جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » تاریخ دیدار رهبران کره جنوبی و کره شمالی مشخص شد

تاریخ دیدار رهبران کره جنوبی و کره شمالی مشخص شد

روز پنجشنبه، ٩ فروردین (٢٩ مارس)، هیئت‌هایی از مقامات کره جنوبی و کره شمالی در روستای پانمونونجوم، در شمال خط آتش بس دو کره دیدار و در مورد برنامه دیدار رئیس جمهوری کره جنوبی و رهبر کره شمالی و دستور کار آن، مذاکره کردند. در پایان این جلسه اعلام شد که نشست رهبران دو کشور روز ٢٧ ماه آوریل – کمتر از یک ماه دیگر – برگزار خواهد شد.

ریاست هیئت اعزامی کره جنوبی را چو میونگ-گیون، وزیر وحدت دو کره در کابینه این کشور، و ریاست هیئت اعزامی کره شمالی را ری سون-گون برعهده داشتند.

به گزارش بی بی سی،  پیش از آغاز این نشست، رئیس هیئت کره جنوبی با اشاره به وخامت اوضاع در شبه جزیره کره در چند ماه پیش و تحولاتی که پس از سخنرانی سال نو رهبر کره شمالی و تصمیم به اعزام تیم ملی به المپیک زمستانی در کره جنوبی و سپس پیشنهاد ملاقات با رئیسان جمهوری کره جنوبی و آمریکا، گفت که “ظرف هشتاد روز گذشته، وقایعی چشمگیر روی داده که پیش از آن هرگز دیده نشده بود.”

صبح روز پنجشنبه همچنین سخنگوی دفتر رئیس جمهوری کره جنوبی در اشاره به اظهارات اخیر کیم جونگ‌-اون، رهبر کره شمالی در جریان سفر به چین، گفت: “ما از دیدار صدر کمیسیون امور دولتی کره شمالی با شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین استقبال می‌کنیم و معتقدیم که اظهارات صریح صدر کیم جونگ اون در مورد آمادگی برای غیراتمی کردن شبه جزیره کره و شرکت در نشست رهبران کره جنوبی و شمالی و رهبران کره شمالی و ایالات متحده بسیار پرمعناست.”

وی گفت که ملاقات رهبران کره شمالی و چین حاکی از آن است که چین علاقمند به مشارکت در تلاش برای “کمک به کره شمالی برای کنار گذاشتن برنامه‌های هسته‌ای آن کشور است.” سخنگوی رئیس جمهوری کره جنوبی افزود: “به اعتقاد ما، مشارکت چین در گفتگو برای صلح در شبه جزیره کره، که ملاقات رهبران آن کشور و کره شمالی نشانه آن است، می‌تواند به برقراری ثبات در شبه جزیره کره کمک کند.”

کیم جونگ اون روز یکشنبه، ٢٥ مارس، برای آنچه که منابع خبری کره شمالی “دیداری غیر رسمی” توصیف کرده‌اند به پکن، پایتخت چین، رفت و با شی جین‌پینگ، رئیس جمهوری چین ملاقات کرد. خبر سفر رهبر کره شمالی و همسرش به چین تا نزدیک شدن زمان بازگشت آنان در روز چهارشنبه رسما اعلام نشد.

براساس گزارش منابع خبری رسمی، رهبر کره شمالی در سخنانی در پکن، گفت که کشور او آماده “غیر اتمی کردن شبه جزیره کره” است. از آنجا که در شبه جزیره کره، تنها کره شمالی دارای برنامه‌های اتمی است، اظهارات او به آمادگی برای کنار گذاشتن این برنامه‌ها تعبیر شده است.

در پی انتشار خبر سفر رهبر کره شمالی به چین و سخنان او در آن کشور، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، نسبت به حل بحران اتمی کره شمالی ابراز خوش بینی کرد و ضمن ابراز اشتیاق برای ملاقات با کیم جونگ‌اون، گفت که “متاسفانه” تحریم‌های کوبنده علیه کره شمالی فعلا برجا می‌ماند.

کره شمالی به دلیل دنبال کردن برنامه‌های هسته‌ای و موشکی که سازمان ملل خواستار لغو آنها بوده هدف تحریم‌های اقتصادی گسترده بین‌المللی و همچنین تحریم‌های یکجانبه ایالات متحده قرار داشته است. در ماه‌های اخیر، اظهارات تند رهبری کره شمالی و تسریع برنامه‌های موشکی و هسته‌ای آن کشور باعث وضع تحریم‌های شدیدتری شده بود.

خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی در گزارشی به نقل از یک کارشناس امور کره شمالی گفته است که “کره شمالی در حالی به پای میز مذاکره آمده که تحریم‌ها در تمامی اقتصاد آن رسوخ کرده است.” این کارشناس یادآور شده است که مقامات و رسانه‌های کره شمالی همواره اعلام می‌کردند که به عنوان “تنها حکومت مستقل در جهان” هدف تهاجم دایمی آمریکا و امپریالیسم قرار دارند و داشتن تسلیحات پیشرفته اتمی و موشکی را برای دفاع آنان ضروری است.

مقامات و رسانه‌های کره شمالی همچنین تاکید داشتند که تحریم‌های اقتصادی و حتی حمله نظامی نه تنها باعث ضعف و تسلیم رهبر و مردم آن کشور نمی‌شود بلکه عزم آنان برای فداکاری در حفظ حکومتشان را بیشتر می‌کند.

به نوشته یونهاپ، تحریم‌های جدید به رهبری آمریکا نه تنها شرایط اقتصادی مردم عادی را دشوارتر کرده بلکه موقعیت اقتصادی نهادهای حکومتی از جمله نظامیان و دنبال کردن برنامه‌های تسلیحاتی را نیز با موانع جدی مواجه کرده است.

روز پنجشنبه، خبرگزاری رسمی کره شمالی در تفسیری در مورد تحولات اخیر، با تمجید از موضع “صلح‌طلبانه” رهبری این کشور، ضمن اشاره به برنامه ارتش کره جنوبی برای خرید برخی اقلام نظامی پیشرفته، کسانی را که “تجار جنگ” در کره جنوبی خوانده مورد حمله لفظی شدید قرار داده و گفته است که “رویارویی همراه با گفتگو به ویرانی بازگشت ناپذیر منجر می‌شود.”