جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » فعالیت‌ «شرورانه» ایران: مهم‌ترین اولویت آمریکا در اجلاس جی ۷

فعالیت‌ «شرورانه» ایران: مهم‌ترین اولویت آمریکا در اجلاس جی ۷

وزیران خارجه هفت کشور صنعتی جهان (گروه هفت/ جی ۷) در اجلاسی در تورنتو (کانادا) سه بحران مهم جهان را به بحث می‌گذارند: سوریه، کره شمالی و اوکراین. این نخستین اجلاس گروه جی ۷ بعد از اقدام نظامی ایالات متحده آمریکا، بریتانیا و فرانسه علیه سوریه است. فعالیت‌های «شرورانه» ایران در سوریه و همچنین برجام در این اجلاس جایگاه ویژه‌ای دارد، حداقل در نظر آمریکا.

به گزارش خبرگزاری رویترز وزیران خارجه گروه هفت یکشنبه ۲۲ آوریل/ ۲ اردیبهشت در تورنتو تشکیل جلسه دادند. هفته گذشته سران هفت کشور صنعتی جهان (آلمان، فرانسه، ایتالیا، ژاپن، بریتانیا، ایالات متحده آمریکا و کانادا) با انتشار بیانیه مشترکی از اقدام نظامی آمریکا، بریتانیا و فرانسه علیه سوریه حمایت کرده بودند. اجلاس تورنتو نخستین اجلاس هفت کشور صنعتی جهان بعد از شلیک ۱۰۵ موشک به تأسیسات نظامی ارتش سوریه در تاریخ ۷ آوریل است.

ایالات متحده آمریکا اعلام کرده که اولویت وزارت خارجه این کشور در اجلاس تورنتو در وهله اول «فعالیت‌های شرورانه» ایران در خاورمیانه و شرایط کره شمالی برای پایان دادن به فعالیت‌های هسته‌ای‌اش است.

کشورهای غربی دولت اسد را متهم به حمله شیمیایی به مخالفان مسلح بشار اسد در شهر دوما در غوطه شرقی کرده‌اند. روسیه و دولت اسد این اتهامات را رد کرده و ادعا کرده‌اند که حمله شیمایی به دوما صحنه‌سازی بریتانیا بوده است. اقدام نظامی سه قدرت جهانی در ۷ آوریل در پاسخ به احتمال حمله شیمیایی به دوما انجام شد.

اجلاس تورنتو دوشنبه ۲۳ آوریل/ ۳ اردیبهشت به پایان می‌رسد. وزیران خارجه هفت کشور صنعتی جهان در تورنتو زمینه‌های اجلاس رهبران کشورهای آلمان، فرانسه، ایتالیا، ژاپن، بریتانیا، آمریکا و کانادا در ماه ژوئن سال جاری را فراهم می‌کنند. یکی از موارد مورد بحث، «رفتار غلط روسیه» با تکیه بر پرونده اسکریپال (سوءقصد با گاز اعصاب به جان یک جاسوس دوجانبه در خاک بریتانیا) است. وزیران خارجه هفت کشور صنعتی جهان درباره بحران اوکراین و ضرورت اصلاحات اقتصادی در کی‌یف هم با یکدیگر مذاکره می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دیپلمات‌های آمریکایی اعلام کرده‌اند که ایالات متحده آمریکا در اجلاس تورنتو ضرورت افزودن مکمل‌هایی به برجام برای نظارت بر برنامه موشکی ایران و تجدید نظر در بند غروب توافق هسته‌ای را هم به بحث می‌گذارد. یک دیپلمات آمریکایی گفته است:

«بسیاری از موضوعاتی که در تورنتو مطرح می‌شود به بحران سوریه و فعالیت‌های “شرورانه” ایران در خاورمیانه ربط دارد.»

هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان در آستانه برگزاری اجلاس تورنتو درباره آینده برجام در جمع خبرنگاران گفته است:

«هدف ما این است که شرایطی ایجاد کنیم که توافق وین باقی بماند.»

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه در گفت‌وگویی که یکشنبه ۲۲ آوریل/ ۲ اردیبهشت قبل از برگزاری اجلاس تورنتو از فاکس‌نیوز پخش شد گفته است فرانسه هیچگونه جایگزینی برای برجام نیافته است. او پیشنهاد داده که برجام به عنوان تنها گزینه باقی بماند و در همان حال بر ضرورت نظارت بر برنامه موشکی ایران به عنوان واکنشی به نفوذ ایران در خاورمیانه نیز تأکید کرده است. مکرون در این مصاحبه گفته است:

« اجازه دهیم این چارچوب باقی بماند چون گزینه بهتری است تا آنچه که در رابطه با کره شمالی شاهد آن هستیم.»

وزیران خارجه هفت کشور صنعتی جهان درباره برنامه هسته‌ای کره شمالی قبل از دیدار رو در روی ترامپ با کیم جونگ اون نیز با یکدیگر گفت‌وگو می‌کنند.

منبع : رادیو زمانه