شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » آنهایی که از خیزش مردم و به دریا ریخته شدن بیمناکند حکم به انسداد کامل تلگرام در ایران صادر کردند!!

آنهایی که از خیزش مردم و به دریا ریخته شدن بیمناکند حکم به انسداد کامل تلگرام در ایران صادر کردند!!

قرار شده تلگرام بنحوی مسدود شود که امکان استفاده ازآن در ایران بهیچ شکلی نباشد؟؟!!به بهانه مسخره و مضحک “اخلال در وحدت ملی و ایجاد اختلاف مابین اقشار جامعه”؟؟!! و ده بهانه مسخره تر از این بهانه آبکی!!  با صدور یک حکم قضایی، تلگرام محکوم به انسداد شد؟؟!!

به گزارش خبرگزاری قوه قضاییه ایران این شرکت‌ها مکلف هستند از امروز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت این حکم را اجرا کنند.

قوه قضاییه هشدار داده است که تخلف از اجرای دستور مسدود کردن تلگرام “مستوجب تعقیب کیفری خواهد بود”.

به گزارش بی بی سی فارسی دادسرای فرهنگ و رسانه تهران اعلام کرد که دستور مسدود کردن کامل وب‌سایت و اپلیکیشن شبکه پیام‌رسان تلگرام را به شرکت ارتباطات زیر ساخت و اپراتور‌های تلفن و ارائه‌دهندگان خدمات ارتباطات ثابت ابلاغ کرده است.

“شکایات متعدد علیه شبکه اجتماعی تلگرام به دادسرای عمومی وانقلاب تهران” از جمله دلایل صدور دستور فیلتر شدن تلگرام و “اخلال در وحدت ملی وایجاد اختلاف مابین اقشار جامعه” از جمله جرایم این پیام‌رسان اعلام شده است.

بازپرس شعبه دوم دادسرای فرهنگ و رسانه تهران دلایل زیر را برای مسدود کردن تلگرام اعلام کرده است:

  • تلگرام با سرمایه‌گذاری خارجی و بدون رعایت قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران اقدام به فعالیت غیرقانونی و بی‌ضابطه در فضای مجازی کشور نموده
  • تلگرام بستر امنی برای فعالیت “گروه‌های تروریستی بین‌المللی” ایجاد کرده (عملیات داعش در حمله به مجلس و آرامگاه آیت‌الله خمینی)
  • ازطریق این پیام رسان اقدامات ضدامنیتی دیگر سازماندهی و هدایت شده است (ناآرامی‌های دی ماه ۱۳۹۶)
  • مدیران تلگرام برای جمع‌آوری و ارائه ادله جرم با مقامات قضایی و ضابطان دادگستری ایران همکاری نکرده‌اند
  • تلاش‌های وزارت ارتباطات برای جلب همکاری تلگرام به تبعیت از قوانین کشور نتیجه نداشته است
  • تلگرام برخلاف قوانین و مقررات پولی و بانکی جمهوری اسلامی ایران مستقیماً در حوزه اقتصادی و پولی وارد شده و یک نوع پول رمز پایه بنام (گرام) را طراحی و عرضه کرده است

دادسرا: طوری مسدود شود که با فیلترشکن باز نشود

در دستور قضایی مربوط به تلگرام آمده است که “اعمال مسدودسازی باید به نحوی اجرا شود که محتوای شبکه مذکور با هیچ نرم‌افزاری (اعم از فیلترشکن و نظایر آن) در کشور قابل دسترس نباشد.”

امین ثابتی، پژوهشگر امنیت و دیجیتال در این مورد به بی‌بی‌سی فارسی گفت این ادعا که می‌توان تلگرام را طوری فیلتر کرد که با هیچ فیلترشکنی باز نشود، مبنای منطقی و علمی ندارد و انجام‌پذیر نیست.

آقای ثابتی گفت هر سایتی آی‌پی آدرس مشخصی دارد و وقتی سایت‌ها را فیلتر می‌‎کنند آی‌ی آدرس مربوط آن را فیلتر می‌کنند، همان کاری که با فیس‌بوک و یوتیوب کردند. به گفته این پژوهشگر امنیت و دیجیتال، اگر چنین امکانی وجود داشت، چین و روسیه که مدت‌هاست با مسائلی از این دست روبرو هستند این کار را پیشتر انجام داده بودند.

آقای ثابتی همچنین گفت فیلتر کردن تلگرام همان‌قدر کاربران را به دردسر می‌اندازد که الان برای باز کردن سایت‌های فیس‌بوک و یوتیوب و توییتر با دردسر روبه‌رو هستند، نه بیشتر.

