سه شنبه , ۲۸ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » فضای سایبری » معجزه فضای مجازی ؛ پلیس فتا کاری جز شناسایی گردانندگان «صفحات اینستاگرامی» ندارد

معجزه فضای مجازی ؛ پلیس فتا کاری جز شناسایی گردانندگان «صفحات اینستاگرامی» ندارد

پلیس فتا در ایران به دنبال شناسایی گردانندگان «۵۱ هزار صفحه اینستاگرام» است

رئیس «پلیس فتا» خبر داد که این نیرو ۵۱ هزار صفحه به گفته او، «مستهجن و مبتذل» را در شبکه اجتماعی اینستاگرام «بررسی» کرده و در تلاش است تا گردانندگان آنها را شناسایی کند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، کمال هادیانفر روز یکشنبه ۹ اردیبهشت در یک نشست خبری همچنین اعلام کرد که از سال گذشته به دلیل تغییر اس‌اس‌ال (سل) در اینستاگرام، فیلترینگ «هوشمند» این شبکه «جز در موارد معدود» و مربوط به «امنیت ملی» ناکارآمد شده است.

وی همچنین بدون اشاره به جزئیات اعلام کرد که این نیرو ۲۳ هزار کانال و گروه «مستهجن» در تلگرام را مسدود کرده است.

وزارت ارتباطات ایران سال ۹۳ فیلترینگ «هوشمند» شبکه اینستاگرام را آغاز کرده بود.

در فیلترینگ «هوشمند» دسترسی به وب‌سایت‌ها به طور کامل محدود نمی‌شود، بلکه بخشی از محتوای سایت که توسط این نرم‌افزار مشخص شده است از دسترسی کاربران ایرانی خارج خواهد شد.

در همین حال پیش از این رسانه‌های ایران خبر داده بودند که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از نظر فنی شرایطی را فراهم آورده که «در مواقع خاص که نیاز به مسدود کردن پروتکل اس‌اس‌ال (سل) است، سایت‌های مجاز که از این پروتکل استفاده می‌کنند باز خواهند بود و سایت‌های فیلتر شده که از پروتکل اس‌اس‌ال استفاده می‌کنند همچنان مسدود خواهند شد».

با این حال کمپین حقوق بشر در ایران سال ۹۲ در گزارشی اعلام کرده بود که اگر وب‌سایت‌های «مجاز» در ایران از اس‌اس‌ال استفاده نکنند، اطلاعاتی مانند نام و رمز عبور کاربران به‌راحتی می‌تواند در دسترس کسانی مانند هکرها قرار ‌گیرد.

مقامات قوه قضاییه و سپاه پاسداران طی سال‌های گذشته از دستگیری صدها تن به دلیل فعالیت در حوزه «مدلینگ» در اینستاگرام خبر دادند و برای تعدادی از بازداشت‌شدگان حکم‌های زندان صادر شده است.

اینستاگرام و تلگرام پس از اعتراض‌های دی‌ماه به صورت موقت فیلتر و پس از مدتی رفع فیلتر شدند.

در همین حال طی هفته‌های گذشته گزارش‌های متعدد و متناقضی درباره احتمال فیلتر شدن پیام‌رسان تلگرام منتشر شده است.

دستگیری ۷۰ هزار نفر از «مجرمان سایبری»

رئیس پلیس فتا همچنین گفت که پارسال بیش از ۷۰ هزار نفر از «مجرمان سایبری» دستگیر شدند که ۷۷ درصد مرد و ۲۳ درصد زن بودند.

وی اضافه کرد: «در سال ۹۶ بیش از ۳۹ هزار فقره جرائم سایبری کشف شده است و رشد نزدیک به ۱۰ برابری جرائم به نگرانی‌های ما افزوده است».

به گفته آقای هادیان‌فر، ارزش ریالی پرونده‌های جرائم سایبری در سال ۹۶ در مقایسه با سال ۹۵ افزایش یافته و به بیش از صد میلیارد تومان رسیده است.

