چهارشنبه , ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » افشاگری » اختصاصی شبتاب ؛ افشای فعالیتهای جاسوسی سپاه از طریق مراکز دانشگاهی بین المللی

اختصاصی شبتاب ؛ افشای فعالیتهای جاسوسی سپاه از طریق مراکز دانشگاهی بین المللی

اختصاصی شبتاب ؛ وزارت خزانه داری آمریکا، نام عوامل سایبری در ایران را که به صدها دانشگاه حمله کرده اند و مورد تحریم آمریکا قرار گرفته اند، روز جمعه ۳ فروردین ۹۷ منتشر کرد.

موسسه مبنایک شرکت مستقر در ایران که برای سرقت اطلاعات شخصی و اقتصادی به منظور دستیابی به سود مالی، حملات سایبری گسترده ای را انجام داده است. این شرکت در سال ۲۰۱۳ یا حدود آن زمان تاسیس شد تا به دانشگاه های ایران و مراکز پژوهشی و علمی کمک کند. اما این شرکت پیمانکار نهادهای دولتی و خصوصی در ایران نیز بوده است تا حملات سایبری و فعالیت های مخرب دیگر انجام دهد. مبنا دست کم به حدود ۱۴۴ دانشگاه در آمریکا و ۷۶ دانشگاه در ۲۱ کشور دیگر از جمله اسرائیل، کانادا، چین، دانمارک، ژاپن، مالزی، نروژ، ترکیه، بریتانیا، کره جنوبی و…حمله سایبری کرده است و حساب های کاربری اینترنتی بسیاری را هک کرده است. اطلاعات به سرقت رفته سپس برای منافع سپاه پاسداران مورد استفاده قرار گرفت و داخل ایران از طریق دست کم دو وب سایت به فروش رفت.

غلامرضا رفعت نژاداز بنیانگذاران موسسه مبنا که حملات سایبری مبنا را سازماندهی کرده است.

احسان محمدیاز بنیانگذاران موسسه مبنا که همراه رفعت نژاد، به سازماندهی حملات سایبری مبنا علیه دانشگاه ها کمک کرده است.​

سیدعلی میرکریمی: هکر و پیمانکار در موسسه مبنا بوده است. میرکریمی در بخش های مختلف کمپین هک دانشگاه ها که موسسه مبنا آن را به راه انداخت، فعال بود.

مصطفی صادقیهکر و وابسته به موسسه مبنا بوده است. صادقی به حساب کاربری حدود هزار نفر از استادان دانشگاه نفوذ کرد و دست به حملات دیگر سایبری زد و از این راه نفع مالی برده است.

سجاد طهماسبیپیمانکار موسسه مبنا بوده است. او به هدایت و تسهیل کمپین حملات سایبری به دانشگاه ها کمک کرده است و قربانیان این حملات را تحت نظر داشته است.

عبدالله کریماتاجری که مالک و اداره کننده شرکتی بود که از طریق یک وبسایت، اطلاعات دزدیده شده دانشگاهیان را فروخت. مرتبطان موسسه مبنا به طور مرتب اطلاعات به سرقت رفته دانشگاهیان را به کریما ارائه می دادند.

ابوذر گوهری مقدماستاد دانشگاه و وابسته به موسسه مبنا بوده است. گوهری مقدم اطلاعات دزدیده شده را با بنیانگذاران مبنا، «رفعت نژاد» و «محمدی»، رد و بدل کرده است.

روزبه صباحیپیمانکار موسسه مبنا بوده است و به اجرای بخش های مختلف کمپین هک دانشگاه ها کمک کرده است.

محمدرضا صباحیاز پیمانکاران موسسه مبنا بوده است که در هدایت حملات سایبری به دانشگاه ها مشارکت داشته است.

بهزاد مصریاداره کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا، علاوه بر افراد فوق، یک شهروند دیگر ایرانی به نام بهزاد مصری را نیز به خاطر فعالیت های عمده مخرب سایبری از جمله سرقت اطلاعات با ارزش یک شرکت رسانه ای در آمریکا، تحت تحریم قرار داد.

