سه شنبه , ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » احضار سفیر سوئد به وزارت خارجه ایران به دلیل اعطای تابعیت به پروفسور احمد رضا جلالی

احضار سفیر سوئد به وزارت خارجه ایران به دلیل اعطای تابعیت به پروفسور احمد رضا جلالی

به گزارش رادیو فردا، وزارت امور خارجه ایران روز دوشنبه ۳۰ بهمن از احضار سفیر سوئد در تهران به دلیل « اعطای تابعیت» به احمدرضا جلالی خبر داده است.

وزارت خارجه سوئد روز شنبه اعلام کرد که دولت این کشور به پروفسور احمدرضا جلالی، پزشک و استاد یک موسسه پژوهشی که به اتهام «جاسوسی» در ایران به اعدام محکوم شده، شهروندی سوئد اعطا کرده و پرونده او را به عنوان یکی از شهروندان خود پیگیری می‌کند.

به گزارش فارس، بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفته است که مدیر کل کنسولی این وزارت خانه روز دوشنبه سفیر سوئد در تهران را احضار کرده است.

بهرام قاسمی اعطای تابعیت به احمدرضا جلالی در حالی که درایران به اعدام محکوم شده است را اقدامی«نامتعارف، سوال برانگیز و غیردوستانه» دانسته است.

طبق این گزارش، مدیرکل کنسولی وزارت امور خارجه ایران به سفیر سوئد گفته است که بر اساس قوانین جمهوری اسلامی ایران تابعیت اکتسابی و خارجی احمدرضا جلالی «مورد قبول نیست» و وی کماکان شهروند ایران است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفته است: «در هیچ کشوری به یک مجرم و معترف به قتل که در زندان و بازداشتگاه به سر می برد، بدین شکل تابعیت مضاعف اعطاء نمی شود، اقدام اخیر دولت سوئد را بسیار عجیب، غیر اصولی و سوال برانگیز» است.

در حالی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران می گوید احمدرضا جلالی به «قتل» اعتراف کرده است که پیش از این مقام های قضایی ایران چنین اتهامی را مطرح نکرده بودند.

دادگاه انقلاب احمدرضا جلالی را به اتهام «جاسوسی برای اسرائیل» به اعدام محکوم کرده است. این در حالی است که دیوان عالی ایران، درخواست بررسی حکم اعدام احمدرضا جلالی را رد کرده است.

خبر اعطای تابعیت به سوئد به احمدرضا جلالی در حالی مطرح شد که هفته گذشته وکیل مدافع آقای جلالی گفته بود:«قاضی درخواست ما را ظرف کمتر از یک ساعت رد کرد.»

سخنگوی وزارت امور خارجه سوئد روز شنبه ضمن تایید اعطای تابعیت به احمدرضا جلالی گفته بود: ما با نمایندگان ایران مرتب در تماس هستیم و از آنها خواسته‌ایم که امکان ارتباط با جلالی را فراهم آورند. دیدگاه سوئد درباره مجازات اعدام را هم به آنها انتقال داده‌ایم و اعلام کرده‌ایم که مجازات اعدام به هر شکلی را محکوم می‌کنیم. خواسته ما این است که مجازات اعدام اجرا نشود.

پیش از این فعالان و گروه‌های مدافع حقوق بشر از جمله سازمان عفو بین‌الملل بارها خواستار لغو حکم اعدام احمدرضا جلالی شده‌اند. عفو بین‌الملل همچنین می‌گوید نامه‌ای از آقای جلالی دریافت کرده که در آن نوشته شده وی چون نپذیرفته است برای ایران جاسوسی کند دستگیر و محاکمه شده است