وی جزئیات بیشتری درباره بازداشت شدگان و اقدامات آنان بیان نکرده است.

آنچه که مقامات جمهوری اسلامی از آن به عنوان «جرائم سایبری» نام می‌برند، دامنه گسترده‌ای از موضوعات را شامل می‌شود و آنان علاوه بر موضوعاتی چون کلاهبرداری مجازی، برخی از نوشته‌ها در فضای مجازی را نیز «جرائم سایبری» می‌خوانند.

مقامات قوه قضاییه و پلیس ایران همچنین آمار مربوط به این «جرائم سایبری» را به تفکیک اعلام نمی‌کنند.

وقوع ۲۹۶ حمله سایبری «جدی» در سال گذشته

رئیس پلیس فتا همچنین گفت که روزانه بین شش تا هفت میلیون حمله سایبری در ایران انجام می‌شود و در سال گذشته ۲۹۶ حمله سایبری «جدی» رخ داده‌اند.

به گفته آقای هادیان‌فر، ۵۰ درصد این حملات «از سوی آمریکا و چین» ، ۳۰ درصد از «کشورهای اروپایی همچون آلمان و هلند» و بقیه از «کشورهای آسیایی» انجام شده است.

وی همچنین گفت که در سال گذشته از میان ۳۲ بانک ایران، به ۱۱ بانک که بیشترین گردش مالی دارند حملاتی صورت گرفته است.

تعدادی از وب‌سایت‌های ایرانی در شامگاه ۱۷ فروردین مورد حمله سایبری قرار گرفتند که باعث از کار افتادن آنها شد.

بر اساس آمار اعلام شده توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، ۳۵ هزار روتر سوئیج در ایران مورد حمله سایبری قرار گرفته که «بیشترین آسیب‌پذیری در شرکت‌های رسپینا، ایزایران و شاتل رخ داده است».

جمهوری اسلامی ایران خود از سال ۲۰۱۲ به این سو در پرونده رخنه به چند بانک آمریکایی، و هک یک سد کوچک در نزدیکی نیویورک، و نیز تلاش برای حمله به حساب‌های کاربری مقام‌های دولت باراک اوباما مسئول شناخته شده است.

در همین حال در فروردین امسال ۱۰ فرد حقیقی و حقوقی ایرانی به اتهام هک کردن صدها دانشگاه آمریکایی و بین‌المللی مورد تحریم ایالات متحده قرار گرفتند.

درخواست از اینترپل برای بازداشت گرداننده کمپین «ری استارت»

روز یکشنبه همچنین دادستان تهران خبر داد که این نهاد از پلیس اینترپل درخواست کرده که گرداننده کمپین «ری استارت» را بازداشت و تحویل جمهوری اسلامی دهد.

عباس جعفری دولت‌آبادی همچنین گفت که برای ۲۸ عضو این گروه کیفرخواست و برای ۱۸ عضو آن حکم‌های زندان صادر شده است.

آقای جعفری دولت‌آبادی اتهامات بازداشت‌شدگان را مواردی چون آتش زدن مسجد، پمپ‌بنزین و خودپرداز بانک‌ها و شعارنویسی ذکر کرد.

در ماه‌های گذشته نیز مقامات برخی از استان‌های ایران از جمله خراسان رضوی از دستگیری برخی از اعضای این گروه و صدور حکم زندان برای آنها خبر دادند.

محمد حسینی، مجری سابق برنامه‌های صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران و کمدین که از چند سال پیش در خارج از کشور زندگی می‌کند، با تشکیل کمپینی با عنوان «ری‌استارت» خواستار حمله به مراکزی چون بانک‌ها، مساجد و پایگاه‌های بسیج شده‌ است.

وی هدف از این اقدامات را تلاش برای تغییر رژیم جمهوری اسلامی اعلام کرده‌ است.