پنجشنبه , ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » محرومیت و محدودیت های عدیده علیه شهروندان در نواحی جنوبی کشور

محرومیت و محدودیت های عدیده علیه شهروندان در نواحی جنوبی کشور

در حالیکه شواهد غیرقابل انکار علمی و پزشکی از تأثیر موسیقی در درمان امراض و بیماریها حکایت دارد ، امام جمعه برازجان در واکنش به حواشی برگزاری کنسرت در شهر کلمه در استان بوشهر  مدعی شد : «در احادیث ضررهای متعددی برای موسیقی ذکر شده است که از مهم‌ترین آنها جنون، کوتاهی عمر، ضعف اعصاب، بیماری فشار خون، افسردگی و خمودگی، عامل فحشا و جنایت، تضعیف و تضییع حس شنوایی، نابینایی، از دست دادن نیروی فکر، بی‌ارادگی، سلب غیرت و….» .

این درحالیکه است که تحقیقات علمی پزشکان و پرسنل مراکز درمانی را به این امر رهنمون می شود که در اتاق مراقبت از بیماران و حتی در زایشگاهها برای نوزادان تازه متولد شده موسیقی پخش کنند.

حال از اثرات موسیقی بر روح و روان ممیزی می گیریم ، و توجه خوانندگان را به خبری در این باره جلب می نماییم :

واکنش‌ها به اخلال در یک کنسرت موسیقی در استان بوشهر

رادیو فردا نوشت : در حالی که مشاور وزیر کشور ایران از تلاش یک روحانی برای بر هم زدن یک کنسرت در شهر کلمه در استان بوشهر انتقاد کرده، امام جمعه این شهرستان از این اقدام حمایت و نشستی را برای بررسی به گفته او «اهانت» به این روحانی، تشکیل داده است.

روز شنبه ۱۱ فروردین، در جشنواره نوروزی در شهر کلمه مرکز بخش بوشکان در استان بوشهر کنسرت گروه موسیقی لیان برگزار شد.

بر اساس فیلم‌های منتشر شده از این مراسم، یک روحانی با حضور روی سن محل برگزاری کنسرت، ضمن پاره کردن بنر مراسم قصد متوقف کردن کنسرت را داشت که برگزارکنندگان مراسم از اقدام او جلوگیری کردند و حاضران نیز او را «هو» کردند.

در این زمینه به گزارش خبرگزاری ایسنا، روح‌الله جمعه‌ای مشاور وزیر کشور ایران، روز چهارشنبه ۱۵ فروردین بدون اشاره به جزئیات، برهم زدن مراسم‌های قانونی را «اقدامی خلاف قانون و منطق» و «تضییع بارز حق الناس و حقوق شهروندی» خواند.

با این حال وب‌سایت ستاد نماز جمعه برازجان خبر داد که نشست بررسی وقایع بوشکان و کلمه، و «توهین» به امام جماعت آن محل با حضور امام جمعه برازجان و جمعی از روحانیون و بسیجیان در دفتر امام جمعه برگزار شده است.

حسن مصلح، امام جمعه برازجان، همچنین در نشست دیگری گفته است که «در احادیث ضررهای متعددی برای موسیقی ذکر شده است که از مهم‌ترین آنها جنون، کوتاهی عمر، ضعف اعصاب، بیماری فشار خون، افسردگی و خمودگی، عامل فحشا و جنایت، تضعیف و تضییع حس شنوایی، نابینایی، از دست دادن نیروی فکر، بی‌ارادگی، سلب غیرت و….» است.

امام جمعه برازجان پیش از برگزاری این کنسرت نیز خواستار لغو آن شده و گفته بود که «جوانان انقلابی شهرستان اجازه برگزاری چنین مراسمی را نخواهند داد».

در همین حال به گزارش وب‌سایت‌های محلی از جمله «خلیج فارس» هنگام اجرای کنسرت برق شهر کلمه دوبار قطع شد.

محسن شریفیان در مطلبی در اینستاگرام دو بار قطع برق آن هم در حین اجرای گروه لیان را «عمدی» دانسته و ضمن تشکر از شورای شهر و شهرداری کلمه و «شجاعت» فرماندار، خواستار پیگیری قطع برق شد.

این اتفاق واکنش‌هایی را به دنبال داشت و از جمله کیهان کلهر، نوازنده و موسیقی‌دان، نوشت که «این‌بار هنرمندان نباید در مقابل چنین فجایع اسفباری سکوت کنند».

در سال‌های اخیر مخالفت شماری از روحانیان نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی با برگزاری کنسرت‌های موسیقی منجر به لغو ده‌ها برنامه موسیقی در شهرهای مختلف ایران شده است.

لغو کنسرت‌های موسیقی ابتدا از استان خراسان رضوی آغاز شد. احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد که ابتدا تأکید داشت مشهد شهری مذهبی ست و نباید در آن کنسرت موسیقی برگزار شود، بعدتر گفت که اساساً با برگزاری کنسرت در سراسر کشور مخالف است.

روند بر هم خوردن کنسرت‌های موسیقی رفته‌رفته در برخی دیگر از استان‌های ایران نیز تکرار شد و امامان جمعه شماری از شهر‌ها خواستار لغو برگزاری برنامه‌های موسیقی در شهر‌های خود شدند.

در همین رابطه : 

یک فیلم نژادپرستانه و دهان‌کجى به اقلیت‌هاى مظلوم کشور

ادامه تظاهرات شهروندان عرب در خوزستان؛‌ «ده‌ها تن بازداشت شده‌اند»

خبرگزاری هرانا،‌ متعلق به گروهی از فعالان حقوق بشر، نوشت که مناطق عرب‌نشین استان خوزستان و از جمله شهر اهواز شاهد تظاهرات خیابانی شهروندان عرب در چهارشنبه شب بوده است.

