پنجشنبه , ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » حقوق بشر » تازه ترین گزارش انجمن جهانی پاسداشت حقوق بشر در مورد وضعیت دراویش گنابادی بازداشتی و محمدیاور ثلاث 

تازه ترین گزارش انجمن جهانی پاسداشت حقوق بشر در مورد وضعیت دراویش گنابادی بازداشتی و محمدیاور ثلاث 

 گزارش انجمن جهانی پاسداشت حقوق بشر

« یاور و یاران در بند را آزاد کنید »

عصر روز چهارشنبه ۲۲ فروردین – غلامحسین اسماعیلی، رئیس کل دادگستری استان تهران به خبرگزاری میزان وابسته به قوه قضائیه گفت :«پرونده محمد ثلاث راننده اتوبوسی که مظنون به قتل سه مامور پلیس در خیابان پاسداران تهران است، به دیوان عالی کشور ارجاع شده است

به گزارش شبتاب ، این مقام قضایی مدعی می شد «پرونده آقای ثلاث پس از حکم دادگاه اولیه مورد تجدیدنظر خواهی هم قرار گرفته است.»

رئیس کل دادگستری استان تهران گفته “با توجه به اهمیت موضوع هماهنگی لازم با دیوان بعمل آمده تا انشاالله به صورت ویژه در اولین فرصت رسیدگی بعمل آید”.

درویش محمدیاور ثلاث در هر سه دادگاه بدون حضور وکیل تعیینی تمامی اتهامات انتسابی را اکیداً رد کرد.

مسئولان قضایی کشور با اینحال در تلاشند تا با استناد به مستندات بی پایه و اساس بدون حضور شاهدان عینی ماجرا تنها با اتکا به چند شاخه درخت و تعدادی قمه و باتوم ضبط شده از گروه ضربت یگان ویژه که در شب هجوم به تجمع کنندگان در اختیار نیروهای یگان ویژه قرار داشت ، آقای ثلاث را به زیر گرفتن سه تن از مأموران نیروی انتظامی متهم کنند.

مشخص نیست که بالاخره ، آلت قتاله در ماجرای زیر گرفتن مأموران، «اتوبوس» بوده یا «چند شاخه درخت»؟!

بهرحال مستندات بی پایه و اساس ، در هر سه دادگاه آقای ثلاث بر ابهامات و شائبه ها در این پرونده دامن می زند.امری که رئیس کل دادگستری از آن با عباراتی نظیر «با توجه به اهمیت موضوع» و «بصورت ویژه» نام می برد.

حکم قاضی محمدی کشکولی در پرونده مربوط به آقای ثلاث بر پایه فشارها و جنگ روانی  ناشی از فحاشی ها و تهمت پراکنی ائمه جمعه و جماعات در تریبون های نماز جمعه علیه دراویش گنابادی است که از این تریبونها بیشترین بهره را برده تا بدین ترتیب قاضی پرونده در صدور حکم« بی طرف» نباشد، حکمی که حتی پیش از برگزاری دادگاه از تریبونهای رسمی کشور در نماز جمعه های سیاسی کشور توسط ائمه جمعه صادر شده بود «اشدّ مجازات یعنی اعدام» ؛ بدین منوال حکم صادره را می توان دستوری تحت فشار نهادهای فراقانونی علیه مظنون دانست.

از سوی دیگر آقای ثلاث تا به امروز از وکیل تعیینی برخوردار نبوده و جملگی وکلایی که قصد دارند  وکالت ایشان را برعهده بگیرند ، به آنها گفته می شودکه آقای ثلاث خواستار مجازات اعدام است و بدین ترتیب نیاز به وکیل ندارد.

خانواده های جانباختگان ، با تأثیرپذیری و فرافکنی نهادهای ذیربط در یک صحنه سازی ساختگی خواهان قصاص آقای ثلاث شده اند در حالیکه در جرائم مشابه درحالی حکم به قصاص داده می شودکه قتل عمد در کار بوده است، آقای ثلاث بارها در بیدادگاه قضایی اظهار داشته که مقتولین را نمی شناخته و هیچ خرده حساب شخصی و یا تصفیه حساب شخصی در کار نبوده و خانواده هیچیک از مقتولین ادعای آشنایی ایشان با عزیزانشان را نداشته اند.

