سه شنبه , ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
صفحه اول » تحلیلی » پیام ورود بولتون به کاخ سفید چیست ؟

پیام ورود بولتون به کاخ سفید چیست ؟

اعلام انتصاب جان بولتون به عنوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید که در گذشته به دفعات پشتیبانی خود را از «براندازی» نظام جمهوری اسلامی اعلام داشته خبر بدی برای توافق اتمی و خبر بسیار بدتری برای حاکمیت مذهبی ایران است.

پیام ورود بولتون به کاخ سفید خروج آمریکا از توافق اتمی است؟

رضا تقی زاده : معرفی جان بولتون به عنوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید کلیه پیش‌فرض‌های مربوط به احتمال باقی ماندن مشروط آمریکا در توافق اتمی را، حتی برای مدت محدود، تغییر داده و چشم‌انداز اعلام خروج قطعی آمریکا از تعهدات «برجام» را نزدیک ساخته است.

توافق اتمی پانزده ماه ژوئیه سال ۲۰۱۵ با ایران یک تعهد داوطلبانه است و خروج از آن نیز تنها موکول به اعلام تصمیم رییس‌جمهوری است.

در ماه اکتبر سال ۲۰۱۷ دولت ترامپ پیش از انقضاء مهلت تمدید ۹۰ روزه لغو تحریم‌ها، اتخاذ تصمیم پیرامون برجام را طی نامه‌ای به کنگره واگذار کرد و بعد از سر آمدن مهلت ۶۰ روز کنگره برای اعلام تصمیم، قوه قانون‌گذاری آمریکا با توسل به سکوت و عدم اقدام، دست کاخ سفید را برای تصمیم‌گیری نهایی در این مورد باز گذاشت.

رسیدگی به پرونده اتمی ایران طی دوران وزارت خارجه هیلاری کلینتون و جانشین او جان کری، در وزارت خارجه آمریکا متمرکز بود.

با رفتن جان بولتون به کاخ سفید احتمال قوی می‌رود که به‌جای وزارت خارجه، شورای امنیت ملی مسئولیت رسیدگی نهایی و اتخاذ تصمیم در مورد پرونده اتمی را عهده‌دار شود. هر چند که نگاه و نظر مایک پومپیئو نیز در مخالفت با توافق اتمی با دونالد ترامپ و مشاور امنیت ملی تازه او کاملا هم‌سو است.

طی روندی معکوس، مدیریت پرونده اتمی در ایران و انجام مذاکرات با قدرت‌های خارجی نزدیک به دو دهه در اختیار شورای امنیت ملی قرار داشت ولی بعد از تشکیل دولت روحانی این پرونده از شورای امنیت ملی به وزارت خارجه منتقل شد و محمد جواد ظریف مذاکرات را از سوی جمهوری اسلامی هدایت کرد.

جان بولتون از مخالفان جدی جمهوری اسلامی و توافق اتمی به‌شمار می‌رود و معتقد است که توسل به دیپلماسی و مذاکره سیاسی برای رسیدن به خلع سلاح اتمی تهران و پیونگ‌یانگ نشانه ضعف است و آمریکا می‌تواند این هدف را با استفاده از توان نظامی خود علیه جمهوری اسلامی و کره شمالی محقق سازد.

اعلام انتصاب جان بولتون به عنوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید که در گذشته به دفعات پشتیبانی خود را از «براندازی» نظام جمهوری اسلامی اعلام داشته خبر بدی برای توافق اتمی و خبر بسیار بدتری برای حاکمیت مذهبی ایران است.