سه شنبه , ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
صفحه اول » تحلیلی » نقش جمهوری اسلامی در سوریه؛ دو دیدگاه کاملا متفاوت از دو دیپلمات جمهوری اسلامی

نقش جمهوری اسلامی در سوریه؛ دو دیدگاه کاملا متفاوت از دو دیپلمات جمهوری اسلامی

ولایتی: ایران در سوریه حرف اول را می‌زند

رئیس جمهور آمریکا رضایت داده که نیروهای نظامی این کشور فعلاً از سوریه خارج نشوند. اما در همان حال مقرر کرده که مأموریت نظامیان آمریکایی نباید از مبارزه با بقایای داعش فراتر رود. علی اکبر ولایتی، مشاور رهبر جمهوری اسلامی در امور بین‌الملل می‌گوید خروج نیروهای نظامی آمریکا از سوریه یا ماندن آن‌ها در این کشور در اختیار دونالد ترامپ نیست.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) علی اکبر ولایتی، مشاور رهبر جمهوری اسلامی در امور بین‌الملل پنجشنبه ۱۶ فروردین در حاشیه افتتاح سیزدهمین دوره مسابقات بین‌المللی ربوکاپ آزاد ایران درباره سخنان ترامپ پیرامون حضور نظامی آمریکا در سوریه گفته است:

«اینکه این نیروها در کشور سوریه بمانند و یا خارج شوند در اختیار این کشور نیست. امروز همه بر این باور هستند که خط مقاومت در ایران، لبنان و سوریه حرف اول را در منطقه می‌زند و هیچ کشوری اجازه دخالت در امور داخلی [سوریه] را نخواهد داشت.»

واشنگتن‌پست گزارش داده بود که ظاهراً مقامات ارشد وزارت دفاع آمریکا با تصمیم ترامپ درباره محدود کردن مأموریت نیروهای نظامی آمریکا در سوریه صرفاً برای مبارزه با داعش و نه فراتر از آن موافق نیستند. آن‌ها می‌گویند نیروهای نظامی آمریکا در سوریه هم می‌بایست با بقایای داعش بجنگند و هم اینکه مانع شوند از گسترش نفوذ ایران و روسیه در خاک سوریه به عنوان اهرم فشاری در مذاکرات آتی صلح که قرار است زیر نظر سازمان ملل و در موازات با مذاکرات صلح آستانه ادامه یابد.

 

“کارت‌های بازی ایران در سوریه محدود است”

افشار سلیمانی، استاد دانشگاه و سفیر پیشین ایران در آذربایجان، در گفتگو با دویچه‌وله تأکید می‌کند که اگر ایران می‌خواهد منافع خود را در سوریه حفظ کند باید زمین بازی خود را گسترش دهد و روابط دیپلماتیک بهتری با سایر کشورهای تأثیرگذار در منطقه داشته باشد.

ایران، ترکیه و روسیه می‌گویند بحران سوریه نیازمند راه‌حلی سیاسی است. روسای جمهور این سه کشور پس از نشست آنکارا برای بررسی “تحولات سوریه و یافتن‌ راه‌حلی سیاسی برای پایان هفت سال جنگ داخلی در این کشور” باردیگر بر پایندی خود به حفظ حاکمیت، استقلال، اتحاد و تمامیت ارضی سوریه تأکید کردند. ایران، ترکیه و روسیه اما منافع متضادی در سوریه دارند.

افشار سلیمانی، استاد دانشگاه سفیر پیشین ایران در آذربایجان در گفتگو با دویچه‌وله تأکید می‌‌کند که اگر ایران می‌خواهد منافع خود را در سوریه حفظ کند باید زمین بازی خود را گسترش دهد و روابط دیپلماتیک بهتری با سایر کشورهای تأثیر گذار در منطقه داشته باشد.

او معتقد است ترکیه در مقایسه با ایران دیپلماسی موفق‌تری دارد و علاوه بر روسیه و ایران با کشورهای عرب منطقه و اسرائیل هم در صورت نیاز همکاری استراتژیک دارد. افشار سلیمانی معتقد است همکاری ایران، ترکیه و روسیه برای پایان بحران سوریه موقت است و این سه کشور به دلیل اهداف متضادی که در سوریه دنبال می‌کنند نمی‌توانند صلح و ثبات را به سوریه بازگردانند.

کاخ سفید: آمریکا در سوریه می‌ماند

رئیس جمهور آمریکا رضایت داد که نیروهای نظامی این کشور فعلاً از سوریه خارج نشوند. اما در همان حال مقرر کرد که مأموریت نظامیان آمریکایی نباید از مبارزه با بقایای داعش فراتر رود. فرماندهان ارتش آمریکا اما خواهان مشارکت در بازسازی سوریه برای مقابله با گسترش نفوذ ایران و روسیه در این کشورند.