اینها بخشهایی از خبری بود که سایت صدای آمریکا در ارتباط  با تحریم هکرهای ایرانی وابسته به سپاه پاسداران منتشر کرد. (لینک خبر صدای آمریکا)

روز شنبه ۰۴ فروردین ۱۳۹۷ ، صدای آمریکا در خبری دیگر با عنوان « سپاه پاسداران مشتری اصلی تحقیقات دانشگاهی مسروقه توسط هکرهای ایرانی تحت تعقیب اف بی آی» یادآور شد :

« در پی تحریم و تحت تعقیب قرار گرفتن ۹ فرد و یک نهاد در ایران در ارتباط با جرائم سایبری، وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرد که هکرهای ایرانی تحت تعقیب اف بی آی اطلاعات مسروقه از دانشگاه‌های آمریکایی را به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی می‌فروختند.به گزارش وزارت دادگستری آمریکا، هکرهای ایرانی از روش پیچیده ارسال ایمیل‌هایی ساختگی برای استادان دانشگاه‌های مورد نظرشان استفاده می‌کردند، که نشان می‌داد فرستنده آنها استادان دانشگاه‌های دیگرند.»

در همین روز ، سایت دویچه وله مصاحبه ای با یکی از اساتید دانشگاه در دانشگاه مونستر آلمان ترتیب داد. این مصاحبه به بهانه برگزاری نمایشگاهی با عنوان «۱۰۰ سال همکاری ایران و آلمان در زمینه دانشگاهی» در سایت دویچه وله فارسی منتشر شد.

در گفتگوی انجام شده ، دکتر علی گرجی بعنوان یکی از افراد فعال در برپایی چنین نمایشگاهی ادعا می کند که بدلیل مشکلات سیاسی ، امکان فعالیت گسترده پس از انقلاب  سال ۵۷ در ایران کاهش چشمگیری داشته و جمهوری اسلامی برای دورزدن سیاست تحریم ها با استفاده از فضاهای آموزشی – فرهنگی ، عده ای را بعنوان استاد دانشگاه در قالب فعالیتهای آموزشی – فرهنگی تحقیقاتی بسیج می کند تا ضمن تشکیل کمپین باسم منافع مردمی بکام دولتمردان تحریمها را دور بزنند.

دکتر گرجی بصراحت در این گفتگو اعلام می کند که تحت پوشش کنگره های دانشجویی تبادلات دانشجویی میان دو کشور صورت می گیرد و دانشجویان ممتاز در قالب فعالیت علمی – تحقیقاتی با دریافت بورسیه  با «هدف همکاری دولتها افراد بیشتری جذب این پروسه بشوند» ؛ در نهایت شاهدیم که برخلاف ادعای مطرح شده در پاسخ پرسش نخست « همکاری های علمی بخاطر دور بودن از مسایل سیاسی باعث میشود دو ملیت ایرانی و آلمانی بتوانند بیشتر با هم آشنا بشوند » در پاسخ پرسش سوم بصراحت مسایل سیاسی را عامل عمده برقراری چنین ارتباطاتی بر می شمرد در واقع جمهوری اسلامی پس از شکست سیاستهای غرب ستیزانه با سلاح نیرنگ و فریب در پوشش برنامه های آموزشی – فرهنگی سعی در سرقت های علمی و دورزدن تحریمها و یا دست یابی به منافع خود دارد و در این میان عده ای را بازیچه سیاستهای خود قرار می دهد. البته ناگفته نماند که پروفسور سمیعی که اخیرا میزبان هاشمی شاهرودی عامل قتل بسیاری از ایرانیان در سمت قوه قضاییه در کلینیک خود بود ، در قالب همین فعالیتهای اقتصادی – فرهنگی بارها و بارها با هیئت های بلندپایه اقتصادی آلمانی در زادگاه خود میهمان بسیاری از دولتمردان نیز بوده است.

