس از آن منتشر می‌شود که دادسرای فرهنگ و رسانه تهران عصر روز دوشنبه با صدور دستور مسدودسازی پیام‌رسان تلگرام٬ از ارائه‌دهندگان خدمات اینترنتی در ایران خواست این دستور را اجرا کنند.

در حالی که روابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به خبرگزاری شبستان گفته است که تایید یا تکذیب استعفای وزیر ارتباطات زمانی مشخص خواهد شد که از جلسه با روحانی بیرون بیاید٬ خود آذری جهرمی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری ایسنا خبر استعفایش را تکذیب کرده است.

وی گفته است: «اعلام نظرات کارشناسی لزوما به معنای استعفا نیست» و ما «چالش‌های فیلترینگ را مستند و مستدل اعلام کرده‌ایم. مراجع تصمیم‌گیر نظرات ما را شنیده‌اند و تصمیم گرفته‌اند».

آذری جهرمی در این زمینه به «بروز مشکلاتی در فیلتر تلگرام در روسیه» اشاره کرده و از احتمال بروز مشکلات مشابه در ایران خبر داده است.

اشاره وی به صدور حکم مسدودسازی تلگرام از سوی یک دادگاه روسی پس از آن است که مدیران این پیام‌رسان از به اشتراک گذاشتن اطلاعات رمزگذاری‌شده خود با مقامات روس خودداری کردند.

تلگرام که در روسیه نیز به شدت محبوب است٬ تمام اطلاعات و ارتباطات کاربران‌اش را رمزگذاری می‌کند و دسترسی به آن‌ها بدون داشتن کلیدهای رمزنگاری میسر نیست.

از آنجا که پاول دوروف، مدیر تلگرام، پیش‌تر وعده داده بود که در آینده نزدیک تغییراتی در این پیام‌رسان ایجاد کند که فیلترکردن آن را غیر ممکن سازد٬ به نظر می‌رسد و وعده وی محقق شده و به همین دلیل مقام‌های روسیه قادر به مسدودسازی کامل این پیام‌رسان نشده‌اند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران٬ پس از انتشار خبر دستور قضایی فیلترینگ پیام‌رسان تلگرام٬ در توییتی نوشت که «دسترسی شهروندان به منابع اطلاعات، توقف‌ناپذیر است؛ هرچند استفاده از یک نرم‌افزار متوقف شود».

جهرمی افزوده که «نرم‌افزارهای بدیل، شناسایی و جریان آزاد اطلاعات، مجددا فعال و در گردش خواهد بود» و این «خاصیت و لازمه‌ دسترسی آزاد به اطلاعات در عصر ارتباطات است».

وی٬ فناوری را به خودی خود، «نه مجرم٬ نه مفسد و نه منحرف» دانسته و نوشته که با توجه به اینکه «توسعه فناوری پیوسته و توقف‌ناپذیر» است، «خود تحریمی از دنیای نوین عقب ماندگی را به دنبال خواهد داشت».

پیام‌رسان تلگرام از محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی در ایران است و بیش از ۴۰ میلیون کاربر ایرانی دارد. علاوه بر این شمار قابل توجهی از کاربران ایرانی از این شبکه استفاده اقتصادی می‌کنند و از طریق آن به کسب درآمد پرداخته‌اند.

وزیر ارتباطات می گوید اعلام نظر کارشناسی به معنای استعفا نیست

محمد جواد آذری جهرمی ، وزیر ارتباطات در پاسخ به گزارشهای منتشر شده درباره استعفایش گفت اعلام نظر کارشناسی به معنای استعفا نیست. بدنبال صدور دستور فیلترینگ پیام رسان تلگرام از سوی قوه قضائیه ، گزارشهایی در مورد ملاقات آقای جهرمی با حسن روحانی و استعفا از مقام وزارت ارتباطات منتشر شده بود.

آقای جهرمی در پیامی توییتری هم نوشته است: «دسترسی شهروندان به منابع اطلاعات، توقف ناپذیر است؛ هرچند استفاده از یک نرم‌افزار متوقف شود. نرم‌افزارهای بدیل، شناسایی و جریان آزاد اطلاعات، مجددا فعال و در گردش خواهد بود. این خاصیت و لازمه‌ دسترسی آزاد به اطلاعات در عصر ارتباطات است.»

حسن روحانی و شماری از وزرای کابینه او مخالف فیلترینگ پیام رسانهای خارجی مانند تلگرام هستند ولی مقامات و روحانیون ارشد اصولگرایان و رهبر جمهوری اسلامی بارها شبکه های اجتماعی را عامل نفوذ بیگانه خوانده و خواهان مسدود شدن آنها شده اند.

در هفته های اخیر دفتر آیت الله خامنه ای و دیگر مقامات ارشد حکومتی استفاده از پیام رسان تلگرام را متوقف کرده و به پیام رسانهای داخلی روی آوردند.

تلگرام با حدود ۴۰ میلیون کاربر محبوبترین پیام رسان در ایران است.تبلیغات حکومتی برای تشویق مردم به استفاده از پیام رسانهای داخلی تا کنون به نتیجه نرسیده است .