پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » مقالات » فرار مغزها، فرار خوش‌مغزها، فرار ارزها ، فرار هرزها !

فرار مغزها، فرار خوش‌مغزها، فرار ارزها ، فرار هرزها !

بی قانون/فراری! فراری! فراری‌ام! فراری!

خوشبختانه این روزها با تلاش شبانه‌روزی مسئولان محترم کشور تونستیم در بحث «فرار» و «فراری دادن» به خودکفایی برسیم!

خوشبختانه این روزها با تلاش شبانه‌روزی مسئولان محترم کشور تونستیم در بحث «فرار» و «فراری دادن» به خودکفایی برسیم! من نمیدونم چرا یه عده ادعا میکنن کشور ما در زمینه صادرات به‌جز در حوزه نفت و گاز حرف دیگه‌ای برای گفتن نداره. اتفاقا ما به‌جز ذخایر نفتیمون در حال حاضر کلی چیزهای دیگه داریم به کشورهای مختلف می‌فرستیم که حالا خب ممکنه بعضیاشون البته برخلاف خواست ما و بدون هماهنگی رفته باشن (یا حالا به قول یه عده فرار کرده باشن) اما به‌هرحال مهم اینه که رفتن همین دوستان هم خودش دستاورد مدیریتی ما توي چندسال اخیر محسوب میشه. با هم چند نمونه از فرارها رو مرور می‌کنیم:

الف) فرار مغزها:

این نوع فرار از قدیمی‌ترین و اصیل‌ترین فرارهاییه که در کشور ما وجود داره. شما یه نگاه به سازمان‌های مهم و بزرگ جهانی مثل ناسا، گوگل، صنایع خودروسازی، دانشگاه‌های معتبر و… که بندازید، می‌بینيد که ایران رو باید یه‌جورایی پدر فرارمغزهای تاریخ دونست و این خودش کم افتخاری نیست! ما حتی جدیدا تونستیم سبک جدیدی از فرارمغزها رو به اسم خودمون ثبت کنیم به اسم «فرارِ بازگشتِ مغزها» یعنی حتی مغزهایی که قبلا فرار کرده بودن ولی برگشتن تا یکم توی کشور خودشون خدمت کنن رو هم عینهو چکِ بی‌محل برگشت می‌زنیم. به‌خاطر چی؟ مثلا به‌خاطر یه قر کمر ساده‌ای که بدون شک همه ما، حتی اون عزیزان فراری‌دهنده‌ مغزها هم خودشون توی عروسی دخترخاله‌پسرخاله یه نمونه ریزش‌رو اومدن!

ب) فرار خوش‌مغزها:

خوش‌مغزها دقیقا نقطه مقابل مغزها هستن! ما در این زمینه هم حتی میتونیم پدر فرارِ خوش‌مغزها نامیده بشیم. برای اثبات این مورد لازم نیست که به سازمان‌های بزرگ و دانشگاه‌های معتبر نگاه کنید، فقط کافیه یه سر بزنید به اینستاگرام و پیج‌های بالای 500‌کا فالوئر رو نگاه کنید!

ج) فرار ارزها

این مورد از جدیدترین فناوری‌های عرصه فرار در کشوره! به این صورت که یهو یه عده تصمیم میگیرن کلی دلار و یورو از کشور خارج کنن و نتیجه‌اش میشه اینکه بازار ارز یهو دچار التهابی به مراتب شدیدتر از التهاب گلو بر اثر آنفلوآنزای مرغی میشه!

د) فرار هرزها

این مورد هم قدمتی به سن و سال همون فرارمغزها داره. فرار هرزها یا همون «گریختن مفسدان اقتصادی» یا «پیدا نشدن مجرمان» در کشور ما به هیچ‌وجه پدیده‌ جدیدی نیست و همه باهاش آشنا هستیم. فقط تا امروز کسی براش اسم نذاشته بود که اونم من زحمتش رو کشیدم!

احمدرضا كاظمي – روزنامه قانون