چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » اسرائیل جزئیات برنامه نیروی هوایی سپاه پاسداران ایران در سوریه را فاش کرد

اسرائیل جزئیات برنامه نیروی هوایی سپاه پاسداران ایران در سوریه را فاش کرد

 اسرائیل روز سه شنبه جزئیات آنچه را که «اعزام نیروی هوایی ایران به سوریه» خوانده است، از جمله هواپیماهای غیرنظامی که مظنون به اتقال سلاح به سوریه هستند، فاش کرد.

به گزارش صدای آمریکا به نقل از خبرگزاری رویترز، رسانه‌های اسرائیل تصاویر ماهواره‌ای و نقشه پنج پایگاه هوایی در سوریه را منتشر کرده‌اند، که ادعا شده میزبان پهپادها و هواپیماهای باری ایران هستند.

رسانه‌های اسرائیل همچنین اسامی سه افسر ارشد سپاه پاسداران ایران را – که مظنون به فرماندهی پروژهای مرتبط با این پایگاه‌ها، از جمله واحدهای موشکی، هستند – فاش کردند.

به نوشته رویترز، گزارش شده منبع این اطلاعات ارتش اسرائیل است و انتشار آن هشداری است به ایران که در صورت بالا گرفتن تنش‌های دو طرف، هدف حمله قرار خواهند گرفت.

با این حال سخنگوی ارتش اسرائیل از اظهار نظر در این زمینه خودداری کرده است.

ایران، به همراه روسیه، در جنگ داخلی هفت ساله سوریه از دولت بشار اسد حمایت کرده است و اسرائیل از گسترش نفوذ تهران در آن کشور و در امتداد مرزهای خود نگران است.

تهران اسرائیل را پشت حمله نهم آوریل به پایگاه هوایی تی‌فور (T-4) در سوریه، که منجر به کشته شدن هفت عضو سپاه پاسداران شد می‌داند، و گفته آن را بی‌پاسخ نخواهد گذاشت.

پیشنهاد عربستان برای اعزام نیرو به سوریه

از سوی دیگر، ریاض – که آن هم از گسترش نفوذ رقیب سنتی خود ابراز نگرانی کرده و روابطش با تهران به شدت سرد شده – برای اعزام نیرو به سوریه اعلام آمادگی کرده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز سه‌شنبه از قول عادل الجبیر وزیر خارجه سعودی نوشت، ریاض در حال رایزنی با دولت پرزیدنت ترامپ برای اعزام نیروی نظامی به سوریه است.

به گفته الجبیر، این ایده از زمان دولت باراک اوباما رئیس جمهوری پیشین ایالات متحده مطرح بوده و درباره آن با مقام‌های ارشد آمریکایی گفت‌وگو شده، که همچنان ادامه دارد.

وزیر خارجه سعودی همچنین گفت با طرف آمریکایی این پیشنهاد را هم در میان گذاشته که می‌توان ائتلافی از نیروهای کشورهای عمدتا سنی را تشکیل داده و به سوریه فرستاد.

عربستان سعودی، به همراه ایالات متحده، از مخالفان بشار اسد حمایت می‌کند.