پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » وزیر خارجه عربستان: تجارت اروپا با ایران حامیان تروریسم را تقویت می‌کند

وزیر خارجه عربستان: تجارت اروپا با ایران حامیان تروریسم را تقویت می‌کند

وزیر امور خارجه عربستان می‌گوید که تجارت شرکت‌های اروپایی با ایران باعث تقویت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی می‌شود و ناخواسته به فعالیت‌های نظامی آن در پهنه خاورمیانه دامن می‌زند.

به گزارش رادیو فردا، عادل الجبیر روز یکشنبه ۲۹ بهمن این اظهارات را در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «سی‌ان‌بی‌سی» و در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ بیان کرد و گفت: «به اعتقاد ما بخش زیادی از اقتصاد ایران از سوی سپاه پاسداران و شرکت‌های وابسته به آن اداره می‌شود. و معتقدیم که هرگونه معامله با این شرکت‌ها تنها به تقویت سپاه پاسداران انجامیده و موجی می‌شود که آنها در منطقه و جهان دست به شرارت بیشتری بزنند».

اشاره وزیر خارجه عربستان می‌تواند به میلیاردها دلار قراردادهای تجاری شرکت‌های اروپایی با ایران پس از توافق هسته‌ای تیرماه سال ۱۳۹۴ بین تهران و شش قدرت جهانی باشد که در حوزه‌های خودروسازی، نفت‌وگاز، فروش هواپیما و سرمایه‌گذاری در دیگر بخش‌های اقتصاد ایران منعقد شده‌ است.

دیدگاه عادل الجبیر در رد تجارت اروپا با ایران به نوعی مشابه نقطه‌نظراتی است که هربرت مک‌مستر، مشاور امنیت ملی آمریکا، روز شنبه در کنفرانس مونیخ ابراز کرد.

آقای مک‌مستر به طرف‌های اروپایی هشدار داد که سرمایه‌گذاری در ایران شبیه «صدور چک» برای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است، تشکیلاتی که به گفته آمریکا، «نقش محوری در تبدیل شدن ایران به یک کشور پیشگام در زمینه حمایت از تروریسم داشته است».

مشاور امنیت ملی آمریکا افزوده بود: «وقتی که در ایران سرمایه‌گذاری‌ می‌کنید، شما در» سپاه پاسداران سرمایه‌گذاری می‌کنید، یک تشکیلات نظامی که در اقتصاد ایران ریشه دوانده و از سوی آمریکا تحریم شده است.

او همچنین تصریح کرده بود که سپاه پاسداران ابزار «گسترش خشونت» برای جمهوری اسلامی ایران است و این رژیم از مؤسسات وابسته به سپاه مانند ماهان ایر، برای گسترش خشونت استفاده می‌کند.

دولت آمریکا و متحدان منطقه‌ای آن بویژه عربستان همواره ایران را به دخالت در امور کشورهای منطقه از جمله عراق، سوریه و یمن و «بی‌ثبات» کردن خاورمیانه متهم می‌کنند که از طریق نیروی قدس سپاه و با آموزش شبکه‌های نیابتی و تسلیح آنها اهداف خود را دنبال می‌کند.

جمهوری اسلامی ایران این ادعاها را تکذیب کرده و به طور متقابل، آمریکا و حامیان آن در خاورمیانه را به به «تفرقه‌افکنی» متهم کرده است.

وزیر خارجه عربستان در بخش دیگری از مصاحبه خود با «سی‌ان‌بی‌سی»، از ایران به عنوان یکی از کشورهای خطرناک در زمینه حملات سایبری نام برد و مدعی شد که کشورش «مرتباً» از سوی جمهوری اسلامی هدف این نوع حملات قرار گرفته است.

عادل الجبیر در این زمینه یادآور شد که ریاض اقداماتی را برای مقابله با جنگ سایبری ایران آغاز کرده است.

او اظهار داشت: «ما تمام اقدامات لازم را برای دفاع از داده‌های بانکی و اینترنتی خود و غیره در دستور کار قرار داده‌ایم. همچنین قدم‌هایی برای آموزش نیروهای خود برداشته‌ایم تا بتوانند در عملیات‌های تهاجمی درگیر شوند برای اینکه نفوذ دیگران به این سیستم‌ها غیرممکن شود».

پیشتر، آمریکا و اسرائیل نیز ایران را متهم کرده بودند که مرتباً در حال حمله به زیرساخت‌های حیاتی، مالی و نظامی این کشورهاست