جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » حقوق بشر » سازمان ملل: رژیم اسد و شبه‌نظامیان متحد آن مرتکب جرایم جنگی و ضدبشری می‌شوند

سازمان ملل: رژیم اسد و شبه‌نظامیان متحد آن مرتکب جرایم جنگی و ضدبشری می‌شوند

کمیسیون مستقل تحقیقات سازمان ملل‌متحد در مورد بحران سوریه در گزارشی به‌مناسبت هفتمین سال آغاز جنگ در سوریه تأکید کرد رژیم بشار اسد و شبه‌نظامیان متحد آن با تجاوز و سوءاستفاده جنسی از زنان، دختران، مردان و پسران برای مجازات گروه‌های مخالف این رژیم مرتکب جرایم جنگی و ضدبشری می‌شوند.

این گزارش که با نام ”عزت خود را از دست دادم: خشونت مبتنی بر جنس و جنسیت اجتماعی در سوریه“ منتشر شده با اشاره به جنایات رژیم اسد و شبه‌نظامیان حامی آن می‌نویسد نیروهای رژیم سوریه و گروه‌های شبه‌نظامی حامی آن در عملیات دستگیری مخالفان، زنان، دختران و گاهی پسران را مورد تجاوز و سوء‌استفاده جنسی قرار دادند. زنان و دختران زندانی نیز مورد تعرض و خشونتهای کلامی و تحقیرآمیز قرار گرفتند. گاهی اوقات مورد تعرض جمعی قرار گرفتند. مردان و پسران زندانی نیز مورد تعرض قرار گرفتند که بر اثر آن شدیداً آسیب دیده‌اند.

این گزارش می افزاید:‌ یک دختر ۹ساله کوچکترین قربانی سوء‌استفاده جنسی بوده است. تعرض نیروهای رژیم به زنان و دختران در ۲۰زندان ثبت شده است. تجاوز نیروهای رژیم به مردان و پسران نیز در ۱۵زندان ثبت شده است.

حوادث مربوط به تجاوز نیروهای رژیم اسد در شعبه اطلاعات در فرودگاه نظامی مزاح، زندان نظامی صیدنایا و در اماکن مسکونی مانند دمشق، لاذقیه، طرطوس، حرستا، حما، حمس، درعا و حلب رخ داده است.