در تصویری که سایت دویچه وله آنرا منتشر کرده ،  رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی را مشاهده می کنیم که حضور وی نشاندهنده ابعاد سیاسی چنین نمایشگاههایی است. هموطنان خارج از کشور بخوبی می دانند که حضور نمایندگان جمهوری اسلامی در هر پوشش و عنوانی در چنین همایش هایی نقش حکومت مُلاها در چنین نشستهایی را پررنگ می کند. ماهیت این نشستها با شناخت اندکی از فرهنگ عمومی مردم جوامع غربی نشان از آن دارد که جمهوری اسلامی اگر بخواهد با آلمان وارد بده بستان سیاسی شود از طریق کارهای فرهنگی – آموزشی – تحقیقاتی می تواند مقدمات آنرا فراهم کند. به طرق اولی با سایر کشورها از ترفندهای دیگری بهره می جوید. (لینک دویچه وله )

از راست به چپ: پروفسور ماتیاس هرمان، رئيس دانشگاه علوم پزشکی مونستر، پرفسور اسون مویت، معاون ریاست دانشگاه مونستر، امیرحسین غریب‌نژاد، رایزن علمی سفارت ایران در برلین، دکتر محمد اعتضاد رضوی استاد دانشگاه مشهد و دکتر علی گرجی، استاد دانشگاه مونستر

در ادامه توجه شما را به متن مصاحبه سایت دویچه وله با دکتر علی گرجی جلب می کنیم که قسمتهای قابل تأمل آن برجسته سازی شده است :

همکاری علمی ایران و آلمان در صدسال گذشته

فریبا والیات با دکتر علی گرجی استاد دانشگاه مونستر از برگزار کنندگان این نمایشگاه گفتگو کرده است :

۱-هدف از برگزاری نمایشگاه همکاری های علمی ایران و آلمان چیست ؟

دکتر علی گرجی استاد دانشگاه مونستر  : ایران و آلمان در چند دهه اخیر همکاری های بسیار نزدیک علمی با هم داشتند؛ البته این ریشه در تاریخ چند ده ساله یا شاید بهتر بگوییم صدساله اخیر داشته؛ که هدف از این نمایشگاه آشنایی بیشتر همکاران آلمانی است با این همکاری و این که بتوانیم در آینده این همکاری ها را توسعه دهیم. همانطور که می دانید همکاری های علمی بخاطر دور بودن از مسایل سیاسی باعث میشود دو ملیت ایرانی و آلمانی بتوانند بیشتر با هم آشنا بشوند و آشنایی ملت ها با همدیگر فوایدی برای هر دو طرف دارد و باعث میشود هر ملیتی بتواند از خصوصیات خوب ملیت دیگر استفاده کند برای رشد خودش و هدف از این برگزاری این بوده که بتوانیم این همکاری را بخصوص در دهه اخیر بین دانشگاه مونستر و قسمتهای مختلفی در ایران بسیار بارز و مشخص بوده بتوانیم در آینده توسعه بدهیم.

۲-فکر می کنید برگزاری چنین نمایشگاههایی تأثیر خوبی داشته باشد ؟

دکتر علی گرجی استاد دانشگاه مونستر  : قطعا، بخاطر اینکه در این نمایشگاه علاوه بر اینکه ما به همکاریها اشاره می کنیم به فوایدی که این همکاریها ، چه فواید علمی و اجتماعی ای که برای هر دوطرف داشته آنها را هم به عرصه نمایش گذاشتیم ، و این می تواند شاهدی بر این باشد که این همکاری ها چقدر نمی تواند مفید و مؤثر باشد.

٣-این روند همکاری های علمی بین ایران و آلمان بویژه در چند دهه گذشته را شما چگونه می بینید و ارزیابی می کنید؟

دکتر علی گرجی استاد دانشگاه مونستر  : خوب ببینید بعد از سال ۱۹۷۹ – انقلاب سال ۵۷ در ایران – مسایل سیاسی اثرات زیادی بر روی بسیاری از همکاریهایی که از گذشته میان ایران و آلمان بود در سالهای اول داشت اما در یکی دو دهه اخیر این همکاریها رو به رشد است ، گروههایی از آلمان و ایران که بطور مشترک روی پروژه های علمی کار می کنند نه تنها در مسایل پزشکی بلکه در سایر علوم هم افزایش و توسعه پیدا کرده و این همکاریها در یکی دو سه سال اخیر بیشتر شده که امیدواریم بیشتر هم بشود

۴-این افزایش تبادلات و همکاری های علمی میان دو کشور را شما مدیون چه چیزی می دانید؟ چه کسانی بشتر تلاش کردند ؟ ایا خود دولت بوده یای خود اساتید بوده اند ؟