کاخ سفید چهارشنبه ۴ آوریل/ ۱۵ فروردین با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده است که حضور نظامی آمریکا در سوریه به پایان می‌رسد. در همان حال کاخ سفید یادآوری کرده که ایالات متحده آمریکا و متحدانش نسبت به انهدام کامل بقایای گروه دولت اسلامی (داعش) در سوریه متعهدند:

«ما همچنان با متحدان و دوستانمان درباره برنامه‌های آینده [آمریکا در سوریه] در گفت‌وگو می‌مانیم و از کشورهای منطقه و همچنین از سازمان ملل انتطار داریم که برای صلح در سوریه بکوشند و کاری کنند که گروه دولت اسلامی دیگر سر برنیاورد.»

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در نشست خبری مشترک با سران کشورهای بالتیک که غروب سه‌شنبه ۳ آوریل برگزار شد گفته بود:

«تا جایی که به سوریه ربط دارد، مأموریت اصلی ما، از بین بردن گروه داعش بود. ما این مأموریت را انجام داده‌ایم و در هماهنگی با طرف‌های دیگر در منطقه، خیلی زود [درباره خروج از سوریه] تصمیم‌ می‌گیریم.»

ترامپ شامگاه گذشته از فرماندهان ارتش آمریکا خواسته بود طرحی برای خروج نیروهای آمریکایی از سوریه آماده کنند و در همان حال تاریخ قطعی خروج این نیروها را مشخص نکرده بود.

رئیس جمهور آمریکا اما بعد از گفت‌وگو و رایزنی با اعضای کمیته امنیت ملی کاخ سفید با حضور نیروهای نظامی آمریکا برای آموزش نیروهای محلی با هدف تأمین ثبات و امنیت مناطقی که از کنترل داعش خارج شده موافقت کرد. در همان حال ترامپ تأکید کرد که حضور نیروهای نظامی آمریکا در سوریه موقتی‌ست و مأموریت نظامیان آمریکایی مستقر در سوریه نباید فراتر از مبارزه با داعش باشد. ترامپ همچنین خواهان مشارکت کشورهای ثروتمند منطقه در تأمین امنیت این مناطق در سوریه شد.

واشنگتن‌پست گزارش داده که ظاهراً مقامات ارشد وزارت دفاع آمریکا با تصمیم ترامپ موافق نیستند. آن‌ها می‌گویند نیروهای نظامی آمریکا در سوریه هم می‌بایست با بقایای داعش بجنگند و هم اینکه مانع شوند از گسترش نفوذ ایران و روسیه در خاک سوریه به عنوان اهرم فشاری در مذاکرات آتی صلح که قرار است زیر نظر سازمان ملل و در موازات با مذاکرات صلح آستانه ادامه یابد.

ژنرال جوزف ووتل مسئول «ستاد فرماندهی مرکزی» ارتش آمریکا روز گذشته در سخنانی در واشنگتن اعلام کرد که ارتش آمریکا در سوریه در مبارزه با داعش به پیشرفت‌های خوبی دست یافته، اما می‌بایست در بازسازی سوریه و در همکاری با نهادهای دیپلماتیک و غیر نظامی آمریکا مشارکت داشته باشد.

دن کوتس، رئیس اطلاعات ملی آمریکا چهارشنبه ۴ آوریل/ ۱۵ فروردین در جمع خبرنگاران در واشنگتن گفته است که او نمی‌تواند احتمال قدرت گرفتن مجدد گروه دولت اسلامی (داعش) در سوریه در آینده نزدیک را ارزیابی کند.

در همان حال گروه دولت اسلامی (داعش) برای نخستین بار بعد از سقوط «خلافت اسلامی» در موصل با ابوبکر بغدادی، خلیفه خودخوانده تجدید بیعت کرد.

در حال حاضر بقایای داعش در لیبی و در ابوکمال سوریه همجنان فعالیت می‌کنند.

ایالات متحده آمریکا با عربستان سعودی و امارات متحده عربی ائتلاف ضد داعش تشکیل داده است. اما به سبب جنگ یمن، مشارکت عربستان و امارات در این ائتلاف کاهش یافته.

رئیس جمهور آمریکا دسامبر ۲۰۱۷ در یک گفت‌وگوی تلفنی با پادشاه عربستان از ملک سلمان خواسته بود که برای ایجاد ثبات در سوریه ۴ میلیارد دلار بپردازد.

ترامپ پنج روز قبل در سخنانی که در شهر ریجفلد در ایالت آیداهو ایراد کرد گفته بود دخالت نظامی آمریکا در خاورمیانه تاکنون ۷ هزار میلیارد دلار برای آمریکا هزینه داشته اما چیزی عاید این کشور نکرده است.