جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » بین المللی » آمریکا و فرانسه مجموعا 110 موشک به اهدافی در زمین مورد اشغال بشارالاسد و همپیمانانش شلیک کردند. جدا از بمباران جنگنده بمب افکنهای انگلیسی برمواضعی درحمص!

آمریکا و فرانسه مجموعا 110 موشک به اهدافی در زمین مورد اشغال بشارالاسد و همپیمانانش شلیک کردند. جدا از بمباران جنگنده بمب افکنهای انگلیسی برمواضعی درحمص!

آشنایی با تحلیلهای آبکی سایتهای پروپاگانداچی که میکوشند نتایج استراتژیک این حمله صدوده موشکی را تخفیف بدهند؟!

سرویس دفاع و امنیت مشرق، حمله صبح شنبه ائتلاف غربی به سوریه به بهانه حملات شیمیایی در منطقه دوما، در حالی به پایان رسید که با گذشت زمان بیشتری از این حمله و ارائه شدن مستندات متقن و مهمی چون تصاویر ماهواره ای، ابهامات و سوالات بیشتری در خصوص توضیحات مقامات سیاسی و نظامی غربی درباره این حمله به وجود آمده است که مهمترین آن، مربوط به تعداد اهداف تعیین و منهدم شده، تعداد موشک های شلیک شده و میزان موفقیت آنها در هدف قراردادن مراکز مربوطه بوده است؛ مراکزی که با توجه به نحوه ساخت و حفاظت از آنها، مشخص بود که خالی از هرگونه فعالیت و شبیه به یک ماکت بزرگ هستند.

اما بر اساس آنچه وزارت دفاع آمریکا به صورت رسمی اعلام کرده، سه هدف اصلی در جریان این حمله مورد اصابت موشک های کروز قرار گرفته است که شامل دو مجموعه از انبارهای مورد ادعا به عنوان محل نگهداری سلاح های شیمیایی و هدف سوم نیز مجموعا سه ساختمان در نزدیکی دمشق است که به ادعای بدون سند منابع غربی، محل مربوط به تحقیقات و توسعه ساخت سلاح های شیمیایی بوده است.

تصویر ماهواره ای پنتاگون از نقاط مورد هدف قرار گرفته در حمله به سوریه

طرف غربی رسما اعلام کرده که با استفاده از ۱۰۵ تیر موشک کروز هوا، دریا و زیردریایی پرتاب، به سمت سه هدف مختلف در سوریه حمله و تمامی موشک های آنها نیز به هدف برخورد کرده است.

بر این اساس، ۳۰ تیر موشک کروز تاماهاوک از رزم ناوUSS Monterey  و ۷ تیر موشک کروز تاماهاوک از ناوشکن USS Laboon (این دو شناور در دریای سرخ حضور داشتند) و ۲۳ تیر موشک کروز تاماهاوک از ناوشکن USS Higgins که در خلیج فارس حضور داشت به سمت سوریه شلیک شده است .زیردریایی تهاجمی اتمی USS John Warner  نیز ۶ موشک کروز تاماهاوک و ناومحافظ فرانسوی Aquitaine نیز ۳ تیر موشک کروز حمله به اهداف زمینی MdCN را از شرق مدیترانه به سمت سوریه شلیک کردند. برد موشک های تاماهاوک در حدود ۲ هزار کیلومتر و برد موشک MdCN در حدود ۱۰۰۰ کیلومتر است.

در همین زمینه بخوانید:

آبروریزی کروزهای آمریکایی در مقابل ساختمان‌های خالی و پدافند قوی/ نسخه یواشکی «بیل کلینتون» برای ترامپ چه بود؟ +عکس

دو فروند بمب افکن استراتژیک B-۱B هم در مجموع ۱۹ تیر موشک کروز هوا پرتاب JASSM-ER را به سمت سوریه پرتاب کردند که برد این موشک در حدود ۱۰۰۰ کیلومتر است. انگلیسی ها با ۴ فروند جنگنده تورنادو ۸ تیر موشک کروز هوا پرتاب استورم شادو storm shadow را به سمت سوریه شلیک کردند. تعداد نامشخصی از جنگنده های تایفون انگلیسی نیز به عنوان اسکورت همراه تورنادوها بودند.

تاسیسات تحقیقاتی برزه قبل از حمله – که با رنگ مشکی مشخص شده است (مجموعا ۳ ساختمان)
**همان تاسیسات بعد از حمله موشکی ، تخریب و با رنگ قرمز مشخص شده است**

فرانسوی ها نیز با ترکیب جنگنده های میراژ ۲۰۰۰ و رافال به سوریه حمله کردند و ۹ تیر موشک کروز هوا پرتاب SCALP  را به سمت سوریه شلیک کردند که برد موشک های اسکالپ و استورم شادو در حدود ۵۵۰ الی ۶۰۰ کیلومتر است.