این خبرگزاری به نقل از منابع محلی از بازداشت دست‌کم ۱۶۰ تن خبر داده و این در شرایطی است که ‌کمپین حقوق بشر ایران به نقل از یکی از فعالان سیاسی و حقوق بشری نوشت که دست‌کم ۲۰۰ تن در جریان این تظاهرات بازداشت شده‌اند.

هرانا در گزارشی در روز پنجشنبه ۱۶ فروردین، با اشاره به تظاهرات شهروندان عرب در برخی از شهرهای استان خوزستان از روز هشتم فروردین نوشت:‌ «تعداد زیادی زخمی شده یا تحت تعقیب قرار گرفته اند. این خبرگزاری اشاره ای به تعداد مجروحان نکرد».

خبرگزاری فارس چند روز پیش نوشته بود که به جز اهواز، در برخی دیگر از شهرهای استان خوزستان از جمله ماهشهر، آبادان و خرمشهر نیز تجمع‌هایی برگزار شده‌ است.

در این میان، کریم دحیمی، فعال سیاسی و حقوق بشری، روز دوشنبه ۱۵ فروردین، به کمپین حقوق بشر در ایران گفت که در این اعتراض ها،‌ «حدود ۲۰۰ تن بازداشت شده‌اند و به گفته او،‌ تجمع ها در بعضی موارد به خشونت کشیده شده است».

او همچنین گفت که نیروهای انتظامی و اطلاعاتی برای «سرکوب اعتراض‌ها و ایجاد جو امنیتی»، از استان‌های مجاور به خوزستان منتقل شده‌اند.

پیش از این،‌ حسین اشتری، فرمانده نیروی انتظامی، روز ۱۲ فروردین در مصاحبه با خبرگزاری تسنیم، «شایعات» درباره کشته شدن برخی افراد در تظاهرات اعتراضی در برخی از شهرهای خوزستان را رد کرده بود.

بر اساس گزارش ها، دلیل اعتراض‌ها در روزهای اخیر، پخش یک میان‌برنامه در برنامه «کلاه‌قرمزی» در روز دوم فروردین از تلویزیون ایران بوده که در آن، یک کودک قومیت‌های ایران را با چسباندن عروسک‌هایی با لباس این قومیت‌ها بر روی نقشه نشان داده، اما لباس عربی در میان آنها نبوده است.

به نوشته خبرگزاری هرانا، معترضان در روزهای اول خواستار عذرخواهی صدا و سیما شدند ولی «با گذشت چند روز و بی‌پاسخ ماندن این مطالبه، در شعارهای سر داده شده توسط معترضان، مطالبات دیگری نیز مطرح شد».

بر اساس این گزارش، «حق تحصیل به زبان مادری، بیکاری، استخدام‌های غیربومی، حقوق معوقه کارگران، انتقال آب از سرشاخه‌های کارون و توقف روند تخریب محیط زیست» از جمله موضوعاتی بوده‌اند که معترضان در تظاهرات خود به آنها اشاره کرده اند.

از دیگر مطالبات، آنگونه که هرانا اشاره کرده است، «تغییر نگاه امنیتی حاکم بر استان، متوقف شدن روند بازداشت فعالان عرب و تأسیس روزنامه و رسانه‌های مستقل به زبان عربی» بوده‌اند.

در این میان، عباس کعبی، نماینده خوزستان در مجلس خبرگان، خواستار عذرخواهی رسمی این رسانه شده است. تاکنون محمد زارعان، تهیه‌کننده میان برنامه «ببین و بساز»، عذرخواهی کرده است.

در این حال،‌ ابوالحسن حسن‌زاده، امام جمعه موقت اهواز، آنچه اشتباه در تلویزیون خواند را غیرتعمدی توصیف کرد و از مردم خوزستان خواست مراقب آنچه او «فتنه و توطئه‌های دشمن» نامید، باشند.

پیش از این اعتراض‌ها، تجمعاتی نیز در سال‌های اخیر با انگیزه‌های مشابه در استان خوزستان برگزار شده‌ است. از جمله در سال ۸۴ و پس از انتشار نامه‌ای که بر اساس محتویات آن ادعا می‌شد حکومت ایران درصدد است ترکیب جمعیتی استان خوزستان را تغییر دهد، اعتراض‌هایی در این استان رخ داد که چند کشته و صدها مجروح بر جای گذاشت.

این نامه منسوب به محمدعلی ابطحی، مشاور محمد خاتمی، رئیس‌جمهور وقت ایران، بود اما آقای ابطحی و مقام‌های دولت خاتمی چنین نامه‌ای را تکذیب کردند و آن را «جعلی» خواندند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز درباره شیوع بیماری به دلیل کمبود آب هشدار داد

همزمان با هشدار رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز درباره شیوع بیماری به دلیل کمبود آب، خبرگزاری ایسنا از کاهش ۴۰ درصدی بارندگی نسبت به سال گذشته و همچنین کاهش ۲۷ درصدی آب ورودی به سدهای ایران خبر داده است.

ایرج نظری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، روز چهارشنبه در جلسه ستاد مقابله با خشکسالی در استانداری خوزستان گفت که «در اهواز و چند شهرستان دیگر استان خوزستان بیماری هپاتیت آمشاهده شده است ».

او همچنین افزود که شیوع بیماری التور (وبا) که بیشترین زمان شیوع آن ۹ ماه اول سال است، با کاهش آب تشدید می‌شود.

مقام‌های دولت ایران در سال‌های اخیر بارها درباره تبعات کم آبی هشدار داده‌اند اما اقدامات عملی موثری در این مورد انجام نشده است.