جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اول » اجتماعی و سیاسی » پروفسور احمد رضا جلالی تابعیت سوئدی دریافت کرد

پروفسور احمد رضا جلالی تابعیت سوئدی دریافت کرد

رادیو سوئد شنبه ۱۷ فوریه در گزارشی اعلام کرد دولت این کشور به پروفسور احمدرضا جلالی که توسط نظام حاکم بر ایران به اعدام محکوم شده تابعیت اعطا کرده است.

در گزارشی که رادیو سوئد منتشر کرده، آمده است: «به پروفسور احمدرضا جلالی دانشمند و پژوهشگر ایرانی که در این کشور به اتهام جاسوسی به مرگ محکوم شده تابعیت سوئد داده شد»

بر اساس این گزارش احمد رضا جلالی، که در زمینه پزشکی فاجعه‌ها در موسسه کارولینسکا در سولنا مشغول به کار بود، ماه آوریل گذشته در جریان سفر به کشور خود در ماه آوریل گذشته دستگیر شد.

وزارت امور خارجه سوئد قبلا اعلام کرده بود که سعی دارد پرونده جلالی را پیگیری کند اما در این زمینه با مشکل بزرگی مواجه است، زیرا این پژوهشگر دارای تابعیت سوئدی نیست، بلکه تنها اجازه اقامت دائم در این کشور دارد.

بر اساس این گزارش اما اکنون وزارت خارجه سوئد اعلام کرده که اداره مهاجرت با اعطای تابعیت به جلالی موافقت کرده است.

پاتریک نیلسون قائم‌مقام وزارت اکور خارجه سوئد در این باره به رادیوی سوئد گفت: «پیشتر دریافت اطلاعات دشوار بود اما اکنون دیگر او (پروفسور جلالی) یک شهروند سوئدی است، این یک حقیقت است، ما حتما همچون گذشته این مساله را پی‌گیری خواهیم کرد و خواسته‌های ما پابرجاست، ما خواهان لغو فوری حکم اعدام هستیم».

پرفسور جلالی که به عنوان پژوهشگر در سوئد اشتغال داشت، حدود دو سال پیش درپی سفر به ایران دستگیر و با برچسب نخ نمای جاسوسی برای  اسرائیل او را به اعدام محکوم کردند.