در ابتدا اساتید برگزیده ای از دو کشور با هم ارتباطاتی را برقرار کردند و خوب وقتی که دولتهای دو کشور هم شاهد این بودند که این همکاریها چطور میتواند مؤثر باشد در ارتقاء وضعیت سلامت و وضعیت علمی دو کشور آنها هم در یکی دو سال اخیر بخصوص همکاریهای بیشتری را در این زمینه فراهم کرده اند ، قرادادهایی میان ایران و آلمان در قسمتهای مختلف بسته شده در زمینه پزشکی در زمینه علوم متفاوت که باصطلاح این قراردادها زمینه را خیلی آماده تر و فراهم تر کرده برای اساتیدی که از قبل در این فعالیتها شرکت داشته اند باضافه اینکه همکاری دولتها باعث شده که افراد بیشتری جذب این پروسه بشوند که این خودش باعث گسترش هر چه بیشتر این موضوع شده که امیدواریم در آینده خیلی هم بیشتر شود

۵-یعنی با توجه به توضیحات شما ، هر دو دولت ، دولت آلمان و دولت ایران استقبال کرده اند از این قضیه ؟

بله بله قراردادهایی بین دولت ایران و آلمان بسته شده ، تا آنجایی که من اطلاع دارم در زمینه علوم پزشکی همچنین بین مراکزی که حمایت می کنند از تحقیقات دو کشور ، قراردادهایی بسته شده که ما حالا در تکاپو هستیم که این قراردادهایی که بسته شده را به مرحله اجرایی در بیاوریم .

۶-هرچه که می گذرد تمایل دانشجویان ایرانی برای تحصیل در آلمان بیشتر می شود ، الآن شرایط تحصیلشان چگونه است آیا بهتر شده نسبت به قبل در آلمان ؟

به هر حال با توجه به اینکه هر دو کشور یعنی هم ایران و هم آلمان ، شرایط آموزش را برای دانشجویان خارجی فراهم تر کرده اند ، و زمینه برای اینکه دانشجویان وارد دوره های آموزشی در سطوح مختلف بشوند بیشتر شده من فکر می کنم با توجه به آن تجربه ای که در ۲۰ سال گذشته از زمانی که در آلمان هستم در چند سال اخیر بیشتر شده بخصوص در رشته های پزشکی هم دانشجویان برای آموزشهای پزشکی می توانند بیایند و هم پزشکان برای انجام دوره های تخصصی و فوق تخصصی خیلی راحتتر می توانند وارد دوره های اموزشی آلمان بشوند و شرایط بهتری فراهم شده

۷-آیا مشوق هایی در این زمینه وجود دارد مثلا فرض کنید دانشجویان ممتاز شرایط های بهتری دارند یا نه ؟

قطعا همینطوره مثلا یکی از پروژه هایی که ما از سال گذشته شروع کردیم و امسال هم ادامه می دهیم این است که کنگره هایی را برگزار می کنیم در ایران که کنگره های دانشجویی است یا حداقل بخشی از کنگره متعلق به دانشجویان است یک سری دانشجو از آلمان به ایران می روند و در آنجا سخنرانی می کنند ، گزارش کارهای علمی شان را می دهند و دانشجویان ایرانی هم همینطور ، و بعد در قالب این برنامه پارسال ما به سه تا از بهترین دانشجویان یک بورس تحصیلی دادیم ؛ امسال هم قرار است در اواخر فروردین ماه کنگره ای در مشهد برگزار شود ، که با حمایت  (DAAD) مؤسسه مبادلات آکادمیک آلمان – مرکزی هست برای همکاریهای علمی آلمان با سایر کشورها – قرار است که ما به شش نفر از دانشجویانی که در این کنگره می توانند بهترین گزارشهای علمی را ارائه دهند، باز بورس تحصیلی اعطا بکنیم که بیایند و در دوره هایی در آلمان شرکت بکنند. بهرحال اینها کارهای اولیه است و ما امیدواریم که بتوانیم مراکز تحقیقاتی و آموزشی مشترک را با کشور آلمان راه اندازی کنیم. که این باعث شود که دو کشور بتوانند از پتانسیلهای علمی همدیگر استفاده بکنند.

