X

خشم جمهوری اسلامی از تازه ترین گزارش وزارت خارجه آمریکا در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران

یک روز پس از انتشار گزارش تازه وزارت خارجه آمریکا در مورد وضعیت حقوق بشر در کشورهای جهان، بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، به آن واکنش نشان داد و گفت که «گزارش حقوق بشری وزارت خارجه آمریکا مغرضانه، سیاسی و مردود است».

وزارت خارجه ایالات متحده روز جمعه ۳۱ فروردین با انتشار گزارشی، دولت‌های چین، روسیه، ایران و کره شمالی را دولت‌هایی توصیف کرد که حقوق بشر شهروندان خود را «به‌طور روزمره» پایمال می‌کنند و به این خاطر دولت‌هایی «از نظر اخلاقی قابل نکوهش» هستند.

جان سالیوان، سرپرست وزارت خارجه ایالات متحده، روز جمعه گزارش وزارتخانه خود در خصوص وضعیت جهانی حقوق بشر در سال ۲۰۱۷ را ارائه کرد و در مقدمه‌ای که بر این گزارش نوشته، به این چهار کشور اشاره کرده‌ است.

آقای سالیوان در این مقدمه نوشته‌است که «دولت‌های چین، روسیه، ایران و کره شمالی حقوق بشر کسانی را که در داخل مرزهای آنها زندگی می‌کنند به‌طور روزانه نقض می‌کنند و در نتیجه عامل بی‌ثباتی به‌شمار می‌آیند».

به گزارش خبرگزاری ایرنا، بهرام قاسمی این گزارش را متهم کرد که «تصویری تحریف شده و غیر واقعی از شرایط جمهوری اسلامی ایران ارائه می‌کند» و در مقابل، ایالات متحده را متهم به نقض حقوق بشر کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت: «بهتر است دولت آمریکا به جای مداخله در امور داخلی سایر کشورها و قضاوت در مورد وضعیت حقوق بشر در جهان، هرچه سریع‌تر اقدامات لازم را برای حمایت از حقوق بشر در داخل ایالات متحده به عمل آورده و نسبت به نقض گسترده حقوق بشر از سوی هم‌پیمانان خارجی‌اش واکنش نشان دهد».

جمهوری اسلامی ایران همواره در گزارش‌های مختلف حقوق بشری سازمان ملل و نهادهای بین‌المللی در جایگاه‌های بسیار پایینی قرار می‌گیرد اما مقام‌های ایرانی این گزارش‌ها را «مغرضانه» توصیف کرده و با آنها مخالفت می‌کنند.

«عوامل بی‌ثباتی»

جان سالیوان در مقدمه خود بر گزارش امسال حقوق بشری وزارت خارجه ایالات متحده به این نکته اشاره دارد که «حکومت‌داری فاسد و ضعیف» برخی کشورها ثبات جهانی و منافع آمریکا را تهدید می‌کند.

این گزارش بر پایه اسناد گردآمده از وضعیت حقوق بشر در نزدیک به ۲۰۰ کشور و قلمروی سیاسی تنظیم شده‌است اما در مقدمه آن جان سالیوان چین، روسیه، ایران و کره شمالی را جداگانه نام برده و آنها را «عوامل بی‌ثباتی» لقب داده‌است.

سرپرست وزارت خارجه ایالات متحده در ادامه تصریح کرده‌است کشورهایی مانند این چهار کشور که «آزادی بیان و آزادی تجمع مسالمت‌آمیز را محدود می‌کنند، در برابر گروه‌های مذهبی، قومی و دیگر اقلیت‌ها خشونت به خرج داده یا اجازه اعمال خشونت علیه این گروه‌ها را می‌دهند، و عزت نفس انسان‌ها را خدشه‌دار می‌کنند، از نظر اخلاقی قابل نکوهش هستند و منافع ما را نیز زیر پا می‌گذارند».

آقای سالیوان در ادامه گفت که ایالات متحده به دنبال الگو بخشیدن به دیگر کشورها در زمینه حکومت‌داری عادلانه و مؤثر بر اساس حکومت قانون و احترام به حقوق بشر است.

روز جمعه، مایکل کوزاک، سفیر اداره دمکراسی، حقوق بشر و نیروی کار وزارت خارجه آمریکا نیز نشستی خبری داشت که خبرنگاران از او در مورد دلیل نام بردن از چین، روسیه، ایران و کره شمالی به عنوان «عوامل بی‌ثباتی»‌ توضیح خواستند.

وی در این زمینه توضیح داد که کشورهایی مانند این چهار کشور به خاطر سرکوب شهروندان خود باعث ایجاد جریان پناهجویان و بحران انسانی می‌شوند که این نمونه‌ای از بی‌ثباتی است.

او در این نشست خبری در مورد اتهام نقض آزادی بیان در دولت دونالد ترامپ و مقایسه آن با برخی کشورهای دیگر نیز توضیح داده و گفت: «این‌که رهبران سیاسی کشورها بگویند که برخی اخبار دقیق نیست یا حتی برخی اتهام‌ها را به طرز شدیداللحنی تکذیب کنند تفاوت دارد با این که رهبر سیاسی از قدرت دولت استفاده کرده و از ادامه کار روزنامه‌نگاران جلوگیری کند»و

اشارات دیگر در گزارش حقوق بشری ۲۰۱۷

جان سالیوان در بخش دیگری از مقدمه خود بر گزارش وضعیت جهانی حقوق بشر در سال ۲۰۱۷ به «وضعیت بد» حقوق بشر در کشورهای سوریه، میانمار، ترکیه و ونزوئلا اشاره کرده اما نوشته‌است که در سال گذشته وضعیت حقوق بشر در ازبکستان، لیبریا و مکزیک بهبود یافته است.

آقای سالیوان در پایان بار دیگر از روسیه خواست تا به اشغال شبه جزیره کریمه پایان داده و به وضعیت نقض حقوق بشر توسط نیروهای مورد حمایت خود در شرق اوکراین و همچنین در جمهوری چچن پایان ببخشد.

سالیوان گفت که دولت روسیه همچنان مخالفان خود و جامعه مدنی آن کشور را سرکوب می‌کند و در عین حال به همسایگان خود حمله کرده و سعی در تضعیف حاکمیت دولت‌ها در کشورهای غربی دارد.

برشمردن موضوعات حقوق بشری در کره شمالی بخشی دیگر از این گزارش و اظهارات جان سالیوان را تشکیل می‌دهد.

منابع :

رادیو فردا 

گزارش وب‌سایت وزارت خارجه آمریکا

 نشست‌های خبری این وزارتخانه