اگرچه تصاویر ماهواره ای، حمله به این مراکز خالی از سکنه نظامی و بدون هرگونه فعالیت خاص و نابودی این مجموعه از ۳ هدف را تایید می کند ولی همین تصاویر منتشره توسط رسانه های غربی که با هدف تایید قدرت و دقت موشک های این ۳ کشور متجاوز منتشر شده، سوالات دیگری را ایجاد می کند که بررسی آن، قطعا به شناخت بهتر از تاکتیک عملیات روانی آمریکا کمک خواهد کرد.

تصویر بالایی منتصب به انبار تسلیحات شیمیایی در اطراف حمص و تصویر پایین مربوط به همان منطقه بعد از حمله موشکی

با توجه به تصاویری که از قبل از این اهداف منتشر شده مشخص است که این اهداف نه جزو مراکز حفاظت شده بوده و نه در زیر زمین قرار داشتند. پس اصولا دلیل شلیک ۱۰۵ تیر موشک کروز به سمت این اهداف چه می تواند باشد؟ آیا آمریکایی ها درباره تعداد موشک های شلیک شده توسط ائتلاف خود حقیقت را گفته اند؟

مشخصا از لحاظ نظامی و در شکلی استاندارد، برای این تعداد اهداف با چنین ویژگی های حفاظتی، این حجم از موشک لازم نبوده است. پس داستان شلیک ۱۰۵ موشک چیست؟

تصویر مربوط به قبل و بعد از حمله به یک انبار ذخیره مواد شیمیایی دیگر در استان حمص

با توضیحات ارائه شده توسط رسانه ها و مسئولان غربی، اتفاق رخ داده در حمله به سوریه، از ۲ حالت خارج نیست:

یا اینکه آمریکا (که حداقل ۸۸ فروند از موشک های شلیک شده متعلق به آنهاست) درباره تعداد موشک های کروز شلیک شده به سمت اهداف خود داستان سرایی و میزان آنرا بیش از حد شلیک شده اعلام کرده اند یا این که اهداف بسیار بیشتری مورد حمله قرار گرفته است که این حملات با شکست رو به رو شده اند.

همچنین شنبه شب و در کمتر از ۲۴ ساعت از این حمله، در کنفرانس خبری در پنتاگون تصاویر مربوط به نقاط مورد حمله قرار گرفته توسط آمریکا و متحدانش منتشر و در عین حال اعلام شد که تمام ۱۰۵ تیر موشک کروز شلیک شده نیز با موفقیت به هدف برخورد کرده و هدف ها نیز صرفا همین نقاط مشخص شده در تصاویر بوده است.

**حمله به الشعیرات کلید فهم ماجرا

سال گذشته و باز هم به بهانه یک حمله شیمیایی، آمریکا به تنهایی و با شلیک ۵۹ تیر موشک کروز تاماهاوک، به پایگاه هوایی الشعیرات نیروی هوایی سوریه حمله کرد. بعد از این حمله تصاویر ماهواره ای مربوط به این حمله نیز منتشر شده و محل برخورد عمده موشکها مشخص شد. حال چگونه است که برای هدف قرار دادن ده ها هدف در آن پایگاه؛ از آشیانه های مستحکم گرفته تا مواضع پدافندی و انبارهای نگهداری سوخت و مهمات و محل های تعمیر و نگهداری هواپیما، صرفا ۵۹ تیر موشک کروز شلیک شده اما برای مورد اصابت قرار دادن تنها سه مجموعه هدف که در نهایت و در روی هم شامل ۹ ساختمان بوده اند ۱۰۵ تیر موشک کروز شلیک شده است؟

تصویر مربوط به بعد از حمله موشکی به پایگاه هوایی الشعیرات در سال ۲۰۱۷

با این ۲ فرض فوق، هیچ بعید نیست آمریکا در راهبرد جدید سیاسی و نظامی خود که مبتنی بر تفکرات تجاری و “بترسان و بدوش” دونالد ترامپ است، ضمن دروغ گویی درباره آمار موشک های شلیک شده خود، تلاش کرده اسپانسرهای عربی و شاید غربی خود را راضی نگه دارد و با بالابردن آمار موشک های شلیک شده بدون آنکه واقعا این تعداد موشک را به سمت سوریه روانه کرده باشد، هزینه های حمله را به صورت چند برابر، تامین کند.

احتمال دیگر نیز این می تواند باشد که اهداف دیگری نیز در این حمله وجود داشته که موشک های مورد نظر به دلیل مختلف از جمله جنگال یا اصابت مستقیم از سوی پدافند سوریه، به هدف نرسیده و سرنگون شده اند و مقامات غربی ترجیح می دهند جزییات آنرا به دلیل تاثیرات روانی، سیاسی و نظامی آن، آشکار نکنند.