پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » دور جدید فشارها بر جمهوری اسلامی ایران برای توقف کمک تسلیحاتی به حوثی‌های یمن

دور جدید فشارها بر جمهوری اسلامی ایران برای توقف کمک تسلیحاتی به حوثی‌های یمن

یک روز بعد از حمله موشکی حوثی های یمن به پایتخت عربستان سعودی، فشار بین المللی دوباره علیه جمهوری اسلامی ایران برای حمایت از شورشیان یمن افزایش یافته است.

ائتلاف ۱۳ کشور علیه حوثی های یمن به رهبری عربستان سعودی در یک نشست خبری، قطعاتی از موشک‌های یمنی را به خبرنگاران نشان داد که نام و نشانه هایی از ایران دارد و به گفته ائتلاف ثابت می کند ایران کمک تسلیحاتی به این گروه کرده است.

در اولین واکنش به حمله موشکی روز دوشنبه انصارالله یمن، گروه حامی جمهوری اسلامی ایران به عربستان سعودی، وزارت خارجه آمریکا در بیانیه ای ضمن محکومیت این حمله اعلام کرد حق دفاع عربستان سعودی از مرزهایش را به رسمیت می شناسد.

روز دوشنبه ۶ فروردین، وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا این بیانیه را صادر و با خانواده یک کشته و مجروحان حملات حوثی ها به خاک عربستان همدردی کرد.

این بیانیه پس از آن صادر شد که شورشیان حوثی در یمن، در سالگرد آغاز سومین سال حمله ائتلاف به رهبری عربستان علیه این گروه، دست کم هفت موشک به سمت عربستان شلیک کرد.

«ترک المالکی» سخنگوی ائتلاف به رهبری عربستان در کنفرانس خبری قطعاتی از موشک های حوثی ها را به خبرنگاران نشان داد که به گفته ائتلاف سعودی ثابت می کند از ایران برای این گروه ارسال شده است.

شلیک اخیر چند موشک توسط حوثی‌ها در حالی است که سه ماه پیش، نیکی هیلی سفیر آمریکا قطعاتی از موشک های دیگر مورد استفاده این گروه را در واشنگتن نمایش داد که گفته می شود ساخت ایران بوده است.

پیش از این گزارشی توسط کارشناسان سازمان ملل نیز تاکید داشت که ایران برخلاف قطعنامه سازمان ملل به یمن سلاح ارسال کرده اما در جلسه بررسی تخلف ایران، روسیه تهدید به استفاده از رای وتو کرد.

بریتانیا روز دوشنبه از ایران خواست به جای ارسال تسلیحات به یمن از نفوذ خود برای پایان دادن به آن مناقشه استفاده کند.

العربیه در گزارشی نوشت: بوریس جانسون، وزیر خارجه بریتانیا، و پنی موردانت، وزیر توسعه بین المللی آن کشور، در بیانیه ای مشترک از ایران خواهان تغییر رویکرد شدند.

آن ها نوشتند: «اگر ایران همان طور که علنا اعلام کرده است صادقانه به حمایت از یک راه حل سیاسی در یمن متعهد است، پس باید ارسال تسلیحات را که موجب طولانی تر شدن مناقشه شده، به تنش های منطقه ای دامن می زند و تهدیدی برای صلح و امنیت بین المللی است، متوقف کند.»

در بیانیه دولت بریتانیا تصریح شده است: «برای ما این پرسش مطرح است که چرا ایران به جای استفاده از نفوذش در پایان دادن به این مناقشه به نفع مردم یمن، هزینه هنگفتی را در کشوری صرف می کند که هیچ رابطه تاریخی با آن یا منافعی در آن جا ندارد.»

حوثی ها در سپتامبر ۲۰۱۴ نیروهای طرفدار دولت را از صنعا، پایتخت یمن، اخراج و به سمت تصرف مناطق آن کشور حرکت کردند.

این امر منجر به مداخله نظامی ائتلاف کشورهای عرب در ۲۶ مارس ۲۰۱۵ شد.

اما روز سه شنبه، یدالله جوانی، از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران ارسال موشک از ایران به حوثی ها را تکذیب کرد و بدون اعلام جزئیات بیشتر گفت یمنی ها خود به توانایی تولید تسلیحات دفاعی از جمله موشک، رسیده اند.

بمب های شبیه قلوه سنگ

روز دوشنبه روزنامه واشنگتن پست در گزارشی نوشت: بمب های کنار جاده ای در یمن که شبیه قلوه سنگ است مشابهت هایی با نمونه های استفاده شده توسط حزب الله در جنوب لبنان و شورشیان در عراق و بحرین دارد. یک گروه ناظر بر جنگ یمن می گوید این مهم دست کم از نفوذ ایران در ساخت آن ها حکایت دارد.

گزارش «پژوهش مناقشات تسلیحاتی» در حالی منتشر می شود که غرب و محققان سازمان ملل متحد ایران را به تسلیح شورشیان شیعه یمن موسوم به حوثی ها محکوم می کنند. حوثی ها از سپتامبر ۲۰۱۴ پایتخت یمن را در دست دارند.

ایران همواره دخالت در ارسال تسلیحات به یمن را تکذیب کرده است و دفتر نمایندگی اش در سازمان ملل متحد گزارش جدید را رد می کند.

موضع آمریکا

ایالات متحده از زمان روی کار آمدن دولت پرزیدنت ترامپ تاکید دارد جمهوری اسلامی ایران با حمایت از گروه های شورشی منطقه، عامل بی ثباتی در خاورمیانه است.

ایالات متحده آمریکا ایران را به نقض برجام از طریق آزمایش موشکی متهم می کند.

جمهوری اسلامی ایران می گوید برنامه موشکی اش جنبه دفاعی دارد اما نمونه هایی از موشک و تجهیزات مربوطه ساخت ایران در اختیار برخی گروه ها از جمله حوثی های یمن و حزب الله لبنان مشاهده شده است.

در ماههای اخیر فرانسه و انگلیس از ایران برای برنامه موشکی انتقاد کرده اند و حتی وزیر خارجه فرانسه سفری به تهران داشته است.

منبع: صدای آمریکا