پنجشنبه , ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » حقوق بشر » سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه ای این بار خواستار آزادی ۱۱ درویش زن از زندان قرچک شد

سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه ای این بار خواستار آزادی ۱۱ درویش زن از زندان قرچک شد

سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای که روز پنج‌شنبه نهم فروردین منتشر شد از وضعیت دست‌کم ۱۱ درویش زن که در زندان قرچک نگهداری می‌شوند ابراز نگرانی کرد و خواستار آزادی فوری و بی قید وشرط آنها شد.

پیش‌تر گزارش شده بود که در حوادث یکم اسفند در اطراف منزل آقای دکتر نورعلی تابنده، قطب دراویش گنابادی، در خیابان پاسداران تهران بیش از ۷۰ درویش زن بازداشت شدند که ۱۱ تن از آنها به زندان قرچک انتقال یافته‌اند.

بنابر بیانیه عفو بین‌الملل، زنان درویش در زندان قرچک از ابتدای بازداشت دسترسی به وکیل نداشته‌اند و از سوی دیگر در مورد شیما انتصاری که به بیماری آسم مبتلاست و همچنین سایر زندانیانی که هنگام بازداشت و پس از آن دچار جراحاتی شده‌اند تاکنون هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

سازمان عفو بین الملل اسامی ۱۱ بانوی بازداشتی در زندان قرچک را شکوفه یداللهی، سپیده مرادی، مریم فاریسانی، نازیلا نوری، سیما و شیما انتصاری، شهناز کیانی، مریم باراکوهی، الهام احمدی، آویشا جلال‌الدین و صدیقه صفابخت ذکر کرده است.

سازمان عفو بین‌الملل با اشاره به وضعیت غیرانسانی زندان قرچک، که از مرغداری به محل حبس صدها زن تبدیل شده، بازداشت این ۱۱ زن درویش را «خودسرانه» و همراه با «آزار و سوء رفتار» خوانده و خواستار آزادی فوری و بی قید و شرط آنها شده است.