درباره تلگرام در ایران بیشتر بخوانید:

بعد از اعتراض‌ها و ناآرامی‌های دی ماه گذشته در ایران، تلگرام و اینستاگرام مدت کوتاهی فیلتر شدند و از آن زمان بحث‌ها بر سر مسدود کردن کامل و دائمی تلگرام به دلیل “اختلال درامنیت ملی” بالا گرفت.

در طی روزها و هفته‌های گذشته تعدادی از مقام‌های و نهادهای جمهوری اسلامی از جمله دفتر رهبر ایران و معاون رئیس جمهوری از تلگرام خارج شدند.

هم‌زمان با بالا گرفتن گمانه‌زنی‌ها درباره زمان فیلتر شدن تلگرام رسانه‌های حکومتی ایران تبلیغات گسترده‌ای را برای استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی به جای تلگرام آغاز کردند.

تلگرام محبوب‌ترین اپلیکیشن پیام‌رسان در ایران است و گفته‌ می‌شود بیش از ۴۰ میلیون کاربر در این کشور دارد.

پیشتر بسیاری از مخالفان فیلترینگ تلگرام درباره تأثیر منفی این اقدام بر تجارت‌های آنلاینی که به صورت گسترده روی این شبکه به وجود آمده هشدار داده بودند.

واکنش در شبکه‌های اجتماعی

با اینکه ادمین‌های بسیاری از کانال‌های تلگرامی از چندی پیش برای پیدا کردن راه ارتباطی جایگزین تلگرام در تکاپو بودند، بعد از انتشار خبر دستور دادسرای فرهنگ و رسانه برای مسدود‌سازی تلگرام، دست‌اندرکاران بسیاری از کانال‌ها در پیام‌هایی در واکنش به این دستور ابراز تاسف کردند.

در توییتر هم کاربران با استفاده از هشتگ “تلگرام” و “فیلتر تلگرام” در این مورد اظهار نظر می‌کنند. برخی تاکید می‌کنند که در تلگرام می‌مانند و از فیلترشکن استفاده خواهند کرد، برخی سراغ راه‌های امن ارتباطی می‌گردند و بعضی دیگر با هشتگ “روحانی بایست” به حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران انتقاد می‌کنند و از او می‌خواهند با مسدود کردن تلگرام مخالفت کند. آنها می‌گویند مگر آقای روحانی قول نداده بود که دست وزیر روی دکمه فیلترینگ نرود.

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران اواخر آذر‌ماه سال گذشته گفته بود دولت او از آزادی اینترنت و شبکه‌های اجتماعی حمایت می‌کند و ضمن انتقاد از شنود و کنترل زندگی خصوصی شهروندان، در حضور وزیر ارتباطات خود گفت “وزیر ما اینجاست و به مردم قول می‌دهد دستش روی دکمه فیلترینگ نخواهد رفت”.

آقای روحانی همچنین در دیدار نوروزی جمعی از وزرا، استانداران و مدیران دستگاه‌های اجرایی در واکنش به خبر احتمال فیلتر شدن تلگرام که قبل از آن از سوی علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس، مطرح شده بود گفت: “بنای نظام بر رفع انحصار از فضای پیام‌رسان‌ها بوده است، نه فیلتر و بستن فضای مجازی”.

آقای روحانی همچنین با اشاره به نقش پیام‌رسان‌هایی مانند تلگرام در ایجاد اشتغال در ایران گفت “کام مردم را با اینگونه حرف‌ها تلخ نکنید. در فضای بحران بیکاری تیشه به ریشه اشتغال نزنید.”

‘جرایم’

در بیانیه دادسرای فرهنگ و رسانه تهران ده مورد زیر به عنوان جرایمی معرفی شده که تلگرام بستر آن را در ایران فراهم کرده است.

۱. اخلال در وحدت ملی وایجاد اختلاف مابین اقشار جامعه به ویژه ازطریق طرح مسائل نژادی، قومی و تحریک و اغوای مردم به شورش و آشوب

۲. جمع‌آوری اطلاعات مردم وکشور و دسترسی بیگانگان به حریم خصوصی و داده‌های شهروندان ایرانی وجاسوسی به نفع اجانب

۳. انتشار، توزیع و تجارت انواع محتوای مستهجن و خلاف عفت عمومی و گسترش فساد و فحشاء در جامعه

۴. اهانت به مقدسات وارزش‌های اسلامی و تبلیغ به نفع فرقه‌های منحرف و مخالف اسلام

۵. نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی و لطمه به آسایش عمومی

۶. قاچاق کالا و ارز و مواد مخدر و سایر کالا‌های غیرمجاز

۷. اقدام علیه امنیت کشور ازطریق گروهک‌های تروریستی

۸. کلاهبرداری، نقض مالکیت معنوی وسایر جرائم مالی

۹. تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی ایران