۸-بطور کلی شما آینده همکاریهای علمی ایران و آلمان را چگونه می بینید؟

من فکر می کنم با توجه به نتایجی که این همکاری ها در گذشته داشته چه از بابت توسعه علم و چه ازبابت مسایل انسانی که در این قضیه بوده بعنوان مثال ، در جریان تحریمهایی که علیه ایران اعمال شد، یکی از مشکلاتی که این تحریمها داشت مسئله کمبود دارو بود در ایران ، که ما توانستیم با توجه به این همکاریهایی که بود ، یک روند اعتراضی را از طرف دانشمندان جهان بخصوص دانشمندان آلمانی علیه این تحریمها ، و مشکلاتی که برای بیماران در ایران بوجود آورده بود که این اعتراضات خیلی مؤثر واقع شد و خیلی کمک کرد به اینکه تحریمهای دارویی و تجهیزات پزشکی خیلی بر طرف بشود و امکانش برای ورود دارو و تجهیزات پزشکی به ایران ، اماده شد. در نتیجه من فکر می کنم با توجه به این شواهدی که در گذشته داشتیم از این همکاریها ، فکر می کنم این همکاریها در آینده توسعه اش قطعا خیلی بهتر خواهد بود باضافه اینکه در شرایطی که بهرحال مشکلات سیاسی تحت تأثیر قرار میدهد زندگی انسانها را در ایران وجود این همکاریها می تواند حمایتی باشد که مردم ما در ایران کمتر از این مشکلات رنج ببرند.

سایت خبرگزاری دانشجویان ایران ، همزمان با انتشار خبر تحریم های جدید ایالات متحده علیه هکرهای ایرانی ، ۰۳ فروردین ۱۳۹۷ ، خبری را با عنوان « تلاش انجمن‌های علمی دانشگاه تهران برای ارتباط با شبکه‌های تخصصی دانشجویی خارج از کشور» منتشر کرد . (لینک خبر ایسنا

در ادامه توجه شما را به بخشهایی از این خبر از خبرگزاری دانشجویان ایران – ایسنا – جلب می کنیم:

دبیر شورای هماهنگی انجمن‌­های علمی دانشگاه تهران رویکرد کلی انجمن‌­های علمی این دانشگاه را حرکت به سمت فعالیت­‌های بین‌المللی دانست و گفت: گستره فعالیت دانشجویان انجمن­‌های علمی مرزهای ایران را درنوردیده است. آن­ها سعی دارند ضمن برنامه­‌ریزی برای این رویکرد، در حد امکان مهمان­‌های خارجی بیشتری جذب کنند و با شبکه‌های تخصصی دانشجویی خارج از کشور ارتباط داشته باشند.

علی حمیدیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با بیان اینکه در 27 دانشکده و پردیس دانشگاه تهران در مجموع 186 انجمن علمی دانشجویی فعالیت دارند، بزرگ­ترین تشکل علمی دانشجویی دانشگاه تهران و بزرگ­ترین تشکل علمی دانشجویی کشور (از نظر تعداد انجمن‌­ها) را انجمن‌­های علمی این دانشگاه خواند و اضافه کرد: عملکرد سالانه انجمن­‌های علمی در جشنواره حرکت (که متولی آن دانشگاه تهران است) محک زده می‌­شود.

دبیر شورای هماهنگی انجمن­‌های علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه آن­ها در این کار نه تنها خود ذی‌نفع هستند، بلکه روحیه کار علمی را به بقیه هم تزریق می‌کنند، اظهار کرد: وقتی یک گروه دانشجویی 5 نفره یک رویداد بین‌­المللی برگزار می­‌کند و چندین مهمان خارجی از نقاط مختلف دنیا دعوت می­‌کند، برآیند کلی آن روحیه گرفتن بقیه دانشجویان است.

دبیر شورای هماهنگی انجمن­‌های علمی یکی از اصلی‌­ترین شعار­های دانشگاه تهران، به عنوان دانشگاه مادر را تبدیل شدن به یک دانشگاه بین‌المللی عنوان کرد و گفت: تأکید بر این است که دانشگاه تهران در یک بازه زمانی کوتاه­تر به عنوان اولین دانشگاه کشور بتواند تعداد بیشتری دانشجوی خارجی جذب کند و در عرصه بین‌المللی دیده شود.

حمیدیان خاطرنشان کرد: شعاری که ماهیت کلی دانشگاه به سمت آن می‌­رود، همین بین‌­المللی شدن است.

