جمعه , ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » تصویری..غوطه‌شرقی در حال مرگ است و رژیم اسد برای دو نصف کردن آن تلاش می‌کند

تصویری..غوطه‌شرقی در حال مرگ است و رژیم اسد برای دو نصف کردن آن تلاش می‌کند

نیروهای رژیم سوریه با حمایت روسیه، محاصره گروه‌های مخالف در غوطه شرقی را تنگ‌تر کرده است. رژیم این کشور در حال پیشروی در آخرین موضع مخالفان است تا این منطقه را به دو نصف تقسیم کند.

به گزارش العربیه، ساعاتی پس از نپذیرفتن پیشنهاد روسیه برای تخلیه غوطه شرقی، مسکو جنگجویان حاضر این منطقه را در برابر دو گزینه تسلیم شدن یا روبرو شدن با مرگ، قرار داده است.

2

منابع مخالفان سوری، گزارش دادند که نیروهای رژیم سوریه، روز چهارشنبه هفتم مارس، مناطق سقبا و حموریه در غوطه شرقی را با گازهای سمی، مورد حمله قرار داد که 68 کشته و دهها زخمی بر جای گذاشت.

برخی فعالان سوری، با تأکید بر اینکه برخی مناطق عوطه شرقی با گاز کُلر و ناپالم مورد حمله قرار گرفته، در سایت‌های اجتماعی هشتگی با عنوان #غوطة_دمشق_تستنشق_الموت (غوطه در حال مرگ است) راه‌اندازی کردند.

از سوی دیگر، دیده‌بان حقوق بشر سوریه، در گزارشی اعلام کرد که نیروهای رژیم بشار اسد، عملا توانسته‌اند که منطقه غوطه شرقی را به دو نصف تقسیم کنند.

بر اساس این گزارش، نیروهای دولتی سوریه تاکنون بیش از نیمی از غوطه شرقی را به کنترل خود درآورند.

در همین حال، زید بن رعد کمیسر عالی سازمان ملل، در نشست بررسی اوضاع سوریه در این سازمان، رژیم بشار اسد را به برنامه ریزی برای آنچه که «پایان جهان در سوریه» خواند، متهم کرد.

وی با تأکید بر اینکه درگیری در غوطه شرقی، بار دیگر به مرحله ترسناک بازگشته است، خواستار ارجاع مسئله به دادگاه جنایی بین‌المللی شد.
کمیسر عالی سازمان ملل در این نشست با اشاره به جنایات بشار اسد رئیس جمهور سوریه، گفت:« زمانی که آماده کشتن ملت خود باشی، دروغ گفتن برای شما ساده خواهد بود».

گفتنی است که در پی بمباران رژیم سوریه، طی دو هفته‌ در غوطه شرقی در نزدیکی دمشق پایتخت سوریه، بیش از 800 نفر از جمله زن و کودک، کشته شدند.