جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » فضای سایبری » مجوز استقرار سرورهای تلگرام در ایران لغو شد

مجوز استقرار سرورهای تلگرام در ایران لغو شد

بر اساس مصوبه جدید مرکز ملی فضای مجازی ایران و ابلاغ آن به شرکت ارتباطات زیرساخت این کشور، مجوز استقرار سرورهای تلگرام در ایران لغو شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، شرکت ارتباطات زیرساخت ایران، پنجشنبه 26 آوریل اعلام کرد: «عصر روز گذشته ابلاغیه‌ای توسط دبیر محترم شورای‌عالی فضای مجازی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی واصل شد که بر اساس آن، مجوز قانونی صادره آن مرکز در سال 1395 (شمسی) در خصوص استقرار سرورهای شبکه توزیع محتوای پیام رسان تلگرام(CDN) در ایران لغو و باطل اعلام شده است».

بنا بر این اعلام «بر اساس روالهای قانونی، شرکت ارتباطات زیرساخت موظف است نسبت به خروج این سرورها از مدار اقدام کند و از این پس، ترافیک این پیام رسان تنها از طریق ارتباطات بین الملل کشور راهیابی خواهد شد، ضمن آن‌که، اجرای این ابلاغیه مرکز ملی فضای مجازی، ممکن است کاهش کیفیت استفاده از این پیام رسان را در پی داشته باشد».

این رویدادها با انتشار خبرهایی درباره احتمال فیلتر شدن پیام رسان تلگرام که محبوب‌ترین پیام رسان در ایران است، هم‌زمان شده است. شورای فضای مجازی از تصویب شدن فیلترینگ تلگرام خبر داده است.

هم‌زمان برخی منابع در توییتر نوشتند که با فشار دادستانی آخرین نسخه تلگرام از بازارهای اپلیکیشن اندروید در ایران حذف شد.

آخرین نسخه تلگرام 4.8.5 است ولی آخرین ورژن موجود در مارکت‌های ایرانی، به نسخه قبل یعنی 4.8.4 تغییر کرده است.

برخی منابع می‌گویند دلیل این اقدام احتمالا به این دلیل بوده که پاول دورف مدیر تلگرم درآخرین نسخه این پیام رسان، تمهیداتی برای دور زدن فیلترینگ در نظر گرفته است.

با این‌که منابع در ایران از کاهش فشارها برای فیلترنیگ تلگرام سخن می‌گویند، اما تعدادی از مسئولان نظام در ایران، از جمله دفتر علی خامنه‌ای رهبر، دفتر حسن روحانی رئیس‌جمهوری و اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری، با بستن حساب‌های خود در پیام رسان تلگرام، به پیام رسان داخلی سروش کوچ کردند.