در پایان لازم بیادآوری است که در کلیه دانشگاههای سراسر کشور نهادی با عنوان نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها دایر است که این نهاد با دست باز کنترل تمامی فعالیتهای دانشگاهی را در حیطه اختیارات خود دارد. در اساسنامه نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها به آدرس  nahad.ir  بطور مفصل به فعالیتهای این نهاد اشاره شده که خبرگزاری شبتاب آنرا عینا برای خوانندگان منتشر می کند :

اساسنامه نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها

‌اساسنامه نهاد

نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها
(‌مصوب جلسات 322 و 323 و 324 مورخ 72.11.5 و 72.11.19 و 72.12.3 شورای عالی
انقلاب فرهنگی)
‌شماره .979م‌دش – تاریخ 72.12.11
‌مقدمه:
‌بر اساس دستور رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای مدظله‌العالی مبنی
بر تجدید نظر در اساسنامه شورای نمایندگان و دفاتر آنها در‌دانشگاه‌ها (‌موضوع
مصوبه شماره .1368‌دش مورخ 69.4.28 شورای عالی انقلاب فرهنگی و اصلاحیه‌های آن) و
ایجاد سازمان جدیدی برای تحقق‌اهداف مورد نظر معظم‌له “‌نهاد نمایندگی مقام معظم
رهبری در دانشگاه‌ها” با این اهداف، وظایف و سازمان تشکیل می‌شود:
‌ماده 1 – نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها که در این اساسنامه
اختصاراً “‌نهاد نمایندگی” نامیده می‌شود نهادی است که زیر نظر معظم‌له در‌کلیه
دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی به انجام وظایف مصرح در اساسنامه می‌پردازد.
‌ماده 2 – اهداف:
1 – توسعه و تعمیق آگاهیها و علایق اسلامی دانشجویان و دانشگاهیان و تبیین ارزشهای
اسلامی.
2 – ایجاد و گسترش فضای معنوی و اسلامی در دانشگاه‌ها و رشد فضایل اخلاقی در
دانشگاهیان
3 – رشد بینش سیاسی در محیط دانشگاه
4 – حمایت و هدایت فکری تشکلهای دانشجویی و دانشگاهی
5 – حاکمیت بخشیدن به ارزشهای اسلامی و انقلابی در سطوح اجرایی و علمی
6 – مقابله با ترویج عقاید و افکار انحرافی و هجوم فرهنگی و تقویت روح خودباوری و
استقلال فکری
7 – تقویت پیوند حوزه و دانشگاه
‌ماده 3 – وظایف:
1 – تبیین مسایل سیاسی، اجتماعی و فرهنگی از طریق برگزاری جلسات، سخنرانی و بحث و
مناظره، نشر مقالات و جزوات و مانند آن.
2 – انجام دادن مسئولیتهای روحانیت در محیط دانشگاه مانند اقامه جماعت و بر پایی
مجالس و محافل مذهبی و اهتمام به تعظیم شعایر اسلامی و‌مراسم دینی
3 – اجرای برنامه‌های آموزشی، پژوهشی و تربیتی در زمینه علوم و معارف اسلامی از
قبیل:
برگزاری گردهماییها و نشستهای تخصصی، جلسات پاسخ به سئوالات، نشر مقالات و جزوات
و فعالیتهای فوق برنامه و مانند آن.
4 – حضور فعال در میان دانشجویان و دانشگاهیان به منظور راهنمایی و ارشاد فکری و
اخلاقی و پاسخگویی به مسائل شرعی.
5 – هدایت تشکلها و نهادها و حرکتهای اسلامی دانشجویی و دانشگاهی و تقویت فعالیتها
اسلامی در دانشگاه.
6 – مطالعه و بررسی وضع دینی و اعتقادی و گرایشهای فرهنگی و سیاسی در محیط دانشگاه
و علل ضعفها و نارساییها برای دستیابی به راه حلهای‌مناسب.