شاهدان حاضر در دادگاه که از انها با عنوان «شاهدان عینی» نام برده می شود، جملگی به صراحت اعلام کرده اند که هیچیک از نزدیک آقای ثلاث را ندیده و تنها اتوبوس را دیده اند که بسوی آنها آمده است. هیچیک از نیروهای انتظامی بصراحت حاضر نشده اظهار کند که از نزدیک آقای ثلاث را دیده.

نکته قابل توجه دیگر آن است که ، برمبنای ادعای نیروهای انتظامی حاضر در محل جملگی گمان می کردند که اتوبوس مزبور برای اعزام نیرو به منطقه آمده است ، غالبا در چنین مواردی نیروهای حاضر در صحنه در جریان اعزام نیروهای کمکی قرار گرفته و رفت و آمد وسایط نقلیه در محل شدیدا کنترل می شود. به نظر میرسد ، اتوبوس مزبور با توجه به ادعای نیروهای انتظامی که از آنها بعنوان شاهدان عینی نام برده شده است ، اتوبوس متعلق به یگان ویژه بوده است که پیشتر در ویدئویی ثابت کردیم که راننده آن فردی جوان با موهای پرپشت است که بسیار به آقای محمدحسین حدادیان بسیجی مقتول شباهت دارد. بسیجی ای که با ضربات گلوله ساچمه ای وینچستر سلاح مورد استفاده ناجا به قتل رسیده است.

پیشتر دکترسیدمصطفی آزمایش وکیل حقوقدان و اسلامشناس ، در اظهاراتی احکام صادره علیه درویش محمدیاور ثلاث را بی اساس و فاقد وجاهت قانونی داست که هیچیک از قوانین و ضوایط آئین دادرسی در آن منظور نشده است. ایشان ضمن روشنگری افکار عمومی از اولیای دم خواستند که دست آویز صحنه سازی ها نشوند.

مدیرمسئول انجمن جهانی پاسداشت حقوق بشر در پیامی به رهبر جمهوری اسلامی از ایشان خواست تا موضع خود را در برابر شهادت سردار محمد راجی ابراز دارد و در برابر افکار عمومی مردم ایران نسبت به عملکرد خود و عدم دیدارش با خانواده این سردار شهید پاسخگو باشد.

این در حالی است که علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی در اقدامی نمایشی به دیدار خانواده جان باختگان بایرامی و حدادیان رفت. این اقدام وی، به تردید ها جهت پاشیدن بذر تفرقه و نفاق در جامعه و ایجاد دودستگی توسط رهبر نظام دامن می زند.

در همین رابطه : 

پیام دکترآزمایش به اولیای دم حادثه گلستان هفتم 

دکتر سید مصطفی آزمایش؛ “پرسش مردم ایران از آقای علی خامنه ای”

دکترسیدمصطفی آزمایش؛ افشاء توطئه های دشمنان مکتب تصوف وعرفان اسلامی برای ایجاد تفرقه

دکتر سید مصطفی آزمایش؛ حَکَمیت بی حِکمت با سیاست بازان هفت خط

پیام دکتر سید مصطفی آزمایش به حجت الاسلام علی یونسی 

حصر خانگی دکتر نورعلی تابنده و بازداشت تجمع کنندگان همراه با هتک حرمت و ضرب و شتم 

در پی حوادث ناگوار خیابان گلستان هفتم پاسداران در تهران در شب ٣۰ بهمن ۹۶ ، نیروهای نظامی – انتظامی – امنیتی با هجوم و یورشی ناجوانمردانه به دراویش و هموطنانی که برای حمایت از دراویش در محل گلستان هفتم حضور بهم رسانده بودند و در حالیکه تجمع کنندگان در حال متفرق شدن از حوالی محل سکونت قطب سلسله طریقت نعمت اللهی سلطانعلیشاهی گنابادی-دکتر نورعلی تابنده – بودند ، حمله ور شده و تعداد بیشماری را پس از فحاشی و ضرب و شتم ، بازداشت کردند.

هم اکنون بیش از ۵۰ روز است که قطب طریقت نعمت اللهی گنابادی در حصر خانگی بسر می برند.

در آخرین گزارشها از شمار بازداشتی ها تعداد آنها به ۸۰۰ تن می رسد.

