X

معصومه ابتکار مسئول پرونده سازی علیه عباس امیرانتظام

پرونده جاسوسی علیه عباس امیرانتظام بر اساس ترجمه ای که معصومه ابتکار از اسناد سفارت امریکا ارائه می داد ساخته شد

پس از جنجالی که بر سر پرونده عباس امیرانتظام و نحوه برحوردهای صورت گرفته با وی در دادگاه انقلاب و دوران حبس به پاشد لزوم بررسی بشتر درباره ماهیت پرونده وی در افکار عمومی برجسته شد.

بررسی های #جمهور در همین رابطه نشان داد که معصومه ابتکار، معاون رییس جمهور در دولتهای اصلاحات و تدبیر و امید بیشترین سهم را در محکومیت عباس امیرانتظام داشته و اصولا پرونده و اتهامات جاسوسی علیه امیرانتظام بر اساس ترجمه هایی که وی از اسناد سفارت امریکا ارائه می کرد ساخته شده اند.

مروری بر کتاب «تسخیر» معصومه ابتکار خصوصا صفحات 132 تا 135 این موضوع را آشکار می کند. معصومه ابتکار در همین رابطه مینویسد:

قبل از اینکه سندی را افشا یا منتشر کنیم، ابتدا آن را مجدداً بررسی می‌کردیم. نخست ترجمه‌ی خلاصه‌ای از آن را تهیه و بر اساس سیستمی که ایجاد کرده بودیم در طبقه‌بندی مربوطه قرار می‌دادیم. در مرحله‌ی بعد، اسناد حاوی اطلاعات حساس یا حیاتی برای ترجمه‌ی فوری فرستاده می‌شد. آنگاه کسی که به انگلیسی تسلط کامل داشت، اسناد ترجمه شده را ویرایش می‌کرد…سند پس از خلاصه‌برداری و طبقه‌بندی، برای ترجمه فرستاده شده و پس از تصحیح و ویرایش، به کمیته‌ی افشاگری به‌منظور تصمیم‌گیری برای پخش آن از تلویزیون ارسال می‌شد.

اگر سندی حاوی اطلاعات حساسی بود، در اختیار مقامات دولتی قرار گرفته یا دست کم قبل از هر گونه اقدام، با مقامات دولتی مشورت می‌شد…بر اساس میزان اهمیت سند و ارتباط آن با شرایط سیاسی و اقتصادی ناآرام کشور، ترتیت افشای آن‌ها تعیین می‌شد…ما نام افرادی را که تماس مستقیمی با آمریکا نداشتند حذف می‌کردیم.

در واقع، تنها نام افرادی افشا می‌شد که در خیانت به کشور خود دست داشتند…پس از اینکه یک سند از همه‌ی این مراحل گذشته، ترجمه و ویرایش نهایی می‌شد و قبل از افشای تلویزیونی به آگاهی مقامات قضایی می‌رسید.

در صورت لزوم متهمان برای تحقیقات بیشتر دستگیر می‌شدند…[یکی از این دستگیرشده‌ها عباس امیرانتظام بود] وکیلِ امیرانتظام در طول جلسات محاکمه‌ی وی که به اتهام جاسوسی از تلویزیون ایران پخش شد، ادعا کرد ترجمه‌ی اسناد مخدوش و معنای آن‌ها کاملاً تحریف شده است.

بنابراین دادگاه تصمیم گرفت محاکمه را برای انجام تحقیقات بیشتر درباره‌ی اسناد متوقف کند.

از چندین متخصص درخواست شد تا ترجمه‌ها را دوباره ارزیابی کنند.

این ارزیابی یک هفته‌ی تمام به طول انجامید و در پایان اعلام شد ترجمه‌ها مطلوب و قابل استناد هستند.

این برای ما آزمونی حساس بود. همگی نفس راحت کشیدیم. عباس امیرانتظام به حبس محکوم شد و دوران محکومیت خود را آغاز کرد.

بر اساس اسناد موجود، عباس امیرانتظام با تله گذاری کمال خرازی، وزیر خارجه دولت اصلاحات که در سال 58 معاون سیاسی وزارت خارجه بود به ایران بازگردانده شد.

تصویری از دکتر نورعلی تابنده قطب طریقت نعمت اللهی سلطانعلیشاهی گنابادی با مهندس عباس امیرانتظام 

دکتر نورعلی تابنده پس از انقلاب سال ۵۷ ، وکالت پرونده افراد مغضوب در حاکمیت جدید را به عهده می‌گرفت و ازجمله از سوی عباس امیرانتظام به‌عنوان وکیل به دادگاه معرفی شد.

بیشتر بخوانیم : 

مهندس عباس امیر انتظام سرکوب گسترده دراویش گنابادی و حصر خانگی دکتر نورعلی تابنده را به شدت محکوم کرد

نورعلی تابنده؛ از وکیل و سیاستمدار تا درویش

دراویش گنابادی چه می گویند و چه می خواهند؟