7 – بسط فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر و اقامه نماز در دانشگاه‌ها.
8 – همکاری با نهادها و مراکز حوزه‌ای و دانشگاهی و پشتیبانی از آنها برای تقویت
پیوند حوزه و دانشگاه.
9 – گزینش علمی و عمومی استادان دروس معارف اسلامی و نظارت بر کیفیت ارائه آن دروس
و ارزیابی عملکرد آنان.
10 – تأیید رییس پیشنهادی گروه معارف اسلامی قبل از معرفی به رییس دانشگاه.
11 – نظارت بر رعایت موازین اسلامی و ارزشهای انقلاب در امور اداره دانشگاه‌ها،
تشکلها و فعالیتهای فرهنگی و سیاسی – اجتماعی مراکز هنری و‌ورزشی و خوابگاه‌های
دانشگاهی و نیز نشریات داخلی دانشگاه
12 – بررسی مقررات، آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌های راجع به امور فرهنگی در مراکز
آموزش عالی و مؤسسات وابسته از نظر انطباق با معیارها و ارزشهای‌اسلامی و انقلاب
اسلامی.
13 – حمایت از نیروهای متخصص و متعهد در دانشگاه.
14 – اعلام نظر کتبی درباره خلافهای بین متون جزوات درسی و مباحث راجع به مبانی
ارزشها و دیدگاه‌های دینی و اسلامی از طرف دفتر مرکزی نهاد،‌به مسئولان ذیربط برای
اصلاح.
‌تبصره 1 – در مواردی که اجرای بندهای این ماده نیاز به حضور مسئول نهاد در یکی از
شوراها، هیأتها یا کمیته‌های وزارتخانه، دانشگاه یا دانشکده‌داشته باشد از وی برای
شرکت در جلسه دعوت خواهد شد.
‌تبصره 2 – به منظور اجرای وظایف ناشی از این ماده، صورت جلسات شوراها و هیأتها و
کمیته‌های تبصره 1 به اطلاع مسئول نهاد می‌رسد.
‌تبصره 3 – مسئول نهاد در هر دانشگاه نظرها و تذکرات خود را در هر یک از موارد
برای بررسی و اقدام لازم کتباً به رییس یا مسئولان دانشگاه یا مرکز‌آموزش عالی
اعلام می‌دارد، در صورت عدم موافقت یا عدم اعتنا، موضوع به شورای نمایندگان احاله
می‌شود تا با حضور طرفین بررسی و تصمیم‌نهایی اتخاذ شود.
15 – عضویت نماینده‌ای از نهاد در شورای عالی برنامه‌ریزی و نماینده‌ای در هیأت
نظارت و بازرسی شورای عالی انقلاب فرهنگی، این دو نماینده به‌پیشنهاد رییس نهاد و
تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی انتخاب خواهند شد.
‌ماده 4 – ارکان نهاد نمایندگی عبارت‌اند از:
1 – شورای نمایندگان مقام معظم رهبری
2 – ریاست نهاد
3 – دفاتر نمایندگان در دانشگاه‌ها
‌ماده 5 – شورای نمایندگان مقام معظم رهبری عالیترین مرجع سیاستگذاری نهاد است و
اعضای آن را رهبر معظم انقلاب اسلامی منصوب می‌کنند.
‌ماده 6 – رییس نهاد برترین مسئول اجرایی نهاد است و با پیشنهاد شورای نمایندگان
توسط مقام معظم رهبری برای مدت 3 سال تعیین می‌شود.
‌ماده 7 – مسئول دفتر نمایندگی در دانشگاه مسئولیت اداره دفتر و اجرای وظایف نهاد
در حیطه دانشگاه را بر عهده دارد و زیر نظر رییس نهاد و در‌چهارچوب برنامه‌ها و
آیین‌نامه‌های ابلاغ شده از سوی وی فعالیت می‌کند.
ماده 8 – نصب و عزل مسئولان دفاتر نمایندگی در دانشگاه‌ها پس از مشورت با رییس
دانشگاه به پیشنهاد رییس نهاد و تصویب شورای نمایندگان و‌حکم رییس شورا صورت
می‌گیرد.
‌ماده 9 – وظایف شوری نمایندگان:
1 – تصویب سیاستها و خط مشی‌ها، نمودار تشکیلاتی و شرح وظایف قسمتها
2 – پیشنهاد رییس نهاد به مقام معظم رهبری