گفته می شود که بازداشتی های شب واقعه گلستان هفتم در شرایط بسیار وخیم و نامناسبی نگهداری می شوند، از جمله گفته می شود که از تعدادی از آنها در مستراح و سرویس های بهداشتی نگهداری می شود.

برای هیچیک از بازداشت شدگان پرونده قضایی و حقوقی تشکیل نشده است. هیچیک از بازداشت شدگان از حق داشتن وکیل برخودار نبوده و شماری از آنها که به تشخیص نیروهای امنیتی – اطلاعاتی بیگناه تشخیص داده شده اند ، پس از آنکه بشدت مورد ضرب و شتم و فحاشی و ناسزا قرار گرفته اند بزور سبیلهایشان را تراشیده اند.

نزدیک به ۱۲ تن از بانوان درویش در زندان قرچک ورامین در شرایط بسیار بدی بسر می برند و اطلاعی از آنها در دست نیست.

تعداد ۵ تن از دراویش بازداشتی در اداره آگاهی شاپور واقع در خیابان وحدت اسلامی – شاپور سابق – نگهداری می شوند؛ همان بازداشتگاهی که سردار شهید محمد راجی در آنها به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

این بازداشتگاه یکی از خوفناکترین شکنجه گاههای استالینیستی جمهوری اسلامی بشمار می رود.جایی که گفته می شود شاید به اندازه کهریزک مشهور نشده باشد اما به نوعی سرچشمۀ اصلی شکنجه گاه هاست.

دیگر بازداشتی ها به ترتیب در بازداشتگاههای تیپ ۲ ، ٣ و ۴ نگهداری می شوند : گفته می شود تعداد دراویش گنابادی بازداشتی در بازداشتگاههای تیپ  ۲ ، ۶٣ تن می باشند؛ دراویش بازداشتی بازداشتگاه تیپ ٣ ، تعدادشان به ۱٣۰ نفر می رسد و ۱۵۶ زندانی در بازداشتگاه تیپ ۴ نگهداری می شوند.

اقدامات جهانی 

تاکنون گزارش های تکمیلی همراه با اسناد و مدارک قابل استنادی توسط وکلا و حقوقدانان انجمن جهانی پاسداشت حقوق بشر به نهادها و سازمانهای حقوق بشر بین الملل ارسال گردیده است. در آخرین این گزارشها ، دو آکسیون اضطراری از سوی سازمان عفو بین الملل صادر کردید، نماینده حقوق بشر آلمان و سخنگوی وزارت خارجه آمریکا سرکوب دراویش گنابادی در ایران را بشدت محکوم کردند. پارلمان اروپا ، ضمن جمع آوری گزارشات تکمیلی از فعالان و مدافعان حقوق بشر انجمن جهانی پاسداشت بشر با دراویش در بند ابراز همدردی کردند و ناخرسندی خود را از بازداشت و سرکوب تنوعهای عقیدتی – قومی در ایران بویژه دراویش گنابادی ابراز داشتند. نمایندگان این نهاد حقوق بشر گزارش سرکوب دراویش را به نمایندگان سازمان ملل ارسال داشته اند. تجمعات اعتراضی بمنظور همدردی با دراویش در بند توسط انجمن جهانی پاسداشت حقوق بشر برگزار گردیده و ادامه خواهد داشت.

لازم بیادآوری است ، علی رغم فشارهای نهادهای امنیتی که به صدور بیانیه های ساختگی از سوی قطب طریقت گنابادی انجامید ، اکنون مراسم هفتگی عبادی دراویش گنابادی بصورت دوره ای از منازل شخصی پیروان این طریقت صوفیانه در اقصی نقاط ایران و جهان برگزار می شود.

اخبار تکمیلی در مورد دراویش بازداشتی متعاقبا توسط خبرگزاری شبتاب منعکس می گردد. با ما همراه بمانید.

بیشتر بخوانیم : 

ارائه گزارش ماهانه «نقض مستمر و گسترده حقوق بشر در ایران» به نمایندگان پارلمان اروپا – فروردین ۱۳۹۷

ارائه گزارش سرکوب و وضعیت وخیم دراویش گنابادی به نمایندگان پارلمان اروپا، توسط تیم وکلای «انجمن جهانی پاسداشت حقوق بشر»

برگزاری کنفرانس خبری «انجمن جهانی پاسداشت حقوق بشر»در اتحادیه اروپا در مورد تشریح اتهامات سراسر کذب آقای محمد ثلاث