3 – تصویب برنامه و تهیه و تنظیم بودجه و ترازنامه سالانه و ارائه آن برای تصویب
به مراجع ذیصلاحیت
4 – نظارت بر حسن اجرای مصوبات شورای نمایندگان و عملکرد نهاد
5 – نصب و عزل مسئولان دفاتر نمایندگان در دانشگاه با امضای رییس شورای نمایندگان
پس از پیشنهاد رییس نهاد و مشورت با رییس دانشگاه.
6 – تصویب تشکیلات دفاتر نمایندگی و محدوده وظایف شعب وابسته در چهارچوب اساسنامه.
‌ماده 10 – وظایف و اختیارات رییس نهاد:
1 – اداره کلیه امور نهاد در چهارچوب اساسنامه و مقررات
2 – اجرای مصوبات شورای نمایندگان
3 – نظارت بر حسن اجرای وظایف دفاتر و واحدها و فعالیتهای جاری نهاد در دانشگاه‌ها
و پیگیری اشکالات و تخلفات احتمالی
4 – پیشنهاد برنامه محتوایی و طرحهای اجرایی برای تصویب در شورای نمایندگان
5 – تهیه و ابلاغ آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌ها به دفاتر نمایندگی در دانشگاه‌ها برای
انجام وظایف محول
6 – پیشنهاد نصب و عزل مسئولان دفاتر در دانشگاه‌ها پس از مشورت با رییس دانشگاه
در هر مورد به شورای نمایندگان برای صدور حکم
7 – تهیه سیاستها، خط مشی‌ها، نمودار تشکیلاتی و شرح وظایف قسمتها و ارائه به
شورای نمایندگان برای تصویب
8 – تهیه و تدوین برنامه، بودجه و ترازنامه سالانه و ارائه به شورا
9 – نصب و عزل معاونان و مسئولان داخلی نهاد
10 – تشکیل شورایی از صاحب‌نظران حوزه و دانشگاه به منظور بررسی طرحها و
برنامه‌های محتوایی نهاد
11 – جذب و تربیت فضلای روحانی برای تصدی مسئولیتها در نهاد نمایندگی
‌تبصره – با تصویب شورای نمایندگان، رییس نهاد می‌تواند برخی از وظایف دفاتر
نمایندگی را به طور متمرکز اجرا کند.
‌ماده 11 – هیأت رییسه دانشگاه با حضور مسئول دفتر نمایندگی نسبت به هر گونه
پشتیبانی و تأمین نیازهای دفتر اعم از نیروی انسانی و فضا و‌تجهیزات در چهارچوب
امکانات دانشگاه، تصمیم‌گیری و اقدام می‌کند.
‌ماده 12 – بودجه نهاد همه ساله در ردیف مستقل در بودجه کل کشور پیش‌بینی می‌شود و
دفتر نمایندگی می‌تواند علاوه بر اعتباراتی که از نهاد‌نمایندگی دریافت می‌کند، از
بودجه‌ای که در ردیف راجع به مسائل فرهنگی، همه ساله در بودجه دانشگاه منظور
می‌شود استفاده کند.
‌تبصره – اجرای این اساسنامه برای دانشگاه‌های غیر دولتی موکول به تهیه متمم
جداگانه‌ای برای این قبیل مؤسسات و تصویب در شورای عالی انقلاب‌فرهنگی خواهد بود.
‌این اساسنامه در 12 ماده و 5 تبصره در تاریخ 72.12.3 به تصویب شورای عالی انقلاب
فرهنگی رسید.

به این ترتیب می بینیم اساتید دانشگاهی در دانشگاههای داخل و خارج کشور در هر پوشش و نهادی که به انجام فعالیت میان مراکز اموزشی و تحقیقاتی فعالیت می کنند زیر نظر مستقیم نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاهها فعالیت می کند و تبیین سیاستهای کلی آموزشی – فرهنگی مستقیما توسط این نهاد به آنها دیکته میشود بنابراین اصل استقلال فعالیت آموزشی – فرهنگی – تحقیقاتی در محیط های دانشگاهی مردود است. بررسی مواردی که در بالا به آنها اشاره شد ، مشخص می سازد جمهوری اسلامی با بهره گیری و سوءاستفاده از چنین محیط هایی سیطره فعالیتهای اطلاعاتی – عملیاتی خود را در دیگر کشورها گسترش می بخشد.